۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۶۲۶۷۴ ۱۴ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۰ دسته: دولت و حکمرانی
۱

محمد طاهر رحیمی کارشناس مسائل اقتصادی، ضمن تاکید بر اینکه بدون ثبات نرخ ارز، امکان کاهش تورم و ثبات بخشی به بازارها فراهم نیست، گفت: اعمال «حکمرانی پولی، مالی و ارزی» برای تحقق ثبات در بازار ارز ضروری است و یکی از مهمترین مصادیق آن متنوع سازی مبادی واردات کالاهای اساسی بر اساس بند ششم سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اخیر با رئیس‌جمهور و اعضای هیأت دولت بر مسائل معیشتی تاکید داشتند. طبق بیانات ایشان بر دولت لازم است تورم نامطلوب دو رقمی، هرچه ممکن است کاهش یابد و عدالت، کاهش فاصله طبقاتی، ثبات بازار، کاهش تورم، ثبات نرخ ارز و رشد تولید، به عنوان شاخص‌‌های مهم در همه تصمیمات و اقدامات دولت از جمله در برنامه هفتم توسعه، مورد توجه کامل قرار داشته باشد. در این راستا محمد طاهر رحیمی کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با مسیر اقتصاد گفت: مهم‌ترین بخش بیانات رهبر انقلاب، شاخص‌های اقتصادی بود که برای اقدامات دولت مورد تاکید قرار دادند به طوری که شاخص هر تصمیم اقتصادی؛ ثبات بازار، ثبات نرخ ارز، رشد تولید، عدالت و کاهش فاصله طبقاتی و شاخص خنثی‌سازی تحریم‌ها نیز کاهش تورم بود.

کاهش تورم و ثبات در بازارها با ایجاد «ثبات در نرخ ارز» میسر می‌شود

وی ادامه داد: معتقدم ثبات بازارها، رشد تولید، برقراری عدالت و کنترل و کاهش تورم جز با ایجاد «ثبات در نرخ ارز» میسر نمی‌شود. ثبات ارزی هم جز با اعمال «حکمرانی پولی، مالی و ارزی» به منظور حقیقی کردن نظام عرضه و تقاضا و خروج تقاضاهای احتیاطی و سرمایه‌ای پدیدار نمی‌شود.

رحیمی با اشاره به اینکه چنین حکمرانی مستلزم طراحی جعبه‌ابزاری بر مبنای سرفصل‌های متعددی است، افزود: اصلاح نظام مالیاتی شامل تعریف و توسعه پایه‌های مالیاتی با تمرکز بر مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی و مالیات بر مجموع درآمد یکی از این سرفصل‌ها است. کاهش کسری حساب جاری کشور با تمرکز بر راهبرد صنعتی-صادراتی مشخص مبتنی بر آمایش سرزمین از سرفصل‌های دیگر این حکمرانی است.

تنوع مبادی واردات کالاهای اساسی برای ثبات نرخ ارز ضروری است

این کارشناس اقتصادی بیان داشت: اصلاح ساختار بودجه با رویکرد رشد حمایت‌های هدفمند از مصرف دهک‌های کم درآمد، پرهیز از هرگونه شوک قیمتی در ارز و انرژی، رشد اعتبارات عمرانی و سرمایه‌گذاری دولتی و اصلاح نظام بانکی با تمرکز بر پرهزینه‌کردن بنگاه‌داری و سفته‌بازی بانک‌ها و توابع آن‌ها، کنترل تسهیلات‌دهی به توابع و ایجاد نظام جامع اعتبارسنجی و اعتباردهی به طرح‌های پیشران اقتصادی، اصلاح نظام حسابداری بانک‌ها از جمله سرفصل‌هایی هستند که می‌تواند به حکمرانی بهتر در ثبات بازارها و کاهش تورم کمک کند.

وی در پایان خاطنشان کرد: اصلاح حکمرانی ارزی به ویژه عمل به بند ششم سیاست‌های کلان اقتصاد مقاومتی یعنی «تنوع مبادی واردات کالاهای اساسی» در راستای متناسب سازی منابع و مصارف ارزی عمده کشور نیز می‌تواند به ثبات بازارها و کاهش تورم کمک شایانی کند.

انتهای پیام/ دولت و حکمرانی

  1. مسیر اقتصاد هر کاری را شروع کرده وسط مسیر رها کرده از حساب واحد خزانه تا صلاح گمرکان تا پایه های مالیانی مبادی مالیات رسمی تا کریدور ها تا مسئله کشت قراردادی نباید طرحی بدید و بعد رو به.ا رها کنید بلکه با مطالعه دوباره و دوباره. آوردن ایرا. ها باید نا پایان اجرا کاملا پیگیر باشید خود اینکار به طرحتون و پیشرویش کمک میکنه و در آوردن ایرادات و پخته شدن شما در هوا رها می کنید اصلاح اتاق بازرگانی چی شد وضعیت معادن چی شد ؟؟؟بیمه و خ مات اجتماعی و چگونگی شکل گیری جند تا سر خط بگذارید کار کارشناسی بلند مدت بکنید به دولت بگید دنبال کنید ایده تون را اصلاح کنید بیلان کاری بدید چقدر این حساب .احد خزانه امروز و فردا دا بشه تکمیلش کنید سریعتر مالیات بر ارزش اکنشها و مسائل دیگر هم مهم است

    ۰۰


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.