۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۳۰۲۵ ۰۹ تیر ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۵ دسته: تولید گندم، کشاورزی کارشناس: مهدی سروی
۰

وزارت کشاورزی آمریکا در گزارش جدید خود ضمن بررسی وضعیت تولید و تجارت گندم در جهان اقدام به بررسی وضعیت قیمت این محصول در بازارهای جهانی کرده است. بر این اساس قیمت هرکیلوگرم گندم در مبادی وارداتی حدود ۰.۲۸ دلار معادل ۲۴۰۰ تومان است. در این گزارش همچنین به وضعیت تولید گندم در کشورهای بزرگ تولیدکننده این محصول نیز اشاره شده است که بر اساس آن ایران با تولید ۱۶.۸ میلیون تنی در سال جاری، توانسته برای سومین سال پیاپی به خودکفایی در تولید گندم دست یابد.

به گزارش مسیر اقتصاد وزارت کشاورزی آمریکا در گزارش جدید خود اقدام به بررسی وضعیت جهانی تولید و تجارت گندم کرد. بخش آمار و اطلاعات این وزارتخانه با توجه به وضعیت تولید و مصرف گندم در سایر کشورها اقدام به ارائه این اطلاعات کرده است.

طبق اعلام وزارت کشاورزی امریکا میزان تولید جهانی گندم در ماه جاری  به دلیل افزایش برداشت گندم در روسیه، هند و اوکراین نسبت به ماه گذشته افزایش یافته است. از سویی دیگر میزان واردات گندم اندونزی نسبت به ماه گذشته نیز افزایش یافته است.

بر اساس اطلاعات ارائه شده توسط وزارت کشاورزی آمریکا قیمت حداقلی گندم در جهان حدود ۲۰۴ دلار در هرتن است که با افزایش چند دلاری نسبت به ماه های قبل روبرو شده است.

قیمت هر کیلوگرم گندم جهانی معادل ۲۴۰۰ تومان

بر اساس اعلام وزارت کشاورزی آمریکا قیمت تمامی انواع گندم های تولیدی در این کشور با افزایش جدی روبرو شده اند؛ به نحوی که قیمت گندم معمولی زمستانی این کشور با ۳۰ دلار افزایش در ماه جاری به ۲۳۱ دلار در هرتن رسید. همچنین قیمت گندم بهاره این کشور نیز با افزایش ۱۹ دلاری به ۲۴۱ دلار در هر تن رسیده است.

بنابراین قیمت هرکیلوگرم گندم آمریکایی با احتساب نرخ ارز سامانه نیما (۸۵۰۰ تومان) در بنادر صادراتی این کشور بدون احتساب هزینه های حمل و نقل و بیمه حداقل ۱۹۶۳ تومان و حداکثر ۲۰۵۰ تومان تعیین می شود. با توجه به هزینه ۳۰ دلاری صادرات این محصولات قیمت نهایی گندم در مبادی وارداتی کشورهای واردکننده به صورت میانگین تا ۲۴۰۰ تومان نیز می رسد.

این در حالی است که قیمت فوب گندم در سایر کشورها طی ماه می نیز به صورت میانگین حداقل ۲۱۱ و حداکثر ۲۶۳ دلار در هر تن تعیین قیمت می شود که در جدول زیر مشخص است:

کشور

آرژانتین استرالیا آمریکا اتحادیه اروپا

دریای سیاه

قیمت هر تن گندم

۲۴۰ ۲۶۴ ۲۳۱ ۲۱۴

۲۱۱

پیش‌بینی افزایش تولید گندم ایران به ۱۶.۸ میلیون تن

در ادامه این گزارش وزارت کشاورزی آمریکا اقدام به ارائه اطلاعات جامعی از وضعیت تولیدکنندگان جهانی گندم برای سال ۲۰۱۹ کرده است که این اطلاعات در جدول زیر مشهود است:

بر اساس این پیش بینی میزان تولید گندم در ایران طی سال جاری به ۱۶.۸ میلیون تن خواهد رسید. این میزان افزایش تولید گندم در ایران به دلیل بارش های مناسب در فصل کاشت گندم بوده است.

بررسی ها نشان می دهد یکی دیگر از دلایل افزایش تولید گندم طی سال های اخیر در ایران حمایت مناسب دولت از طریق اجرای قانون خرید تضمینی است که گندم های تولید شده توسط کشاورزان را از آنان خریداری می کند.

منبع:

وزارت کشاورزی آمریکا yon.ir/dE1Ft

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.