۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۵۶۷۰ ۱۸ تیر ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۰ دسته: دولت و حکمرانی
۰

محمد امینی رعیا مدیر اندیشکده اقتصاد مقاومتی، ضمن تمجید از عملکرد دولت سیزدهم در تامین مالی داخلی توسعه میدان نفتی آزادگان، گفت: بر اساس تجربه، سرمایه‌گذاری خارجی پاسخگوی نیاز کشور به توسعه زیرساخت‌ها نیست و نمی‌توان روی آن حساب باز کرد. پروژه‌های کلان کشور باید از مسیرهای داخلی و غیربودجه‌ای، همچون صندوق پروژه و اعتبارت بانک‌ها، تامین مالی شوند.

توسعه میدان‌های مشترک نفت و گاز و افزایش ظرفیت تولید از این میدان‌ها به دلیل مشکل تامین مالی تاکنون به مرحله عمل نرسیده است. به عنوان مثال میدان نفتی آزادگان بزرگترین میدان نفتی کشور است که در دولت گذشته طرحی برای توسعه آن اجرا نشد اما دولت سیزدهم اقدامات مهمی برای توسعه آن در نظر گرفته است. در این راستا محمد امینی رعیا مدیر اندیشکده اقتصاد مقاومتی در گفتگو با مسیر اقتصاد گفت: مسیر داخلی تامین مالی پروژه ۷ میلیارد دلاری میدان نفتی آزادگان از نکات قوت این پروژه است.

با توجه به تجربه قبلی تامین مالی از مسیر داخلی امکان‌پذیر است  

امینی رعیا با اشاره به مسیرهای داخلی و خارجی تامین مالی پروژه‌ها افزود: تجربه سرمایه‌گذاری خارجی در ۲۰ سال اخیر نشان ‌می‌دهد میزان حجم این سرمایه‌گذاری‌ها محدود بوده است و به طور میانگین بیشتر از ۱۰ میلیارد دلار در سال نبوده است. لذا برای تامین مالی پروژه‌های کلان کشور نمی‌توان روی این نوع از سرمایه گذاری حساب باز کرد.

مدیر اندیشکده اقتصاد مقاومتی ادامه داد: بنابراین تنها راه باقی‌مانده استفاده از ظرفیت تامین مالی داخلی است. چرا که در پروژه های کلان نفتی کشور نیز حدود ۸۰ درصد منابع مالی مورد نیاز از طریق داخل تامین می‌شود. در واقع در این پروژه‌ها هزینه‌‌کرد ریالی وجود دارد و نیازی به وارد کردن کالا یا خدمات نیست که برای آن به دلار نیاز داشته باشیم.

وی با اشاره به روش‌های جذب منابع غیربودجه‌ای از مسیرهای داخلی گفت: روش اول، استفاده از ظرفیت صندوق پروژه است که یک یا دو بار نیز در کشور تجربه شده است و بلافاصله مورد استقبال قرار گرفته و منابع آن تامین شده است. به طور مثال در سال ۱۳۹۶ منابع پروژه مپنا با توجه به سودآوری کمتر از ۱۰ دقیقه تامین شد. مسیر دوم استفاده از تسهیلات و سرمایه‌گذاری‌های بانکی یا همان هدایت اعتبار است. برای اینکه از ظرفیت خلق پول بانک‌ها در مسیر تولید استفاده شود باید از این ظرفیت در مسیر توسعه زیرساخت‌های کشور و در راستای برنامه ریزی کلان ملی استفاده شود.

پروژه‌ های کلان باید از مسیرهای داخلی و غیربودجه‌ای تامین مالی شوند

امینی رعیا با تاکید بر استفاده از ظرفیت داخلی به خصوص بانک‌ها در تامین پروژه‌های کلان کشور افزود: بخشی از تامین مالی پروژه نفتی آزدگان نیز از طریق بانک‌ها صورت گرفته است که اتفاق مبارکی است. این رویکرد حرکت جدید در تامین مالی داخلی محسوب می‌شود و امکان توسعه آن نیز وجود دارد. به طور کلی  سعی ما در کشور باید این باشد که پروژه‌های بزرگ از مسیرهای داخلی و غیربودجه‌ای تامین شوند.

وی در ادامه بیان داشت: مشکل اصلی این پروژه‌ها تامین مالی آن‌ها است و اگر از طریق بودجه تامین مالی شوند به سرانجام نمی‌رسند. چون در این صورت منافع آن در تمام نشدن پروژه است. به طوری که یکی از مشکلات اصلی که پروژه‌های عمرانی کشور طولانی می‌شود نیز همین است. بنابراین تنها راه اتمام پروژه‌ها و به ثمر رسیدن آن‌ها استفاده از منابع غیردولتی برای این پروژه‌ها است.

انتهای پیام/ دولت و حکمرانی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.