۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۷۶۶۲ ۲۹ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۲ دسته: کشاورزی
۰

مناقبی پور عضو هیئت مدیره مجمع عالی واردات با انتقاد از تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات محصولات اساسی گفت: سال گذشته بیش از ۱۵ تا ۱۶ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی برای کالاهای استراتژیک و اساسی پرداخت شد ولی در زندگی مردم اثر چندانی نداشت و باعث افزایش مشکلات اقتصادی شد.

به گزارش مسیر اقتصاد ۲۹ فرودین ماه سیدحسین رضوی پور کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با برنامه رهیافت رادیو اقتصاد با اعلام اینکه تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی آسیب جدی به بدنه اقتصاد کشور وارد کرده است، گفت: اجرای این سیاست یک تصمیم اشتباه بود.

وی اظهارداشت: تعیین نرخ چهار هزار و ۲۰۰ تومانی برای ارز یک تصمیم اشتباه بود و به عبارتی برآمده از نگاه کارشناسی نبود و هیچکدام از اقتصاددانان نیز با آن موافق نبودند. متاسفانه کسی امروز مسئولیت این تصمیم را برعهده نمی گیرد بلکه همه آن را ناشی از تصمیم دیگری می دانند و عجیب تر آنکه این سیاست همچنان ادامه دارد.

افزایش مشکلات اقتصادی با تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات

علیرضا مناقبی عضو هیئت مدیره مجمع عالی واردات نیز در بخش دیگری از برنامه «رهیافت» رادیو اقتصاد اعلام کرد: نرخ واقعی ارز امروز چهار هزار و ۲۰۰ تومان نیست و در عین حال این سیاست با هیچ منطقی مطابقت ندارد.

عضو هیئت مدیره مجمع عالی واردات اظهارداشت: سال گذشته بیش از ۱۵ تا ۱۶ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی برای کالاهای استراتژیک و اساسی پرداخت شد ولی در زندگی مردم اثر چندانی نداشت. تعداد متفاوت نرخ ارز منجر به این شد که مشکلات بیشتری در وضعیت اقتصادی جامعه ایجاد شود. پس ضرورت دارد در مسیر مزبور یک تغییر نگرش جدی صورت گیرد.

پرداخت یارانه نقدی جایگزین مناسب تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات

گفتنی است دولت در سال گذشته پس از جهش های ارزی پیش امده اقدام به تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات محصولات اساسی کرد. همچنین در بودجه سال جاری نیز ۱۴ میلیارد دلار ارز دولتی به واردات این محصولات اختصاص خواهد یافت.

تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات محصولات اساسی در سال گذشته باعث ایجاد چالش های جدی در بازار این محصولات شد که گرانی گوشت قرمز یکی از این موارد است.

بررسی کارشناسان نشان می دهد چنانچه دولت به دنبال حمایت از مصرف کنندگان در قبال جهش های ارزی پیش امده است باید سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی را کنار گذاشته و مابه التفاوت نرخ ارز دولتی با نرخ ارز نیما را به صورت یارانه نقدی به مردم پرداخت کند.

انتهای پیام/ غذا و کشاورزی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.