۲۸ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۹۹۱۵ ۳۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۰ دسته: کشاورزی
۰

محمد قربانی معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد وزارت جهاد کشاورزی ضمن مخرب دانستن ارز ترجیحی بر تولید محصولات کشاورزی در ایران افزود: ارز ترجیحی یکی از سیاست‌های اشتباه اقتصادی بود که موجب شد تولید در داخل توجیه اقتصادی نداشته باشد. حل مشکل برگشت محصولات صادراتی نیز با شناسنامه‌دار کردن محصولات گلخانه‌ای و مزرعه‌ای در حال اجرا است.

به گزارش مسیر اقتصاد سیاست‌های کلی اقتصادی برنامه هفتم، دارای چهار سرفصل است که شامل دستیابی به نرخ رشد اقتصادی ۸ درصد، تک رقمی کردن تورم و اصلاح ساختار بودجه دولت است. این برنامه شامل سیاست‌های کلی اداری، حقوقی و قضایی هم هست و سیاست‌های فرهنگی و اجتماعی نیز با سرفصل‌های مختلف بخش دیگری از آن را تشکیل می‌دهند.

سیاست‌های امور زیربنایی با سرفصل‌های تولید حداقل ۹۰ درصد کالاهای اساسی در داخل، اصلاح الگوی کشت محصولات کشاورزی استقرار نظام مدیریت یکپارچه منابع آب کشور و افزایش حداکثری تولید نفت خام و گاز طبیعی در میادین مشترک، یکی از مهمترین بخش‌های برنامه هفتم به شمار می‌رود. در این راستا برنامه تلویزیونی عیار سه شنبه ۲۹ شهریور در قسمت پرونده ویژه به «بررسی سیاست‌های کلی برنامه هفتم» اختصاص داشت. مهمان این قسمت از برنامه محمد قربانی معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد وزارت جهاد کشاورزی بود.

تاثیر مخرب ارز ترجیحی بر تولید محصولات کشاورزی در ایران

محمد قربانی معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد وزارت جهاد کشاورزی در ابتدای برنامه در پاسخ به این پرس که آیا برنج ۱۲۰ هزار تومانی، در حوزه امنیت غذایی است گفت: مبانی خاصی برای قیمت‌گذاری کالاهای اساسی وجود دارد البته تولیدکننده، تولید می‌کند تا مصرف‌کننده بخرد، اگر قیمت آنقدر بالا برود که کسی نخرد، اصلا تولید معنا ندارد. هر چند یک یا دو نوع برنج خاص قیمت بالایی دارد ولی برنج با قیمت کمتر هم وجود دارد که متناسب با قدرت خرید اقشار مختلف است.

وی در خصوص خودکفایی در کشاورزی افزود: خودکفایی در محصولات کشاورزی نباید همراه با فشار بر منابع باشد، بلکه باید با برنامه‌ریزی صورت بگیرد تا بر ذخایر ژنتیکی و دیگر منابع همچون آب وارد نشود. آب رکن تولید در حوزه کشاورزی است و اگر آب نباشد اصلا نمی‌توان به تولید فکر کرد. در حال حاضر و در تولید محصولات کشاورزی حدود ۸۴ درصد خودکفا هستیم که اگر مدیریت منابع آب یعنی آبخیزداری به درستی انجام می‌شد و مکانیزه کردن ماشین‌آلات هم به طور کامل صورت می‌گرفت، بیش از این به خودکفایی می‌رسیدیم.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد وزارت جهاد کشاورزی گفت: ارز ترجیحی یکی از سیاست‌های اشتباه اقتصادی بود که موجب شد تولید در داخل توجیه اقتصادی نداشته باشد و کشاورزان هم انگیزه لازم را از دست داده بودند. مدیریت و پیشگیری از ریسک را در تولید محصولات کشاورزی نداریم و اتفاقاتی همچون سیل، زلزله و سرمازدگی به کشاورزان آسیب می‌زند.

حل مشکل برگشت محصولات صادراتی با شناسنامه‌دار کردن محصولات گلخانه‌ای و مزرعه‌ای

وی با اشاره به برگشت محصولات کشاورزی صادراتی ایران اظهار داشت: راهبردهای جهانی در حوزه ایمنی مواد غذایی تغییر کرده و مصرف‌کنندگان صرفا به دنبال یک محصول برای مصرف نیستند. تولید محصولات کشاورزی مختص صادرات نداریم، کلکسیونی از تولیدات گلخانه‌های مختلف جمع‌آوری و صادر می‌شود در این بین مشکل در محصول یکی از آنها، موجب برگشت خوردن همه محموله می‌شود. شناسنامه‌دار کردن محصولات گلخانه‌ای و مزرعه‌ای در حال اجراست تا جلوی اینگونه مشکلات در صادرات گرفته شود.

قربانی در خصوص برنامه‌های پنج ساله نیز بیان داشت: در تدوین برنامه هفتم، به بُعد اثربخشی و کارآیی سیاست‌ها و همچنین درجه دستیابی به اهداف مد نظر بوده و دستگاه‌های نظارتی هم به صورت مداوم در حال گزارش‌گیری هستند.

با اجرای الگوی کشت جدید، کاشت محصولات دیگر ممنوع نمی‌شود

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد وزارت جهاد کشاورزی اضافه کرد: نظام جمع‌آوری اطلاعات کشاورزی در سطح جهان به صورت ترکیبی یعنی استفاده از ابزارهای نوین ماهواره‌ای و همچنین نمونه‌گیری دستی و میدانی است و در ایران هم همینگونه است. مرکز مدیریت هوشمندسازی وزارت جهاد کشاورزی افتتاح شده و برای جمع‌آوری بخشی از اطلاعات از ماهواره و پهپاد استفاده می‌شود تا سطح سبزینگی در بازه‌های زمانی مختلف رصد شود.

وی در ادامه افزود: ۸۵ درصد کشاورزی در ایران کوچک مقیاس است و ممکن است کشاورزان در این زمین‌ها، الگوهای کشت را نپذیرند. محورهایی همچون کاهش مصرف آب، افزایش تولید و حفظ سطح گیاهان چند ساله و همچنین توسعه کشت دانه‌های روغنی و گیاهان علوفه‌ای در الگوهای کشت جدید مد نظر قرار گرفته‌اند تا با حداکثر پذیرش همراه شود.

قربانی در پایان خاطرنشان کرد: کاهش پلکانی آب بها از ۴۰ تا ۱۰۰ درصد برای کشاورزانی که الگوی کشت را اجرایی کنند در نظر گرفته شده است. چیزی به نام ممنوعیت کشت موضوعیت ندارد زیرا در اسناد بالادستی صادرات، بحث ممنوعیت مطرح نیست و نمی‌توانیم صادرات محصولات را هم متوقف کنیم ولی محدودیت در نظر گرفته خواهد شد.

انتهای پیام/ کشاورزی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.