۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۸۱۱۱ ۰۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۲ دسته: انرژی
۰

آمریکا به طور صریح اعلام کرده است که کشورها باید بین تجارت با ایران و آمریکا یکی را انتخاب کنند. عدم تمدید معافیت های خرید نفت از ایران نیز با همین هدف در دستور کار دولت آمریکا قرار گرفته است. بنابراین شرایط ایجاد شده یک آزمون جدی برای خریداران نفت ایران، خصوصا ۴ کشور چین، ترکیه، هند و کره‌جنوبی محسوب می‌شود که نشان دهند تا چه میزان به برقراری رابطه تجاری با ایران پایبند هستند.

به گزارش مسیر اقتصاد دولت آمریکا در طول یک سال اخیر اعلام کرده است که دیگر کشورهای جهان باید بین تجارت با ایران و آمریکا یکی را انتخاب کنند. عدم تمدید معافیت های ۸ کشور در خرید نفت از ایران نیز نشان داد که دولت آمریکا در این زمینه به چه میزان جدی است.

مقابله آمریکا با خریداران بزرگ نفت از ایران

در حال حاضر از بین خریداران نفت ایران ۴ کشور چین، ترکیه، هند و کره‌جنوبی عمده ترین از جمله خریداران هستند و علاوه بر این می توان گفت تا حدودی به خرید نفت از ایران وابسته هستند. بنابراین عدم تمدید معافیت خرید نفت از ایران برای این ۴ کشور در عمل به معنی مقابله دولت آمریکا با این کشورها خواهد بود.

تا حدود یک هفته دیگر زمان معافیت های قبلی این کشورها پایان خواهد یافت و آمریکا به طور رسمی اعلام کرده است قصد تمدید این معافیت ها را ندارد.

هدف آمریکا امتحان میزان جدیت کشورها در برقراری رابطه با ایران است

بنابراین با فرض اینکه ۴ کشور دیگر شامل ژاپن، تایوان، ایتالیا و یونان در راستای دستورات آمریکا عمل خواهند کرد و تمایلی به واردات نفت از ایران نخواهند داشت، اکنون ۴ کشور اصلی خریدار نفت ایران در معرض آزمون قرار گرفته اند.

در واقع هدف آمریکا از عدم تمدید معافیت های خرید نفت از ایران این است که ۴ کشور چین، ترکیه، هند و کره‌جنوبی را درخصوص جدیت برقراری رابطه تجاری با ایران مورد امتحان قرار دهد.

کشور چین گرچه یک رقیب جدی برای آمریکا محسوب می شود ولی در بسیاری از موارد یک رابطه دوجانبه با آمریکا دارد و تصمیمات دولت آمریکا می‌تواند هزینه های زیادی برای این کشور به همراه داشته باشد. کره‌جنوبی یک متحد منطقه ای برای آمریکا محسوب می شود و هند نیز در طول سال های اخیر نشان داده است که درحال تبدیل شدن به یک متحد برای آمریکاست. کشور ترکیه نیز با وجود عضویت در گروه ناتو، به عنوان نهاد حافظ منافع آمریکا، در طول سال های اخیر روابط خود را با روسیه، به عنوان رقیب آمریکا توسعه داده است.

چه کشورهایی به خرید نفت از ایران وابسته هستند؟

میزان فروش نفت ایران در ماه گذشته میلادی نشان می دهد که کشور چین، کره جنوبی و هند بزرگ ترین خریداران نفت ایران در این ماه بوده اند.

در نمودار زیر میزان خرید نفت هرکدام از کشورها در ماه مارس میلادی نشان داده شده است.

نمودار فوق نشان می دهد که با وجود تهدید و تحریم آمریکا، برخی کشورها همچون چین و کره‌جنوبی، به مراتب بیشتر از میزان معافیت در نظر گرفته شده از سوی آمریکا، اقدام به خرید نفت از ایران کرده اند؛ در این مدت ایران به طور میانگین روزانه بیش از ۱.۶ میلیون بشکه نفت صادر کرده است و ۵ کشور چین، کره‌جنوبی، هند، ژاپن و ترکیه بزرگترین مقاصد نفت ایران بوده اند.

اکنون باید دید با ادامه این روند کشورها چه تدابیری را اتخاذ خواهند کرد؛ چراکه شرایط ایجاد شده یک آزمون جدی برای خریداران نفت ایران محسوب می شود که نشان دهند تا چه میزان به برقراری رابطه تجاری با ایران پایبند هستند.

اثرگذاری افزایش قابل توجه قیمت نفت بر جدیت سیاستمداران آمریکایی

نکته مهم دیگر در این زمینه اثرگذاری عدم تمدید معافیت ها بر قیمت نفت است. تحلیلگران آمریکایی معتقدند اگر این تصمیم دولت به افزایش قابل توجه قیمت نفت منجر شود، به طوریکه قیمت هر بشکه نفت را به بیش از ۷۵ دلار برساند، در آن زمان دولتمردان آمریکایی جدیت خود را درخصوص نظارت شدید بر روند خرید نفت دیگر کشورها از ایران از دست خواهند داد.

سال آینده میلادی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برگزار خواهد شد و در ماه های آتی دو حزب دموکرات و جمهوری خواه قصد دارند کمپین های انتخابات داخلی خود را آغاز نمایند. در این شرایط دولت ترامپ قصد ندارد با گرانی بی سابقه سوخت در داخل کشور، یک برگ برنده به رقبای دموکرات خود هدیه کند.

منبع: بلومبرگ yon.ir/eigts

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.