۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۵۹۵۲ ۰۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۱ دسته: انرژی کارشناس: سید حسن محفوظی
۰

شرکت آمریکایی اکسون‌موبیل یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های فعال در تولید، پالایش و عرضه نفت است. این شرکت با تمرکز بر سرمایه‌گذاری وسیع در صنعت پالایش و پتروپالایش، تولید محصولاتی با کیفیت بالا و توزیع گسترده جهانی، سهم زیادی را در بازار فرآورده‌های نفتی از آن خود کرده است. تجارت جهانی شرکت اکسون‌موبیل از مرحله بازرگانی و صادرات گذشته است؛ به طوری که این شرکت اکنون در بازار خرده فروشی بیش از ۱۶ کشور حضور فعال دارد.

به گزارش مسیر اقتصاد زنجیره ارزش نفت به معنی تمام فعالیت‌های مربوط به اکتشاف، تولید، توزیع و فروش انواع فرآورده‌های نفتی از طریق کانال‌های مختلف عرضه از جمله بازرگانی و خرده‌فروشی است. یکی از بازارهای پرسود محصولات نفتی، سوخت است. تجارت این محصول معمولا با توجه به بازارهای جغرافیایی سازماندهی می‌شود. شرکت‌های بزرگ تامین کننده سوخت نیز با درنظر گرفتن شرایط بازار و تهیه استراتژی مبتنی بر آن، پویایی بازار محصولات خود را تامین می‌کنند.

تجربه صنعت پالایش آمریکا در تکمیل زنجیره ارزش نفت

شرکت اکسون موبیل آمریکا یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های عملیاتی و سرمایه‌گذاری در صنعت پالایش نفت جهان است. این شرکت ظرفیتی معادل پالایش روزانه ۵ میلیون بشکه نفت خام، در ۲۱ پالایشگاه در سراسر جهان دارد.

این شرکت همواره با بررسی وضعیت عرضه و تقاضای جهانی، سعی دارد محصولاتی با کیفیت بالا و در مقیاس جهانی تولید و عرضه کند. از همین رو نزدیک به ۸۰ درصد ظرفیت پالایش این شرکت به صورت ادغام با فرآیندهای پتروشیمی (پتروپالایشگاه) و یا همراه با تولید محصولاتی با ارزش افزوده بالا مانند روغن پایه است. شرکت اکسون‌موبیل مدعی است محصولات این شرکت از لحاظ نیاز بازار و سودآوری، در حالتی بسیار بهینه قرار دارند.

شرکت اکسون‌موبیل خود را متعهد به عرضه محصولات، مخصوصا سوخت، با کیفیتی بالا می‌داند. از همین رو این شرکت یک سازمان تحقیقاتی در زیر مجموعه خود تشکیل داده است که وظیفه دارد همواره کیفیت سوخت تولیدی را با آخرین تکنولوژی‌ها همگام کند. ​

تولید فرآورده در نقاط مختلف جهان

علاوه بر تلاش برای عرضه محصول با کیفیت، یکی دیگر از استراتژی‌های این شرکت برای افزایش سودآوری، توسعه تولید، پالایش و عرضه نفت در نقاط مختلفی از جهان است. در سال ۲۰۱۸، این شرکت سه پروژه مهم پالایشگاهی را راه‌اندازی کرد؛ که عبارتند از واحد هیدروفاینر پالایشگاه بومونت آمریکا، واحد کک‌سازی پالایشگاه آنت‌ورپ بلژیک و واحد هیدرکراکر پالایشگاه روتردام هلند.

همگی این پروژه‌ها با هدف افزایش عملکرد پالایشگاه‌ها برای عرضه سوخت‌های با ارزش بالاتر بوده اند. همچنین در حال حاضر نیز، این شرکت سرمایه‌گذاری عمده‌ای برای ارتقای پالایشگاه‌های فولی انگلستان، سنگاپور و بومونت انجام داده است.

یکپارچه سازی زنجیره تامین سوخت

شرکت اکسون‌موبیل با هدف اتصال سریع نفت خام به بازار، موقعیت لجستیک خود را در مراکز اصلی عرضه و تقاضا افزایش داده است؛ به طوری که توانایی این شرکت را در کسب جایگاه بهتر در زنجیره ارزش، بهبود داده است. دارایی‌های این شرکت برای تامین این موقعیت شامل خطوط لوله گسترده، اتصال به آب‌های بین‌المللی و درون سرزمینی، تعداد زیاد پایانه‌ها و ظرفیت بالای نگهداری و ذخیره‌سازی است.

توسعه خرده‌فروشی سوخت

شرکت اکسون‌موبیل علاوه بر تولید سوخت‌هایی با کیفیت بالا، شبکه‌ای جهانی شامل ۲۰ هزار خرده‌فروشی تحت برند هایی مثل اکسون، موبیل و ایسو راه‌اندازی کرده است. این شبکه بزرگ توزیع، باعث افزایش ظرفیت تولیدی پالایشگاه‌ها نیز شده است.

برای مثال، این شرکت با کمک برندهای زیر مجموعه خود در حال حاضر در بیش از ۱۷ هزار جایگاه در ۱۶ کشور جهان سوخت بنزین عرضه می‌کند. طی بررسی تجربه مشتریان این برند و برنامه‌ریزی این شرکت، قرار است ۲۰ هزار جایگاه دیگر در کشورهای مختلف احداث شود.

شرکت اکسون‌موبیل با تامین گازوئیل با کیفیت، که به طور میانگین بهبود ۲ درصدی را در اقتصاد سوخت، فراهم می‌کند هم اکنون در بیش از چهارهزار جایگاه در کشورهای مختلف با برندهای اکسون دیزل یا موبیل دیزل عرضه می‌شود.

تصاحب بازار جهانی با ایده‌پردازی متناسب هر کشور

این شرکت همچنین در تلاش است تا سهم خود را در بازار اندونزی افزایش دهد. وجود پالایشگاه سنگاپور و دسترسی به حمل و نقل آبی، مزیت خوب کشور اندونزی است.

وجود بیش از ۱۱۰ میلیون موتورسیکلت در اندونزی و صف‌های طولانی در جایگاه‌ها، چالشی است که حضور شرکت اکسون‌موبیل را در این کشور پررنگ‌تر می‌کند. این شرکت با همکاری شریک تجاری خود، اندوموبیل، در اندونزی، با طراحی جایگاه‌هایی به صورت میکروجایگاه، رقابتی جدید در بازار سوخت رسانی به وسایل نقلیه این کشور ایجاد کرده است. ایده جدید میکروجایگاه یک پیشنهاد کم‌هزینه و توسعه پذیر است که پتانسیل رشد سریعی در تعداد و همچنین فراگیر شدن برند این شرکت دارد.

منبع: اکسون‌موبیل (yon.ir/WMV95)

انتهای پیام/ نفت و انرژی 



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.