۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۱۷۸۰ ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۲ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

به گفته رئیس بانک مرکزی روسیه سیستم جایگزین سوئیفت این کشور با نام SPFS، در حال توسعه است و کشورهای مختلفی در حال پیوستن به این سیستم هستند. علاوه بر این در حال حاضر ۱۸ درصد از پیام‌های مالی روسیه از این سیستم عبور می‌کند. سیستم مذکور یکی از اقدامات ویژه روسیه برای مقابله با تهدیدات تحریمی آمریکا و اروپا محسوب می‌شود.

به گزارش مسیر اقتصاد رئیس بانک مرکزی روسیه گفته است که بانک های مستقر در چندین کشور در حال برنامه ریزی برای مشارکت در شبکه انتقال وجه روسیه هستند که به عنوان جایگزینی برای سیستم سوئیفت طراحی شده است.

بانک های خارجی در حال پیوستن به سیستم «جایگزین سوئیفت» روسیه

الویرا نابیولینا رئیس بانک مرکزی روسیه گفته است که سیستم پرداخت جایگزین سوئیفت طراحی شده توسط روسیه برای اتصال بانک های خارجی باز است و ما در حال توسعه آن هستیم تا شرکای خارجی به آن بپیوندند.

نابیولینا در کنفرانسی اعلام کرده است که این اقدام در حال انجام است و بانک های چندین کشور در حال پیوستن به این سیستم هستند.

روسیه در حال توسعه سیستم پرداخت مخصوص خود است که «سیستم انتقال پیام های مالی» یا SPFS نام دارد. این کشور از سال ۲۰۱۴ از طرف آمریکا و اتحادیه اروپا تحت تهدیداتی قرار گرفته است مبنی بر اینکه دسترسی نظام بانکی آن به سیستم سوئیفت قطع گردد.

۱۸ درصد پیام های مالی روسیه از SPFS عبور می کند

رئیس بانک مرکزی روسیه گفته است که سیستم جایگزین سوئیفت طراحی شده توسط این کشور استانداردهای مشابهی را اجرا می کند و برای کسانی که به آن ملحق شوند مناسب است، زیرا آن ها مجبور نیستند سازوکارهای داخلی خود را تغییر دهند.

وی افزوده است علاوه براین نه تنها بانک ها بلکه شرکت های بزرگ نیز می توانند به طور مستقیم به این سیستم بپیوندند و برخی نیز قبلاً این کار را انجام داده اند.

در حال حاضر سیستم SPFS در روسیه استفاده می شود و ۱۸ درصد از انتقالات وجه از آن عبور می کند. طبق گفته رئیس بانک مرکزی بانک ها می توانند در روسیه سیستم مورد نظر خود را برای انتقال وجه انتخاب کنند و در صورت بروز هرگونه خطر سریع آن را تغییر دهند.

مذارکات کشورها برای پیوستن به SPFS روسیه

در اوایل سال جاری میلادی رئیس بانک مرکزی روسیه اعلام کرد که جایگزین سوئیفت طراحی شده توسط روسیه پیشرفت های قابل توجهی داشته است و مطابق با استانداردهای بین المللی طراحی شده است که مشترکان خارجی هم می توانند به آن بپیوندند.

در ماه آپریل سال جاری نیز این بانک اعلام کرد که برای پیوستن دو کشور خارجی به این سیستم قراردادهایی امضا شده است. همچنین مذاکراتی نیز با ۵ کشور در حال انجام است تا مراحل پیوستن به این سیستم تکمیل شود.

سیستم SPFS ابزار روسیه برای مقابله با تحریم های آمریکا

پیوستن به این شبکه پرداخت طراحی شده توسط روسیه به مشارکت کنندگان خارجی این امکان را می دهد که از قرارگیری در موضع تحریم های غرب دور شوند و آن ها را قادر می سازد تا با شرکت های روسی فارغ از قیدهای اعمال شده همکاری کنند.

در داخل کشور روسیه حدود ۵۰۰ مشارکت کننده به این سیستم پیوسته اند که مؤسسات مالی بزرگ روسیه را شامل می شود. کشور روسیه در نظر دارد با تقویت پیام رسان مالی خود با نام SPFS، قدرت اعمال تحریم های آمریکا که از طریق بستر سوئیفت انجام می شود را کاهش دهد.

همچنین در ماه های اخیر بانک های روسیه به منظور کاهش وابستگی خود به سوئیفت، به سیستم پرداخت چینی CIPS نیز پیوسته اند. این سیستم پرداخت چینی نیاز به نظام پرداخت دلاری را کاهش می دهد.

منبع: راشاتودی yon.ir/aN4Dp

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.