۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۷۷۵۶۴ ۲۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۰ دسته: کشاورزی
۰

با الگوگیری از آمارهای پرورش جوجه گوشتی در سال ۱۴۰۲ و تحقق اهداف صادراتی، صنعت مرغداری در سال ۱۴۰۳ به ۱۳ میلیون قطعه مرغ مادر نیاز دارد. این در حالی است که آمار جوجه ریزی مرغ مادر تا پایان سال جاری حدود ۱۰ میلیون قطعه برآورد شده است که نشان از کمبود ۳ میلیون قطعه مرغ مادر دارد.

مسیراقتصاد/ براساس آخرین آمار وزارت جهاد کشاورزی در سال ۱۴۰۱ معادل ۲.۶ میلیون تن گوشت مرغ در کشور تولید شد. این میزان از تولید نیاز کشور به گوشت مرغ را به طور کامل پوشش داد. برای تامین این میزان گوشت مرغ، مطابق با نمودار ۱[۱] به طور متوسط ماهانه به ۱۰۰ الی ۱۲۰ میلیون قطعه جوجه گوشتی نیاز است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد مطابق با نمودار۲[۲] آمار پرورش جوجه گوشتی در صنعت مرغداری طی ماه‌های اخیر نسبت به سال ۱۴۰۱ به شدت افزایش یافته است به طوری که در دی ۱۴۰۲ به رقم بی سابقه ۱۵۲ میلیون قطعه رسیده است.

ثبت رکورد ۱۵۲ میلیون قطعه جوجه‌ریزی و لزوم تدبیر بازار مرغ

در همین راستا علی ابراهیمی مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی گفت: در برخی مواقع با ۱۱۰ میلیون قطعه  جوجه‌ریزی مازاد تولید داشتیم در حال حاضر با نوسان قیمت گوشت قرمز، تقاضا برای خرید مرغ افزایش یافته است این مسئله باعث شده است که جوجه‌ریزی به بیش از ۱۵۰ میلیون قطعه برسد.[۳]

۱۰ درصد جوجه گوشتی مورد نیاز از محل واردات تامین می‌شود

تولید جوجه گوشتی وابسته به مزارع مرغ مادر است. فعالین این حلقه از صنعت مرغداری صرفا تولیدکننده جوجه گوشتی هستند. بررسی ظرفیت مزارع مرغ مادر در کشور نشان می‌دهد که زیر ساخت کافی برای تامین جوجه گوشتی مورد نیاز صنعت مرغداری وجود دارد اما در حال حاضر بخشی از جوجه گوشتی مورد نیاز صنعت از طریق واردات تامین می‌شود.

در همین راستا محمدرضا صدیق پور دبیر انجمن تولیدکنندگان جوجه یک روزه گفت: سهم واردات جهت تامین جوجه گوشتی مورد نیاز صنعت ۱۰ درصد بوده و ۹۰ درصد باقی مانده از محل تولیدات داخلی تامین می‌شود. ظرفیت حداکثری کارخانجات جوجه‌کشی در کشور حدود ۱۵۰ میلیون قطعه در ماه است با استفاده از این ظرفیت و با برنامه‌ریزی صورت گرفته در وزارت جهاد کشاورزی از ماه‌های ابتدایی سال آتی نه ‌تنها از واردات جوجه بی‌نیاز خواهیم شد، بلکه صادرکننده تخم مرغ نطفه‌دار و جوجه یک روزه خواهیم بود.[۴]

میزان جوجه‌ریزی مرغ مادر کشور در سال ۱۴۰۲ کافی نیست

در صورت تداوم شرایطی فعلی با الگوگیری از میزان پرورش جوجه گوشتی در سال جاری و با هدف استفاده از ظرفیت حداکثری کارخانجات جوجه‌کشی کشور، در سال ۱۴۰۳ به ۱.۸ میلیارد قطعه جوجه گوشتی نیاز است.

با توجه به این که به طور متوسط هر مرغ مادر در یک دوره عمر اقتصادی خود ۱۴۵ قطعه جوجه گوشتی تولید می‌کند لذا برای تامین ۱.۸ میلیارد قطعه جوجه گوشتی به ۱۳ میلیون قطعه مرغ مادر نیاز است. مطابق با این نیاز باید در سال جاری ماهانه ۱.۰۸ میلیون قطعه مرغ مادر در مزارع جوجه‌ریزی می‌شد.

نمودار۳[۵] نشان دهنده میزان جوجه‌ریزی در مزارع مرغ مادر در سال ۱۴۰۲ است. براساس این نمودار تاکنون ۸.۵ میلیون قطعه مرغ مادر در کشور جوجه‌ریزی شده است. در خوش بینانه‌ترین حالت اگر این میزان جوجه‌ریزی تا پایان سال ۱۴۰۲ به ۱۰ میلیون قطعه برسد، در این صورت متوسط ماهانه جوجه‌ریزی مرغ مادر در کشور ۸۳۰ هزار قطعه خواهد بود.

بنابراین در سال ۱۴۰۳ کشور با کمبود حدود ۳ میلیون قطعه مرغ مادر رو به رو خواهد شد. این میزان از کمبود امکان تامین جوجه گوشتی مورد نیاز کشور را فراهم نخواهد کرد و همچنین صادرات نیز ممکن نخواهد بود.

وزارت جهاد کشاورزی مسئول برنامه‌ریزی تولید در صنعت مرغداری است

به طور کلی برای تامین نیاز داخل و همچنین صادرات تخم مرغ نطفه دار و جوجه یک روزه باید مزارع مرغ مادر از منظر تعداد مرغ مادر تقویت شوند. این مسئله نیازمند برنامه‌ریزی از سوی وزارت جهاد کشاورزی است.

برنامه‌ریزی تولید در صنعت مرغداری از حلقه مرغ اجداد به عنوان تولیدکنند مرغ مادر آغاز می‌شود و تا حلقه جوجه گوشتی ادامه می‌یابد. هر گونه اقدام جهت برنامه‌ریزی تولید حداقل ۱۲ ماه زمان می‌برد تا اثر کامل آن از حلقه مرغ اجداد به حلقه جوجه گوشتی برسد.

بنابراین وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی برنامه‌ریزی تولید در صنعت مرغداری باید متناسب با اهداف مشخص، اقدامات لازم جهت تامین مرغ اجداد، مرغ مادر و جوجه گوشتی را انجام دهد و پاسخگوی این مسئله در کشور باشد.

پینوشت:

[۱] [۲] [۵] سامانه سماصط؛

[۳] بازار؛ شماره خبر: ۲۷۰۴۰۳

[۴] ایرنا؛ شماره خبر: ۸۵۳۴۱۲۶۸

انتهای پیام/ کشاورزی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.