۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۱۴۱۸ ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۵ دسته: تجارت و دیپلماسی، نظام های پرداخت
۰

استفاده سیاسی از سیستم پولی بین المللی علیه روسیه، این کشور را بر آن داشته است که به سمت طراحی و راه اندازی سیستم‌های پرداخت بومی مختص خود حرکت کند. این کشور در راستای مقابله با تحریم سوئیفت، اقدام به ایجاد یک سیستم جایگزین تحت عنوان SPFS نموده است تا در انتقال پیام های مالی بانکی خود، امنیت تبادلات را افزایش دهد. روسیه سیستم پرداخت خود را با کشورهای دیگر جهت انجام تبادلات بانکی به اشتراک گذاشته است.

به گزارش مسیر اقتصاد نظم کنونی سیستم پولی بین المللی به دلایل ژئوپولیتیکی و اقتصادی در حال تغییر است. مشکل سیستم پولی کنونی این است که به عنوان ابزار سیاسی ابرقدرت ها مورد استفاده قرار می گیرد. به عنوان نمونه روسیه یکی از کشورهایی است که با مسأله تحریم ارزی و تحریم سیستم های پرداخت بین المللی از قبیل سیستم سوئیفت مواجه است.

راهبرد روسیه برای مقابله با تحریم سوئیفت چه بوده است؟

به همین منظور روسیه در داخل کشور شروع به آماده سازی زیرساخت های لازم جهت مقابله با آثار تحریم های ارزی و سوئیفت نموده است. این کشور برای مقابله با تحریم های بانکی اقدام به ایجاد سیستم های جایگزین سوئیفت نموده است.

دولت روسیه برای مقابله با آثار سوء اخراج کشورش از بانکداری بین المللی، از یک پلتفرم مالی ملی با پشتیبانی هزاران تن طلا و اتحاد با چین، کشورهای گروه بریکس ، اتحادیه اروپا و چندین قدرت در حال ظهور استفاده کرده است. در نتیجه تلاش ها برای فشار مالی بر روسیه، سیستم پولی کنونی را با چالش فروپاشی مواجه کرده است.

سیستم SPFS ابزار روسیه جهت تقویت امنیت مالی بین المللی خود

بانک مرکزی روسیه از سال ۲۰۱۴ به طور جدی اقداماتی را جهت ایجاد یک بستر پرداختی موازی سوئیفت آغاز کرده است. این بانک «سیستم انتقال پیام های مالی» تحت عنوان SPFS را شکل داده است. سیستم SPFS پیام های مالی را بدون نیاز به سوئیفت، منتقل می کند و قابلیت انتقال ۵۰ نوع پیام مالی را دارد.

سازمان راه اندازی کننده این سیستم پرداخت روسی، شرکت CyberFT است که دلایل راه اندازی سیستم پرداخت شبه سوئیفت را مقابله با انحصار موجود پیام رسانی مالی در عرصه بین المللی می داند که به لحاظ سیاسی به دستورات کشورهای خاصی وابسته است. این شرکت همچنین متمرکز بودن ساختار سیستم پرداخت سوئیفت را یک مشکل اساسی می داند.

شرکت CyberFT همچنین اعلام کرده است که مراکز داده های سوئیفت منحصراً در آمریکا (دو مرکز) و در اتحادیه اروپا (هلند و سوئیس) قرار دارد که این خود مقدمات سوء استفاده امنیتی از اطلاعات مالی توسط آمریکا و اروپا را فراهم کرده است.

پیوستن بانک های متعدد به سیستم پرداخت جایگزین سوئیفت روسیه

کشور روسیه در نظر دارد با تقویت پیام رسان مالی SPFS خود، قدرت اعمال تحریم های آمریکا که از طریق بستر سوئیفت انجام می شود را کاهش دهد. در این راستا تاکنون ۴۱۶ شرکت بزرگ روسیه به پیام رسان داخلی این کشور متصل شده اند و اکنون مقامات روسیه شرایط پیوستن بانک های خارجی به این سیستم را نیز فراهم آورده اند.

در حال حاضر ۱۰۹ بانک از روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، ازبکستان و تاجیکستان در شبکه تبادلات اطلاعات مالی شرکت CyberFT مشارکت مستقیم دارند و اطلاعات مالی و اسناد قانونی الکرونیکی را با استفاده از پلتفرم های این شرکت مبادله می کنند.

همچنین بیش از ۲۰۰ بانک دیگر ازکشورهای بلاروس و آذربایجان اعلام امادگی کرده اند که تمایل به استفاده از بسترهای پیام رسانی مالی CyberFT دارند و در مرحله پیوستن به آن قرار دارند.

از سال ۲۰۱۴، زمانی که اتحادیه اروپا و آمریکا دور اول تحریم های بین المللی را در رابطه مسئله اوکراین، علیه روسیه اعمال کردند، قطع دسترسی بانک های روسی به پیام رسان سوئیفت آغاز شده است. به همین دلیل روسیه در سال های اخیر اقدامات متعددی را جهت طراحی سامانه جایگزین سوئیفت و کاهش وابستگی به نظام مالی وابسته به غرب، آغاز کرده است.

منبع: سایت CyberFT روسیه

لینک اول yon.ir/7XoCX

لینک دوم yon.ir/vzX9T

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.