۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۹۱۰۴ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۶ دسته: تجارت و دیپلماسی، نظام های پرداخت
۰

کشور چین در راستای استفاده بین المللی از یوآن، ابتکارت متعددی را در پیش گرفته است. یک ابتکار اساسی این کشور، راه اندازی مراکز تسویه یوآنی در نقاط مهم جهان بوده است تا در عین تسهیل استفاده از یوآن در معاملات بین المللی، زمینه های لازم جهت حذف دلار را فراهم کند. این کشور از این طریق موفق شده است یک نظام پرداخت موازی دلار ایجاد کند.

به گزارش مسیر اقتصاد مسیر چین در استفاده بین المللی از یوآن خود در معاملات تجاری می تواند الگوی مناسبی برای سایر کشورها جهت کاهش وابستگی به دلار آمریکا باشد. چین در راستای کنار گذاشتن دلار از تجارت دوجانبه خود با کشورهای طرف تجاری اش، ابتکارات متعددی را به اجرا درآورده است.

ایجاد شبکه بین المللی پرداخت ها توسط چین برای بین المللی کردن یوآن

یکی از ابتکارت اساسی چین در دهه اخیر برای گسترش استفاده بین المللی از یوآن، تأسیس «بانک های فراساحلی یوآنی» در بیرون از سرزمین اصلی خود بوده است. این بانک ها که در نقاط مختلفی از جهان واقع شده اند، در اصل وظیفه انجام دریافت و پرداخت ها و تسویه های بین المللی یوآن محور را بر عهده دارند.

در ابتدا برای استفاده گسترده از یوآن در عرصه بین المللی، چین به این نتیجه می رسد که باید شبکه ای از زیرساخت های تجارت خارجی و بانک های تسویه ای را در خارج از مرزهای خود ایجاد کند.

بدین ترتیب این کشور شروع به راه اندازی بانک های تسویه یوآنی در خاورمیانه، اروپا و دیگر نقاط جهان می کند. چین در حال حاضر در ۲۳ کشور جهان بانک تسویه یوآنی احداث کرده است. تأسیس این مراکز معاملات یوآنی یک توزیع جغرافیایی گسترده ای را شامل می شود و به اکثریت مراکز مالی بین المللی نزدیکی دارد. این مراکز، استفاده از یوآن چین برای اکثریت کاربران در سراسر جهان را تسهیل می کند.

مراکز تسویه یوآنی راهکار چین در حذف دلار از معاملات بین‌المللی

مراکز تسویه یوآنی باید با یکدیگر رقابت کنند تا سهم بیشتری از معاملات یوآنی را به خود اختصاص دهند. اما با اینحال الزاماً هم قرار نیست که این مراکز مستقیماً با یکدیگر رقابت کنند؛ بلکه هر یک از این مراکز و بانک های تسویه یوآنی اهداف متفاوتی دارند و نقش های مختلفی را ایفا می کنند.

به عبارتی هر یک از این مراکز از جانب چین یک مأموریت ویژه را بر عهده گرفته اند. مأموریت مراکزی که در اروپا یا نواحی آمریکایی قرار دارند بیشتر از جنس تسهیل معاملات یوآنی برای متقاضیان است. اما مأموریت و نقش مراکزی که در آسیا و کشورهای ناحیه جاده ابریشم قرار گرفته اند از جنس تلاش برای حذف دلار بوده تا بدین طریق یوآن را در معاملات بین المللی این نواحی جایگزین ارز آمریکا کنند.

چین در استراتژی خود برای سیاستگذاری در راستای بین المللی کردن یوآن، سه اصل اساسی که در رابطه با هر پول بین المللی مطرح است را در پیش گرفته است. این سه اصل شامل استفاده از یوآن به عنوان ابزار مبادله بین المللی، واحد حسابداری و وسیله ذخیره ارزش است.

شکل گیری نظام پرداخت موازی دلار نتیجه تلاش های چین در راستای جهانی کردن یوآن

طبق سه اصل مذکور یکی از وظایف یوآن قرار است ابزار مبادله بین المللی باشد. چین این وظیفه را با ایجاد مراکز تسویه یوآنی و ایجاد امکان تجارت مستقیم یوآن با ارزهای دیگر عملیاتی کرده است. بدین منظور چین بانک های فراساحلی یوآنی را برای مراکز تسویه بین المللی و راهکار پیمان های پولی دوجانبه و ایجاد سیستم پرداخت بین المللی CIPS را برای تجارت مستقیم یوآن با دیگر ارزها عملیاتی کرده است.

اکنون مجموع این اقدامات چین در راستای بین المللی کردن یوآن، موجب شکل گیری یک نظام پرداخت دوجانبه، چندجانبه و بین المللی یوآنی شده است. این نظام پرداخت، بانک های عامل، بانک های تسویه ای، سیستم های پرداخت و ارز مختص خود را دارد که بدون وابستگی به نظام پرداخت دلاری آمریکا یا دیگر نظامات پرداخت غربی فعالیت می کند.

در نتیجه چین با اتخاذ تدابیر لازم توانسته است وابستگی خود به نظام پولی تحت سلطه غرب را کاهش دهد و خطرات ناشی از بحران و دیگر تهدیداتی که از کانال دلار آمریکا منتقل می شود را به حداقل برساند.

منبع: هاروارد کندی اِسکول yon.ir/MmXea

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.