۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۳۲۷۷ ۱۳ تیر ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۸ دسته: جمعیت، دولت و حکمرانی
۰

جمعیت ایتالیا در سال جدید کاهش یافته و میانگین سنی این کشور افزایش پیدا کرده است. به گفته اقتصاددانان، بحران جمعیتی ایتالیا با جمعیت رو به کاهش و نیروی کار سالخورده، علت تداوم رکود اقتصادی این کشور است. دولت این کشور با افزایش بودجه رفاهی و وعده حذف مالیات ها، سعی در ترغیب خانواده ها به فرزندآوری دارد. به عقیده وزیر کشور ایتالیا بحران جمعیتی این کشور، یک بحران واقعی است که به مراتب از بحران اقتصادی جدی تر است.

به گزارش مسیر اقتصاد پیش تر در مورد ابعاد بحران جمعیت در ایتالیا و اقدامات دولت این کشور جهت مقابله با بحران توضیحاتی ارائه شده بود. اخیرا گزارشی توسط دولت این کشور منتشر شده که نشان از ادامه بحران و تشدید آن دارد.

براساس گزارش منتشر شده توسط اداره آمار ایتالیا(ISTAT)، تعداد نوزادان متولد شده در این کشور رکورد جدیدی را به ثبت رسانده اند که هیچ وقت تا این حد کم نبوده است.

بر اساس این گزارش جمعیت این کشور در سال جدید کاهش یافته و میانگین سنی آن افزایش پیدا کرده است.

«بحران جمعیتی» دلیل تداوم رکود اقتصادی در ایتالیا

به گفته اقتصاد دانان، بحران جمعیتی ایتالیا، با جمعیت رو به کاهش و نیروی کار که همواره سالخورده تر می شود، یکی از دلایل تداوم رکود اقتصادی در این کشور است. از این رو انتظار می رود بدتر شدن وضعیت جمعیتی کشور ایتالیا که با کاهش تعداد افراد و افزایش میانگین سنی مواجه است، در آینده عواقب ناگواری را برای اقتصاد این کشور درپی داشته باشد.

سال گذشته تعداد موالید با کاهش ۱۸ هزار نفری به ۴۴۰ هزار نفر رسید؛ این مقدار از زمان ۱۸۶۱ تا کنون، کمترین میزان بوده است. این در حالی است که این کشور در این سال، ۶۳۳ هزار مرگ و میر را تجربه کرده است.

جمعیت کلی این کشور با کاهش ۱۲۴ هزار نفری به ۶۰.۳۶ میلیون نفر رسیده است. این چهارمین سال پیاپی است که این کشور با کاهش جمعیت مواجه شده است.

مقابله با بحران جمعیتی با افزایش رفاه و حذف مالیات

دولت ضد ریاضتی ایتالیا که سال گذشته روی کار آمد، بودجه های رفاه را افزایش داده و به علاوه وعده برداشتن مالیات ها را برای بهبود درآمد خانواده ها داده است؛ دولتمردان این کشور امیدوارند این کمک ها تمایل خانواده ها به فرزندآوری را افزایش دهد.

«بحران جمعیتی» نگران کننده تر از بحران اقتصادی

وزیر کشور ایتالیا اخیرا در بخشی از گزارش جمعیتی مذکور اظهار داشته است: ما در وضعیت افتضاحی هستیم. این یک بحران واقعی است و مانند بحران اقتصادی یا بحران افزایش بهره اوراق قرضه نیست.

تعداد ایتالیایی هایی که به خارج از این کشور مهاجرت می کنند در سال ۲۰۱۸، ۱.۹ درصد افزایش یافته است؛ در حالی که تعداد ساکنان خارجی این کشور با کاهش ۳.۲ درصدی مواجه شده است. این به معنای تاثیر منفی و قابل توجه مهاجرت بر  جمعیت این کشور است. لازم به ذکر است که در پایان سال گذشته اتباع خارجی ۸.۷ درصد از جمعیت این کشور را تشکیل می داده اند.

در دهه های پیش رو یکی از مهم ترین بحران های پیش روی بسیاری از کشورهای توسعه یافته غربی، کاهش جمعیت و افزایش میانگین سنی است که موجب می شود افراد پا به سن گذاشته افزایش یابد و در مقابل نیروی کار فعال کشور کاهش یابد. در چنین شرایطی کشورهایی که تا پیش از وقوع بحران جمعیتی سیاست‌های متناسب با آن را اتخاذ نکنند نیز در آینده نزدیک به مانند کشورهای غربی با بحران جمعیتی مواجه خواهند شد.

منبع: خبرگزاری رویترز، yon.ir/hJS51

انتهای پیام/ فرهنگ و گفتمان



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.