۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۷۲۴۴ ۲۴ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۸ دسته: کشاورزی، مدیریت واحد کشاورزی کارشناس: مهدی سروی
۰

بررسی سازوکارهای حمایتی از بخش کشاورزی در اتحادیه اروپا نشان می دهد کمیسیون کشاورزی این اتحادیه مسئول اصلی سیاست گذاری حمایتی از بخش تولید و بازرگانی این بخش محسوب می شود. این کمیسیون طی سال های گذشته با تشکیل ساختارهای مناسب در حوزه بازار محصولات کشاورزی، گام بزرگی در جهت حمایت بهتر از کشاورزان اروپایی برداشته است.

به گزارش مسیر اقتصاد اتحادیه اروپا طی ۶۰ سال گذشته به منظور پاسخگویی به نیاز غذایی کشورهای عضو خود و همچنین استفاده از منابع طبیعی سرشار در این قاره، حمایت های متعددی از بخش کشاورزی را در دستور کار قرار داده است.

کمیسیون کشاورزی اتحادیه اروپا مسئولیت اصلی توسعه بخش کشاورزی کشورهای عضو این اتحادیه را بر عهده دارد. این کمیسیون با استفاده از سیاست مشترک کشاورزی cap اقدام به حمایت از تولیدات کشاورزی می کند.

کمیسیون کشاورزی اتحادیه اروپا علاوه بر سیاست های حمایتی برای تولید محصولات کشاورزی مسئولیت تجارت و بازاریابی این محصولات را نیز برعهده دارد.

کمیسیون کشاورزی اتحادیه اروپا مسئول تولید و تجارت بخش کشاورزی

این اتحادیه که متشکل از ۲۸ کشور است، در حاضر بالغ بر ۱۱ میلیون مزرعه کشاورزی دارد که حدود ۲۲ میلیون نفر از جمعیت مستقیم در بخش کشاورزی و حدود ۱۸ میلیون شغل دیگر در زنجیره تامین محصولات غذایی در کشورهای عضو این اتحادیه مشغول به فعالیت هستند تا نیاز بازارهای داخلی و جهانی را تامین کنند.

در این راستا کمیسیون کشاورزی اتحادیه اروپا به دلیل دارابودن مسئولیت واحد تولید و تجارت اقدام به توزیع بهتر محصولات غذایی و بازاریابی داخلی و جهانی برای تولیدات کشاورزی می کند.

این کمیسیون با استفاده از ابزارهای تجاری نظیر وضع مقررات گمرکی، سیاست تعرفه ای، انعقاد قراردادهای تجاری و پرداخت های یارانه ای اقدام به سیاست گذاری تجاری در بخش کشاورزی می کند.

مازاد تجاری بخش کشاورزی در ماه ژانویه بیش از ۴۰۰ میلیون یورو

اخیرا مسئول کمیسیون کشاورزی اتحادیه اروپا با انتشار گزارشی اعلام کرد که ارزش صادرات غذا و کشاورزی این اتحادیه برای چهارمین سال متوالی در ماه ژانویه نیز افزایش یافته است.

طبق اعلام فیل هوگان ارزش صادرات محصولات کشاورزی اتحادیه اروپا در حال حاضر به ۱۱.۲ میلیارد یورو رسیده و ارزش واردات این محصولات نیز در حدود ۱۰.۸ میلیارد یورو تخمین زده شده است.

مازاد تجاری بخش کشاورزی اتحادیه اروپا نیز در سال جدید با افزایش ۱۰۰ میلیون یورویی نسبت به سال گذشته به ۴۰۰ میلیون یورو افزایش پیدا کرده است و گندم، شیرخشک، فرآوردهای گوشتی، میوه و شکر عمده محصولات اصلی صادراتی این اتحادیه در ماه ژانویه بوده است.

تشکیل سازمان مشترک بازار محصولات کشاورزی در جهت مدیریت تولید و تجارت

بررسی ها نشان می دهد دلیل تثبیت وضعیت تولید و تجارت محصولات کشاورزی در اتحادیه اروپا مدیریت واحد این اتحادیه بر این دو بخش با تشکیل سازمان مشترک بازار محصولات کشاورزی بوده است.

پس از تشکیل سازمان مشترک بازار محصولات کشاورزی اتحادیه اروپا موسوم به cmo در سال ۲۰۰۷، اقدامات گسترده ای از سوی کمیسیون کشاورزی برای دستیابی بهتر اتحادیه اروپا به اهداف سیاست های حمایتی cap صورت گرفت.

هدف از تشکیل این سازمان ایجاد ثبات در بازار محصولات کشاورزی اروپا، ارتقا استانداردهای زندگی کشاورزان اروپایی از طریق رشد درآمدهای آنان و افزایش بهره وری کشاورزی بود.

سیاست های تجاری cmo برای حمایت از تولید و تجارت محصولات کشاورزی

خرید تضمینی محصولات کشاورزی یکی از ابتدایی ترین سیاست های cmo در مدیریت بازار بود اما پس از گذشت زمان سیاست های تجاری این سازمان تغییرات گسترده ای پیدا کرده و در حال حاضر از مکانیسم پیچیده ای برای مدیریت بازار محصولات کشاورزی برخوردار است.

بررسی ها نشان می دهد cmo دارای ۲۳۲ قانون برای حمایت از کشاورزان و تجارت محصولات است که تدوین این قوانین کمک بسیاری به رشد تولید محصولات کشاورزی می کند.

در حال حاضر مداخله در بازار محصولاتی که دچار نوساناتی نظیر کاهش غیرطبیعی قیمت ها، تغییرات تعرفه ای از سوی دیگر کشورها و یا بروز حوادث طبیعی نظیر سیل و بیماری ها شده باشند از جدی ترین اقدام cmo برای حمایت از تولیدات کشاورزی محسوب می شود.

اخیرا اتحادیه اروپا برای حمایت از کشاورزان متضرر از فعالیت های تجاری و خشکسالی اقدام به تصویب یارانه حمایتی ۳۵۰ میلیون یورویی کرده است.

لزوم استفاده از تجربه موفق اتحادیه اروپا در مدیریت واحد تولید و تجارت محصولات کشاورزی

مدیریت واحد بر تولید و تجارت محصولات کشاورزی در اتحادیه اروپا یکی از نمونه های موفق در اتخاذ روش مدیریتی صحیح بر تولید و تجارت این محصولات در جهان است که می تواند الگوی مناسب برای توسعه تولیدات کشاورزی در ایران نیز باشد.

میزان موفقیت این الگوی نظام مند و علمی شرایط را به گونه ای رقم زده است تا بسیاری از کارشناسان هشدارهای متعددی را در خصوص عواقب جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا و احتمال روبرو شدن با زیان های زیاد در بخش کشاورزی را به مسئولین بریتانیا بدهند.

منابع:

سایت رسمی کمیسیون اروپا yon.ir/EYr5y

سایت رسمی کمیسیون اروپا yon.ir/eNpV4

پارلمان اتحادیه اروپا yon.ir/DXCHQ

اگری لند yon.ir/9b3Zf

یورو آبزرور yon.ir/JYYnp

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.