۱۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۰۱۳۹ ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۸ دسته: مالیات بر خانه های خالی، مسکن کارشناس: حسین عبداللهی درآباد
۰

دولت ایالت بریتیش کلمبیا در کانادا به منظور جلوگیری از سوداگری در بخش مسکن، عرضه خانه های خالی به بازار و صرف درآمد حاصل از آن برای ساخت خانه های متناسب با نیاز، مالیات بر سوداگری را با نرخ ۰.۵ درصد ارزش ملک مسکونی اجرایی کرده است.

به گزارش مسیر اقتصاد رسیدگی به بحران مسکن در مراکز مهم شهری در بریتیش کلمبیا، جایی که قیمت خانه و اجاره‌بها از توان بسیاری از مردم بالاتر رفته؛ امری مهم و ضروری محسوب می‌شود.

در میان بخشی از ۳۰ برنامه کلیدی دولت برای بهبود بازار مسکن که توسط دولت ایالت بریتیش کلمبیا کانادا اعلام شده است، اخذ مالیات بر سوداگری و مالیات بر خانه‌های خالی اقدامات کلیدی در مقابله با بحران مسکن هستند.

دولت ایالتی خواستار اعمال این مالیات برای مقابله با سوداگری است؛ زیرا مسئولین معتقدند که مردم شایسته صاحب‌خانه شدن و تأمین مسکن متناسب با نیاز خود هستند.

۳ هدف اخذ مالیات بر سوداگری مسکن در کانادا

این مالیات سالانه با سه هدف حذف سوداگران داخلی و خارجی، عرضه خانه‌های خالی به بازار و افزایش درآمد مالیاتی و صرف آن برای ساخت خانه‌های مقرون به صرفه طراحی شده است.

همه صاحبان املاک مسکونی در مناطق این ایالت، ملزم به پر کردن اظهارنامه مالیات بر سوداگری هستند و در صورتی که ملکی بیش از یک مالک دارد، حتی اگر مالک همسر و بستگان فرد باشد، باید برای هر مالک یک اظهارنامه جداگانه ایجاد گردد و به همین منظور حساب همسر و خانواده فرد نیز چک خواهد شد.

مالکانی که اظهارنامه را تکمیل نمی‌کنند تا قبل از پایان ماه مه یک تذکر و هشدار مالیاتی دریافت خواهند کرد که با توجه به آن مؤدیان را ملزم به تکمیل فرم مورد نظر خواهد کرد.

سوداگران هدف اصلی مالیات جدید کانادا؛ مردم عادی معاف هستند

مالیات بر سوداگری بیشتر برای سرمایه‌گذاران خارجی و خانواده‌هایی در نظر گرفته می‌شود که یکی از اعضای آن‌ها خارج از کانادا کار می‌کند و به نوعی منبع درآمد اصلی خانوار است. با این حال در زمان دریافت مالیات، تمامی دارندگان خانه‌های خالی، فارغ از وضعیت اقامت و یا شهروندی‌شان در کانادا، باید این مالیات را بپردازند.

بر اساس تخمین مسئولان ایالت بریتیش کلمبیا کانادا، بیش از ۹۹ درصد مردم ساکن در این ایالت از این مالیات معاف هستند و این مالیات صرفاً خانه‌های خالی و سوداگران را مورد هدف قرار می‌دهد.

برخی از معافیت‌هایی که در رابطه با مالیات بر سوداگری دولت وضع کرده است عبارتند از:

  • مالکان خانه‌های دوم که به عنوان خانه تعطیلاتی یا کانکسی شناخته می‌شود.
  • املاک دومی که برای اجاره بلندمدت مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • خانه‌هایی که حداقل برای شش ماه سال برای حداقل ۳۰ روز در یک زمان اجاره می‌شوند.
  • املاکی که به منظور بازسازی و اینکه مالک آن در بیمارستان است، خالی باشند.

ساخت مسکن متناسب با نیاز با درآمد مالیات بر سوداگری

معیار خالی بودن ملک نیز این است که اگر خانه‌ای در شش ماه یا بیشتر در یک تقویم سالی بدون استفاده باشد؛ خالی محسوب خواهد شد و فرد در اظهارنامه خود در صورتی که مشمول معافیتی نیست این مورد را ذکر می‌کند. همچنین برای اینکه افراد اطلاعات نادرست و به عمد اشتباه وارد نکنند، املاک مشکوک و املاک مناطقی با درصد بالا خالی به صورت رندوم چک خواهند شد.

میزان مالیات برای شهروندان بریتیش کلمبیایی ۰.۵ درصد از ارزش برآورد شده ملک توسط شهرداری تعیین شده و خریداران خارجی و خانوارهایی که یکی از اعضای آن با کار در خارج از کشور کل هزینه‌های خانوار را پرداخت می‌کنند، باید ۲ درصد ارزش برآورد شده ملک را بپردازند. میزان مالیات برای شهروندان کانادایی ساکن دیگر مناطق نیز یک درصد خواهد بود.

این مالیات در مناطق منتخبی از ایالت، از جمله ویکتوریای بزرگ، ونکوور، نانایمو، منطقه‌ی کلونا، شیلی واک و… به اجرا گذاشته شده است.

با وضع مالیات بر سوداگری مسکن درآمد قابل توجهی به دلیل تعداد بالای خانه‌های خالی نصیب دولت می‌شود که می‌تواند هزینه‌های اجرایی مالیات بر سوداگری مسکن را پوشش دهد. هم‌چنین درآمد این مالیات می‌تواند صرف ساخت مسکن متناسب با نیاز خانوار و مساکن مخصوص اجاره شود.

منابع:

دیلی هایو

سایت دولت بریتیش کلمبیا

انتهای پیام/ راه و ساختمان



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.