۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۳۱۲۸ ۱۱ تیر ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۹ دسته: انرژی
۰

شرکت توانیر برای آگاه‌سازی مردم و ایجاد بازدارندگی در شیوه ناصحیح مصرف تجهیزات سرمایشی، از روش‌های متعدد و متنوعی استفاده می‌کند. اما اطلاعیه‌ها و توصیه‌های این شرکت عمدتا از طریق خبرگزاری‌ها منتشر می‌شود و رسانه ملی سهم قابل توجهی در آگاهی بخشی به مردم در مدیریت مصرف برق ندارد.

به گزارش مسیر اقتصاد با افزایش دمای هوا، مصرف برق ناشی از تجهیزات سرمایشی افزایش پیدا کرده است. در این میان بخش خانگی و بخش عمومی که شامل ادارات و سازمان‌ها می‌شود، به دلیل وسعت نیروی انسانی سهم قابل توجهی در استفاده از تجهیزات سرمایشی و شکل‌گیری اوج بار روزانه دارند.

مشخص کردن استان‌های پرمصرف و کم‌مصرف به کمک رنگ‌ها

یکی از ابزارهایی که شرکت توانیر برای آگاه‌سازی مردم و ایجاد بازدارندگی در شیوه ناصحیح مصرف تجهیزات سرمایشی به کار می‌گیرد و در سایت‌های خبری منتشر می‌شود، نمایش وضعیت مصرف مشترکین هر استان‌ به طور تفکیک شده بر روی نقشه ایران است.

به طور مثال همان‌طور که در شکل بالا پیداست، نقشه مصرف ۱۰ تير ماه نشان می‌دهد كه استان هاي سيستان و بلوچستان، گيلان، همدان، كردستان و منطقه غرب مازندران در این روز جزو مناطق پرمصرف كشور بودند و در محدوده قرمز مصرفي قرار داشتند.

رنگ قرمز در اين نقشه نشان دهنده مناطقي است كه ميزان مصرف برقشان به بيش از حد مجاز رسيده است. از اين رو ضروريست ساكنين اين نواحي با كاهش حداقل ۱۰ درصد از برق مصرفي خود شرايط را براي تداوم تامين برق پايدار در اين بخشها امكان پذير نمايند.

در اين نقشه رنگ زرد، نشان دهنده مناطقي است كه مصرف برق آنها روبه افزايش است. خراسان رضوي شمال كرمان،  بوشهر، خوزستان ايلام، كرمانشاه و زنجان در این روز در محدوده زرد قرار داشتند. لازم به ذكر است كه مشتركان در اين مناطق  مي توانند با كاهش حداقل ۵ درصد از ميزان برق مصرفي خود، در وضعيت سبز و پايدار قرار گيرند.

نقاط سبز در نقشه استان هايي را با مصرف متعادل و عادي نشان مي دهد و بيانگر آن است كه مشتركان در اين مناطق با صنعت برق همكاري بيشتري دارند.

برنامه‌ریزی برای مدیریت مصرف در ساعات پیک روزانه

بنابر توصیه‌های مسئولان صنعت برق، مشتركان مي توانند براي كاهش ميزان مصرف برق در پیک روزانه كه از ساعت ۱۲ تا ۱۶ تعيين شده است از دور كند كولرهاي آبي استفاده نمایند. همچنین كولرهاي گازي و ساير وسايل سرمايشي را روي درجه ۲۴ تنظيم كنند.

به علاوه مشتركین با عدم استفاده همزمان از وسايل برقي پرمصرف مانند اتو، جارو برقي، ماشين ظرفشويي و لباسشويي در ساعت هاي مذكور و يا انتقال آن به ساعت هاي پاياني شب يا اوائل صبح، مي توانند در كاهش مصرف برق نقش بسزايي داشته باشند.[۱]

جای خالی برنامه‌های مدیریت مصرف برق در رسانه ملی

توصیه‌هایی که ذکر شد، اخیرا به طور مکرر از زبان مسئولین صنعت برق شنیده می‌شود و در سایت‌های خبری بازتاب پیدا می‌کند. اما سوال اینجاست که چند درصد از مردم روزانه وقت خود را برای بررسی سایت‌های خبری مختلف صرف می‌کنند و در صورت انجام چنین کاری، چه تعداد از افراد در میان انبوه اخبار ریز و درشت به سراغ هشدارهای مدیریت مصرف می‌ورند.

نشان دادن وضعیت مصرف استان‌ها با رنگ‌های معنادار روی نقشه، ابتکار بسیار خوبی است که هم چگونگی مصرف در هر استان را به مردم آن منطقه نشان می‌دهد و هم در عین حال یک مقایسه میان استان‌های کشور در نحوه مدیریت مصرف انجام می‌گیرد. اما چرا این نقشه به طور روزانه از صدا و سیما نمایش داده نمی‌شود؟

در این برهه از سال که دوران اوج مصرف برق است و سال گذشته تجربه خاموشی در همین ایام رخداد، لازم است چنین برنامه‌هایی به طور منظم از صدا و سیما به عنوان پرمخاطب‌ترین رسانه کشور به مردم نمایش داده شود. این نوع از آگاه‌سازی از آنجایی که حاوی رنگ‌بندی‌های معنادار و بدون اعداد و ارقام گیج‌کننده هستند، برای هر نوع مخاطبی قابل درک می‌باشند.

لازم است دولت با مطالبه از صدا و سیما، تولید این قبیل محتوای رسانه‌ای را افزایش دهد و محتوای موردنیاز و داده‌های فنی را در اختیار برنامه‌سازان و صاحبان ایده قرار دهد. تجربه موفق پخش تیزرهای فرهنگی کمیته امداد خمینی (ره) از تلویزیون، نشان از پتانسیل فراوان صدا و سیما در اثرگذاری بر عموم مردم دارد.

پینوشت:

[۱] سایت خبری روابط عمومی توانیر، کد خبر: ۸۹۹۷۱

انتهای پیام/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.