۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۷۷۴۶۰ ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۰ دسته: کشاورزی
۰

مطابق با آمارهای ارائه شده توسط سامانه سماصط، در دی ماه سال جاری ۱۵۲ میلیون قطعه جوجه‌ریزی برای پرورش جوجه گوشتی توسط مرغداران انجام شده که یک رکورد محسوب می‌شود. به منظور جلوگیری از زیان تولیدکنندگان و کاهش تولید گوشت مرغ در سال آینده، ضروری است دولت تدابیر لازم برای مدیریت هوشمندانه بازار را مبتنی بر این افزایش تولید اتخاذ نماید.

مسیراقتصاد/ بررسی وضعیت صنعت مرغداری به عنوان تولیدکننده گوشت مرغ کشور نشان می‌دهد که پرورش جوجه گوشتی در ماه‌های اخیر در این صنعت رشد چشمگیری داشته است. براساس نمودار زیر و مطابق با آمار ارائه شده توسط سامانه سماصط در دی ماه سال جاری بیشترین سطح از پرورش جوجه گوشتی در کشور رخ داده است. این میزان از جوجه‌ریزی امکان تولید حدود ۳۰۰ هزار تن گوشت مرغ را ممکن می‌کند.

پرورش ۱۵۲ میلیون قطعه جوجه گوشتی مازاد بر نیاز کشور است

در حالی در دی ماه ۱۵۲ میلیون قطعه جوجه‌ریزی صورت گرفته است که در سنوات گذشته، ماهانه ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلیون قطعه جوجه‌ریزی پاسخگوی نیاز کشور بوده است.

در همین راستا پرویز فروغی دبیر کانون پرورش دهندگان مرغ گوشتی در دی ۱۴۰۲ گفت: اگر ۱۳۰ میلیون قطعه جوجه‌ریزی در واحدهای مرغداری صورت گیرد، این میزان جوجه‌ریزی مازاد بر نیاز کشور خواهد بود.[۱]

بنابراین طبق آمار جوجه‌ریزی دی ماه، کشور در اسفند ماه با مازاد تولید گوشت مرغ مواجه خواهد شد. با توجه به این که مدیریت قیمت گوشت مرغ در بازار وابسته به مکانیزم عرضه و تقاضا است، لذا با گسترش عرضه، قیمت گوشت مرغ نیز کاهش خواهد یافت. این مسئله می‌تواند منجر به زیان تولیدکنندگان شود.

کشور نیازمند واردات گوشت مرغ نیست

از سوی دیگر واردات گوشت مرغ منجمد نیز در دستور کار دولت بوده است. بررسی نشان می‌دهد براساس آمار گمرک در ۹ ماهه سال‌جاری ۲۸ هزار تن گوشت مرغ به ارزش ۶۴ میلیون دلار وارد کشور شده است.

علی ابراهیمی مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی در خصوص واردات گوشت مرغ گفت: بنابر آمار در دی ماه ۱۵۱ میلیون قطعه جوجه ریزی شده است براین اساس هیچ نیازی به عرضه مرغ منجمد یا واردات نداریم.

لزوم توقف واردات و خرید مرغ مازاد جهت مدیریت بازار گوشت مرغ

بنابراین در پی افزایش جوجه‌ریزی در صنعت مرغداری، پیش بینی‌ها بر این است که قیمت گوشت مرغ در اسفند ماه کاهش یابد. در این شرایط وزارت جهاد کشاورزی باید ضمن توقف واردات گوشت مرغ، برنامه ریزی لازم جهت خرید گوشت مرغ مازاد برای تامین ذخایر را داشته باشد. این اقدام نه تنها مانع زیان تولیدکنندگان می‌شود، بلکه مدیریت ماه‌های آتی را نیز ممکن ساخته و جلوی کاهش تولید گوشت مرغ برای سال آینده را می‌گیرد.

پینوشت:

[۱] باشگاه خبرنگاران جوان؛ شماره خبر: ۸۶۲۷۷۶۴

انتهای پیام/ کشاورزی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.