۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۱۸۵۸ ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۵ دسته: دولت و حکمرانی، سازمان صدا و سیما کارشناس: محمد مهدی تاجیک
۰

پرداختن به مساله حجاب در صداوسیما گرچه مهم است، اما نباید به نسبت سایر مسائل و مباحث مهم اسلامی، بیش از حد معمول باشد. هرکدام از معارف اسلامی جایگاه ویژه خود را دارد و نگاه مجموعه‌ای به آنها می تواند موجب پذیرش مخاطبان و ایجاد اعتماد به رسانه ملی گردد. مساله‌ای که اکنون جزو نقاط ضعف صدا و سیمای جمهوری اسلامی محسوب می‌شود.

به گزارش مسیر اقتصاد هر نهادی که عزم کار فرهنگی در حوزه مباحث اسلامی داشته باشد، لازم است به شکل مجموعه ای منظم و به هم پیوسته به اجزای آن نگاه کند و مطابق با آن عمل نماید. همچنین از آن جا که اجزای مختلف اسلام از میزان اهمیت و شدت مختلفی برخوردارند، لازم است در برخورد با این اجزا، اولویت سنجی درستی صورت بگیرد تا ایدئولوژی اسلامی همانطور که هست، به مردم نمایانده شود.

صداوسیما و نقش خطیر در فرهنگ ایرانی اسلامی

صدا و سیما را می توان پرمخاطب ترین و یکی از مهم ترین نهادهای فرهنگی در جمهوری اسلامی ایران دانست. این نهاد همانطور که با عملکرد درست خود می تواند متضمن فرهنگ و سبک زندگی ایرانی اسلامی در کشور باشد، با تحلیل ها و رفتارهای غلط نیز می تواند ضربات سنگینی به فرهنگ مردم کشور وارد نماید.

از این رو مساله اولویت سنجی و عمل بر اساس اولویت ها در صداوسیما اهمیتی دوچندان خواهد داشت. گرچه لزوم این اولویت سنجی بدیهی به نظر می رسد، اما بررسی دقیق آن با توجه به وضع فعلی و ولنگاری نسبی که در این حوزه احساس می شود، ضروری است.

آیا اسلام فقط حجاب است؟

سوالی که بارها توسط مخاطبان صداوسیما مطرح شده، این است که آیا اسلام فقط حجاب است؟ ریشه این سوال را می توان در نحوه عملکرد صداوسیما و چگونگی اولویت بندی و اصلی و فرعی کردن مسائل جستجو نمود.

آنچه واضح است، حجاب تنها مساله اولویت دار در اسلام نیست، بلکه در کنار سایر احکام و معارف اسلامی جایگاه مهمی دارد. اما آیا در رسانه ملی به درستی به این مساله توجه شده است؟

برنامه‌ریزی کاریکاتوری صداوسیما در پرداختن به معارف اسلامی

چنان که پیش تر توضیح داده شد، دین مجموعه کاملی از معارف و دستورات مختلف است که عدم نگاه مجموعه ای به آن می تواند آسیب های جبران ناپذیری داشته باشد. مسلما در رسانه ملی، بیش از اندازه لازم به حجاب پرداخته نشده اما مشکل اینجاست که به برخی مفاهیم دیگر که بعضا از اهمیت بیشتری نیز برخوردارند، به مراتب کمتر از میزان لازم پرداخته شده است.

آیا صداوسیما به همان اندازه که نسبت به مساله حجاب حساسیت نشان می دهد، نسبت به ظلم و بی عدالتی نیز حساس است؟ آیا به همان اندازه که به بی حجابی عده ای پرداخته می شود، به اشرافی گری مسئولین در جامعه نیز پرداخته می شود؟ آیا صداوسیما نسبت به مساله اقشار محروم در جامعه اسلامی به اندازه کافی واکنش نشان می‌دهد؟

امر به معروف و نهی از منکر

با شنیدن عبارت امر به معروف و نهی از منکر، در ذهن بسیاری از مردم تصویر فرد بدحجابی تداعی می شود که فرد دیگری در حال تذکر دادن به اوست. مهم ترین عامل این مساله را می توان رسانه ملی دانست. گرچه تاکنون بارها به مساله امر به معروف در زمینه حجاب پرداخته شده، اما به سایر مفاهیم امر به معروف یا اساسا توجه نشده یا به ندرت توجه شده است.

اهمیت امر به معروف در زمینه عدالتخواهی و مبارزه با ظلم، مطالبه گری از مسئولین، پیگیری حقوق تضییع شده مستضعفان، دفاع از آزادی های مشروع، تلاش برای حاکمیت قانون و … اگر بیشتر از امر به معروف در زمینه حجاب نباشد، کمتر نیست.

تنها صداوسیما مقصر نیست

گرچه انتقاد اصلی به صداوسیما وارد است، اما با این وجود، از نقش برخی رسانه های بیگانه و جریانات معاند نیز نمی توان صرف نظر نمود.

مساله حجاب در جایگاه خود از چنان اهمیتی برخوردار است که بسیاری رسانه‌های معاند اعم از رسمی و غیر رسمی با بودجه های کلان در پی تخریب و خدشه دار کردن آن در کشور هستند. چرا که می دانند تضعیف حجاب و عفاف در جامعه زمینه بسیاری از مفاسد را فراهم خواهد آورد که در درازمدت به تخدیر جامعه و خصوصا جوانان منجر شده و چنین جامعه ای هرگز توان مقابله با تهدیدات دشمنان را نخواهد داشت.

تبلیغ حجاب در صداوسیما کم است!

راهکار بهبود وضعیت فعلی، نه کاهش برنامه ها و محتوای مربوط به حجاب و عفاف، بلکه افزایش و بهبود کیفیت سایر محتواها است؛ به گونه ای که سبد کاملی از ایدئولوژی و سبک زندگی اسلامی به مخاطب عرضه شود.

در این صورت می توان امیدوار بود که مخاطب علاوه بر پذیرش سایر مطالب، مساله حجاب را نیز به عنوان بخش مهمی از دین پذیرفته و مهم تر از آن، اعتمادی بیش از پیش نیز به صداوسیما داشته باشد.

انتهای پیام/ فرهنگ و گفتمان



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.