۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۸۰۰۴ ۰۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۳ دسته: کشاورزی، مدیریت واحد کشاورزی کارشناس: مهدی سروی
۰

وزارت کشاورزی آرژانتین مدیر اصلی تولید و تجارت بخش کشاورزی است. این وزارتخانه با بررسی وضعیت بازار محصولات کشاورزی اقدام به انعقاد توافقنامه‌های تجاری برای رشد صادرات محصولات تولیدی خود می‌کند. اخیرا دولت آرژانتین با استفاده از شرایط جنگ تجاری میان چین و آمریکا فرصت افزایش صادرات دانه سویا به این کشور را مهیا کرده است. رایزنی برای افزایش میزان صادرات از سوی دولت، در کنار شرایط آب و هوایی مساعد، شرایط را برای افزایش ۴۸ درصدی تولید سویا فراهم نموده است.

به گزارش مسیر اقتصاد دولت آرژانتین در طی سه دهه گذشته به منظور رونق بخش کشاورزی خود برنامه ریزی های متعددی را انجام داده است تا بتواند روند تولید محصولات کشاورزی را تثبیت نماید.

این کشور با مساحت ۲.۷۸ میلیون کیلومتر مربعی، هشتمین کشور بزرگ جهان و دارای خط ساحلی حدود ۵ هزار کیلومتری با شرایط اقلیمی مناسب برای کشاورزی است به نحوی که آب و هوای مناسب در این کشور به افزایش سهم بخش کشاورزی در تولید ناخالص داخلی تا ۱۱ درصد منجر شده است.

با توجه به شرایط اقلیمی آرژانتین، مهم ترین محصولات تولیدی این کشور غلات، دانه های روغنی، گوشت قرمز و انگور است و ۵۴ درصد از اراضی این کشور مختص کشاورزی و صنایع وابسته به این بخش است.

وزارت کشاورزی آرژانتین مدیر حوزه تولید و تجارت بخش کشاورزی

وزارت کشاورزی آرژانتین مسئول اصلی تولید و تجارت محصولات کشاورزی است که وظیفه بررسی وضعیت تولید این محصولات، وضعیت آب و هوایی و وضعیت بازار جهانی را برعهده دارد.

یکی از برنامه های دولت آرژانتین برای افزایش سودآوری تولید محصولات کشاورزی، کاهش مالیات های صادراتی و اعطای جوایز ویژه صادراتی برای این محصولات است. هر چند در این میان کاهش ارزش پول ملی نیز کمک زیادی به افزایش رقابت پذیری محصولات آرژانتینی در بازارهای جهانی نموده است.

انعقاد توافق نامه های دوجانبه با کشورهای همسایه از دیگر برنامه های وزارت کشاورزی آرژانتین برای حمایت از تولیدات داخلی این کشور است. آرژانتین به سبب این پیمان های اقتصادی منطقه ای توانسته است بازار مناسبی برای محصولات کشاورزی خود  فراهم کند. این کشور یکی از اعضای بزرگ ترین اتحادیه اقتصادی امریکا جنوبی، با نام مرکوسور است.

بررسی بازار محصولات کشاورزی در جهان اقدام مهم وزارت کشاورزی آرژانتین برای رشد صادرات

یکی از وظایف مهم وزارت کشاورزی آرژانتین بررسی وضعیت بازار محصولات کشاورزی در سایر کشورها است تا از این طریق میزان صادرات محصولات آرژانتینی افزایش یابد.

اخیرا و پس از شروع جنگ تجاری میان چین و آمریکا، دولت آرژانتین با اعزام یک هیات تجاری به سرپرستی نخست وزیر این کشور به چین اقدام به انعقاد توافق نامه تجاری با دولت این کشور برای افزایش صادرات محصولات کشاورزی نمود.

تقاضای بالای دانه سویا و ذرت در چین و وضعیت مناسب تولید این محصولات در آرژانتین شرایط همکاری تجاری میان مقامات دو کشور را افزایش داده است. دو کشور برای افزایش مبادلات تجاری اتفاق نظر دارند.

رشد تولید و صادرات سویا در آرژانتین با مدیریت وزارت کشاورزی

طبق اعلام وزیر کشاورزی دولت آرژانتین، وضعیت تولید محصولاتی نظیر دانه سویا در سال جاری به دلیل پیش بینی های ناشی از افزایش صادرات به چین و شرایط آب و هوایی مناسب بهبود خواهد یافت.

لوئیس اعلام کرد: میزان تولید سویا در آرژانتین در سال جاری به بیش از ۵۵.۹ میلیون تن می رسد که این میزان تولید حدود ۴۸ درصد بیشتر از سال گذشته خواهد بود.

از سویی دیگر مشکلات جنگ تجاری چین با آمریکا و تقاضای بالای ذرت و سویا در این کشور موجب شده تا هر دوطرف برای افزایش تبادلات تجاری به توافق برسند. حجم کل صادرات آرژانتین به چین تا پیش از توافق تجاری حدود ۳.۵ میلیارد دلار بود که محصولات کشاورزی ۸۶ درصد این صادرات را شامل می شدند.

منابع:

فارم فولیو yon.ir/0yyD0

رویترز yon.ir/JYSue

yon.ir/XRnuT /gro-intelligence

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.