۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۴۷۴۷ ۲۷ تیر ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۸ دسته: جمعیت، دولت و حکمرانی کارشناس: محمد مهدی تاجیک
۰

بلژیک توانسته است با جذب مهاجران رشد جمعیت خود را همواره مثبت نگه دارد؛ اما این کشور نیز از بحران جمعیتی اتحادیه اروپا مصون نمانده و با پیری جمعیت دست و پنجه نرم می‌کند. نقطه قوت سیاست‌های جمعیتی بلژیک وجود متولی مشخص است؛ از حدود ۷۰ سال پیش، بلژیک وزارت خانواده را باهدف حمایت از فرزندآوری و خانواده راه‌اندازی نموده است. این کشور با اعطای کمک هزینه‌ها متعدد و متنوع، معافیت‌های مالیاتی و برخی کمک‌های ویژه افراد خاص، فرزندآوری را ترویج می‌نماید. محوری ترین سیاست‌های تشویقی افزایش جمعیت در این کشور توسط تامین اجتماعی اجرا می‌شود.

به گزارش مسیر اقتصاد بلژیک کشوری اروپایی با جمعیت ۱۱.۵ میلیون نفری است. این کشور رشد جمعیتی نسبتا باثبات و پایداری را تجربه نموده به طوری که نرخ رشد جمعیت آن از سال ۱۹۵۵ تاکنون همواره مثبت بوده است.با این حال بلژیک نیز نتوانسته است از بحران جمعیتی فراگیر اتحادیه اروپا مصون بماند. رتبه جمعیتی این کشور در جهان در بازه مذکور تقریبا دو برابر شده که نشان از عقب ماندگی آن در رشد جمعیتی است.

نرخ باروری بلژیک در سال ۱۹۵۵، ۲.۳۷ بوده که نسبت به کشورهای دیگر در آن زمان عدد کمی محسوب می شود. هم اکنون نرخ باروری این کشور به ۱.۷۸ رسیده است و کمتر شدن نرخ باروری از حد جانشینی زمینه ساز بحران جمعیتی در این کشور خواهد شد.

میانگین سنی بلژیکی ها در این بازه از ۳۴.۶ به ۴۱.۴ رسیده است. می توان گفت وضعیت جمعیت بلژیک در نیم قرن پیش، هم از منظر تعداد و هم از منظر ساخت سنی حتی نسبت به سایر نقاط اتحادیه اروپا چندان مناسب نبوده است. از این رو عقب ماندگی جزئی در این بازه، توانسته است مقدمه بحران جمعیتی در این کشور باشد.

مهاجرت، نقطه قوت بلژیکی ها

نقطه قوت بلژیک مهاجرت است. بلژیک به واسطه سیاست های مهاجرتی باز توانسته است هرساله تعداد قابل توجهی از مهاجران را به کشور خود جذب نماید. این عامل را می توان از دلایل نرخ رشد مثبت جمعیت این کشور دانست. بلژیک از سال ۲۰۰۵ تا کنون، هرساله میزبان حدود ۵۰ هزار مهاجر جدید بوده است. تا جایی که براساس برخی آمارها، مهاجران حدود ۱۲ درصد از جمعیت این کشور را تشکیل می دهند.

براساس پیش بینی پایگاه اطلاعاتی worldometers، نرخ باروری این کشور در طول دهه‌های آتی، با افزایشی بسیار جزئی همچنان کمتر از حد جانشینی باقی خواهد ماند. هم چنین میانگین سنی بلژیک تا سال ۲۰۵۰ به بیش از ۴۴ سال خواهد رسید. اما با تداوم سیاست های فعلی، بلژیک همچنان مقصد مناسب و جذابی برای مهاجران خواهد بود.

سابقه ۷۰ ساله وزارت خانواده در بلژیک

تاریخچه سیاست های جمعیتی در بلژیک به سال ۱۹۴۶ باز می گردد؛ زمانی که اولین وزارت خانواده در این کشور تاسیس شد.

علاوه بر نظام آموزشی پیش از دوره دبستان، به خانواده های بلژیکی مزایایی تعلق می گیرد که توسط سازمان تامین اجتماعی به آن ها اعطا می شود. بسته های حمایتی کودکان در بلژیک جزو سخاوتمندانه ترین کمک های فرزندآوری در اتحادیه اروپاست.

دولت بلژیک فشارهای مالی داشتن خانواده ای بزرگ و پرجمعیت را درک می کند و با تامین بخش قابل توجهی از هزینه های این خانواده ها از فرزندآوری در این کشور حمایت می نماید.

مرخصی فرزندآوری پدرومادر های بلژیکی

زنان بلژیکی از چهار هفته مرخصی زایمان با حقوق بهره مند می شوند که در این مدت ۸۲ درصد از حقوق میانگین آن ها پرداخت می شود. همچنین پس از آن ۱۱ هفته، ۷۵ درصد حقوق و مزایا به آنان اعطا می گردد. پدران نیز از ۱۰ روز کاری مرخصی بهره مند می شوند که ۷ روز از آن با حقوق ۸۲ درصدی بوده که توسط تامین اجتماعی پرداخت می شود.

این میزان مرخصی در مقایسه با سایر کشورهای شمال اروپا بسیار کمتر است؛ در عوض کمک هزینه های خانواده ها در بلژیک بیش از کشورهای اروپای شمالی است. پس از اصلاحاتی که در سیاستگذاری های سال ۲۰۱۲ انجام شد، مرخصی فرزندآوری در بلژیک به سه سال افزایش یافت. در تمام این مدت کارفرمایان حق اخراج کارمندان خود را نخواهند داشت.

چرا سیاست های خانواده باید اجرا شوند؟

برخی اهداف سیاست های خانواده در کشور های مختلف اعم از بلژیک واضح و روشن است در حالی که برخی دیگر دلایل پیچیده تری دارد؛ این دلایل در بلژیک شامل حفظ و ارتقای نرخ باروری، تقویت روابط میان کودکان و والدین، توزیع مجدد رفاه یا جنگ با فقر و حمایت از حقوق کودکان است.

پس از این که گروه های مختلف مدافع حقوق کودکان در مورد گسترش فقر کودکان بلژیکی هشدار دادند، مزایای ویژه ای با توجه به وضعیت مالی خانواده ها به این کودکان تخصیص یافت.

مزایای مالی ویژه خانواده ها

همه خانواده های بلژیکی اعم از کارمندان بخش خصوصی یا دولتی، شاغلین در مشاغل آزاد، بیکاران، از کار افتادگان و بازنشستگان از مزایای ویژه تامین اجتماعی برخوردار می شوند. همچنین مهاجران به این کشور نیز براساس وضعیت اقامتشان در بلژیک می توانند از این مزایا بهره مند شوند.

افراد بلژیکی که موقتا در کشورهای دیگری اقامت داشته باشند، در صورتی که کشور مقصد با بلژیک قرارداد تامین اجتماعی داشته باشد، می توانند از کمک هزینه های تامین اجتماعی بهره مند شوند.

خانواده ها برای تولد اولین فرزند ۱۲۳۳ یورو و برای هرکدام از فرزندان بعدی ۹۲۰ یورو دریافت می نمایند.

کمک هزینه ماهانه فرزندان با افزایش تعداد آن ها بیشتر می شود به طوری که برای فرزند اول، ۹۰ یورو، برای فرزند دوم، ۱۶۷ یورو و برای فرزند سوم به بعد هرکدام ۲۴۹ یورو به خانواده ها پرداخت می شود. همچنین کودکان یتیم ماهانه مبلغ ۳۴۶ یورو دریافت می کنند.

کمک هزینه کودکان معلول که تا سن ۲۱ سالگی به آن ها تعلق می گیرد، بسته به میزان معلولیت و شرایط جسمی آن ها می تواند از ۷۹ تا ۵۲۷ یورو متغیر باشد.

به خانواده های دارای سرپرست بیکار یا از کار افتاده، والدین معلول، یا خانواده های فاقد پدر یا مادر، علاوه بر موارد فوق کمک هزینه های قابل توجه دیگری نیز تعلق می گیرد.

معافیت های مالیاتی خانواده ها

برای کودکانی که با پدر و مادر خود زندگی می کنند معافیت های مالیاتی قابل توجهی در نظر گرفته شده است. این معافیت های مالیاتی برای پدر و مادر هایی که باهم زندگی می کنند،  به ارزش ۳۱۲۰ یورو، برای پدر یا مادر تنها ۴۵۰۰ یورو و برای پدر یا مادر تنها که دارای کودک معلول باشد، ۵۷۲۰ یورو است. مالیات سالانه والدین نیز با تولد هر فرزند کمتر می شود.

انتهای پیاماقتصاد بین‌الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.