۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۷۰۱۶ ۲۲ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۸ دسته: کشاورزی، مدیریت واحد کشاورزی کارشناس: مهدی سروی
۰

وزارت کشاورزی کانادا با در اختیار داشتن اختیارات و مسئولیت بازرگانی محصولات کشاورزی، در برنامه ویژه ای قصد دارد تا صادرات این محصولات را تا سال ۲۰۲۵ به ۷۵ میلیارد دلار برساند. به همین منظور مسئولین بازرگانی این وزارتخانه اخیرا اقدام به مذاکرات تجاری لازم برای صادرات بیشتر دانه کلزا و غلات نموده اند.

به گزارش مسیر اقتصاد وزارت کشاورزی کانادا مسئولیت تجارت بخش کشاورزی این کشور را برعهده دارد و از طریق بازرگانان خود در بسیاری از کشورها اقدام به بازاریابی برای تولیدات کشاورزی داخلی می کند.

یکی از برنامه های کلیدی این وزارتخانه رشد ارزش صادرات محصولات کشاورزی تا سال ۲۰۲۵ به ۷۵ میلیارد دلار است. برای این منظور بخش بازرگانی این وزارتخانه اقدام به رصد بازار کشورهای مختلف در جهت افزایش صادرات محصولات کشاورزی به این کشورها می کند.

این کشور رتبه پنجم را در صادرات محصولات غذایی در جهان به خود اختصاص داده است؛ به نحوی که تراز تجاری بخش کشاورزی کانادا در سال گذشته میلادی بالغ بر مثبت ۱۱.۴ میلیارد دلار اعلام شد.

سازوکار وزارت کشاورزی کانادا برای بازاریابی بهتر محصولات کشاورزی

مسئولیت خدمات بازرگانی در وزارت کشاورزی کانادا بر عهده معاونت «خدمات بازار و تجارت کشاورزی» است که توسط دستیار معاون وزیر کشاورزی و ذیل نظر قائم مقام وزیر کشاورزی اداره می‌شود.

تجارت محصولات کشاورزی نیز اقدامی مشترک بین وزارت کشاورزی و وزارت امور خارجه این کشور است که طبق برنامه ی ملی کانادا این دو وزارتخانه با همکاری هم اقدام به بازاریابی بین الملی محصولات کشاورزی میکنند.

سیستم کشاورزی و غذای کانادا (وزارت کشاورزی)، به صورت یک زنجیره واحد از قبل تولید شکل گرفته و تا ارائه محصولات بدست مصرف کنندگان ادامه می یابد.

افزایش صادرات غذا در کانادا با مسئولیت وزارت کشاورزی

از استراتژی های مهم دولت کانادا برای صادرات محصولات کشاورزی رایزنی با کشورهای بزرگ واردکننده این محصولات نظیر چین است تا از این طریق بتواند به اهداف مدنظر خود برسد.

اخیرا مسئولین وزارت کشاورزی کانادا در جلسات کارشناسی خود با نمایندگان بازرگانی دولت چین راه های افزایش صادرات بذر، دانه و روغن کلزا به این کشور را بررسی کردند. به همین منظور قرار است تا نمایندگانی از دولت چین برای بررسی کیفیت دانه و بذر کلزا به کانادا سفر کنند.

کانادا یکی از تولیدکنندگان و صادرکنندگان بزرگ کلزا در جهان محسوب می شود به نحوی که ارزش صادرات سالیانه این محصول حدود ۱۱ میلیارد دلار تخمین زده می شود.

صادرات ۸.۵ میلیارد دلاری محصولات کشاورزی به چین با مدیریت وزارت کشاورزی کانادا

همکاری های دوجانبه چین و کانادا در بخش کشاورزی، تجارت در زمینه محصولات دانش بنیان، دانه های روغنی، روغن کانولا، گوشت یخ زده و دیگر محصولات زراعی را شامل می شود.

ارزش صادرات محصولات کشاورزی کانادا به چین در سال ۲۰۱۷ بالغ بر ۸.۵ میلیارد دلار تخمین زده می شود که عمده محصولات صادراتی را بذر، دانه و روغن کلزا تشکیل می داد.

طبق اعلام رئیس شورای تولیدکنندگان دانه و بذر کلزا کانادا، اولویت وزارت کشاورزی این کشور در این بخش تلاش برای صادرات بیشتر دانه و بذر کلزا به چین است و برای این منظور وزارت کشاورزی این کشور تمامی تلاش خود را خواهد کرد.

رشد صادرات غلات برنامه مهم دیگر وزارت کشاورزی کانادا

یکی دیگر از برنامه های دولت کانادا در جهت رشد صادرات محصولات کشاورزی تا سال ۲۰۲۵ تلاش برای صادرات بیشتر گندم به دیگر کشورها است.

تولید و صادرات غلات از یکی از منابع مهم درامدی دولت کانادا به شمار می رود به نحوی که وزارت کشاورزی این کشور در سال ۲۰۱۷ توانست بیش از ۲۰ میلیون تن گندم به ارزش ۲۱ میلیارد دلار به دیگر کشورها صادر کند.

اخیرا دولت کانادا طی تفاهم نامه همکاری با موسسه بین المللی غلات کانادا (Cigi) سعی در افزایش بازارهای گندم این کشور دارد. به همین منظور قرار است تا سرمایه گذاری ۶.۲ میلیون دلاری برای کمک به بازاریابی بهتر گندم انجام شود.

اقداماتی که موسسه بین المللی غلات کانادا برای بازاریابی گندم انجام خواهد داد شامل پشتیبانی فنی از بازرگانان و آموزش های تخصصی به نمایندگان بازرگانی کانادا در بیش از ۵۰ کشور جهان است.

مدیریت واحد تولید و تجارت محصولات کشاورزی در کشورهای توسعه یافته

همانطور که مشخص است در نظر گرفتن مدیریت واحد برای تولید و تجات محصولات کشاورزی یکی از سیاست های بروز مدیریتی در جهان است که اکثر کشورهای توسعه یافته نظیر کانادا از این مدل برای حمایت از بخش کشاورزی استفاده می کنند.

علاوه بر این کشورهایی نظیر آمریکا، برزیل، کانادا، آلمان، روسیه وکشورهای جنوب شرقی آسیا نیز از این مدل برای ساختار داخلی کشاورزی خود استفاده میکنند.

منبع: وزارت کشاورزی کانادا

لینک اول yon.ir/betqO

لینک دوم yon.ir/m6Fam

لینک سوم yon.ir/Pn7QW

لینک چهارم yon.ir/ZGALl

انتهای پیام/ مدیریت واحد زنجیره کشاورزی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.