۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۲۳۱۴ ۰۱ تیر ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۷ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

گروه FATF در جلسه اخیر خود مهلت ایران برای اجرای کامل برنامه اقدام را به مدت ۴ ماه دیگر تمدید کرد. این گروه از کشورها خواسته است تا نظارت های خود را بر شعب خارجی شرکت‌ها و موسسات ایرانی افزایش دهند، اما به دلیل وجود تحریم‌های آمریکا علیه ایران، این نظارت‌ها تأثیری بر روابط مالی و تجاری ایران نخواهند داشت.

به گزارش مسیر اقتصاد روز جمعه ۳۱ خرداد ماه گروه ویژه اقدام مالی موسوم به FATF برای چندمین بار مهلت ایران برای اجرای کامل برنامه اقدام را تمدید کرد. گروه ویژه اقدام مالی در بیانیه خود اعلام کرده است که ایران تا اکتبر ۲۰۱۹ (اواخر مهرماه سال جاری) فرصت دارد ۷ بند باقی مانده از برنامه اقدام را اجرا کند.

امکان اجماع علیه ایران جهت اعمال اقدامات مقابله ای وجود ندارد

طبق اعلام FATF در صورتی که ایران لوایح الحاق به کنوانسیون های CFT و پالرمو را تصویب نکند، کشورها از طرف FATF ملزم می شوند مکانیسم ها و سیستم های گزارش دهی تراکنش های خود با ایران را معرفی کرده و مقررات بازرسی های دقیق برای تمام گروه های مالی با توجه به شاخه ها و شعبه هایی که در ایران دارند را اجرا کنند.

پیش از این نیز مسیر اقتصاد در مطلبی با استناد به شواهد موجود، پیش بینی کرده بود که در اجلاس پیش روی FATF، وضعیت تعلیق اقدامات مقابله‌ای علیه ایران تمدید خواهد شد؛ چراکه علیرغم عدم تصویب لوایح الحاق ایران به کنوانسیون های CFT و پالرمو، امکان اجماع علیه ایران برای اعمال مجدد اقدامات متقابل به دلایلی از قبیل «تلاش FATF برای تظاهر به استقلال از مسائل سیاسی»، «تلاش برای تداوم روند همکاری ایران با این نهاد» و «وجود شرکای استراتژیک ایران در میان اعضا» وجود نخواهد داشت.

بی تأثیری تشدید نظارت FATF علیه شعب خارجی ایران با وجود تحریم ها

از طرف دیگر تصویب کنوانسیون های مذکور نیز به علت وجود اعضای متخاصم نظیر آمریکا، شورای همکاری خلیج فارس و رژیم صهیونیستی، منجر به اجماع برای لغو اقدامات متقابل نخواهد شد.

FATF در این بیانیه اظهار داشته است مطابق با آنچه در فوریه سال جاری اعلام کرده بود، از کشورها خواسته است تا نظارت های خود را بر شعب خارجی شرکت ها و موسسات ایرانی افزایش دهند. اما با وجود تحریم های آمریکا و اتحادیه اروپا همچنین قطعنامه های شورای امنیت این درخواست FATF عملا هیچ تأثیری بر روابط تجاری خارجی ایران ندارد.

به عبارتی در شرایطی که تحریم‌های یک جانبه، چند جانبه و همه جانبه مالی و بانکی علیه موسسات مالی ایرانی و شعب خارجی آن‌ها اجرایی شده است، اقدام متقابل FATF علیه ایران و الزام کشورها به تشدید نظارت و بازرسی بر شعب و شرکت‌های تابعه موسسات مالی ایرانی طی آن، تاثیر جدیدی بر اقتصاد کشور نخواهد داشت.

انتهای پیام/ تجارت و ارز



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.