۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۶۸۶۱ ۲۱ فروردین ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۵ دسته: تجارت و دیپلماسی، نظام های پرداخت
۰

کنترل و جاسوسی آمریکا و کشورهای اروپایی بر داده های مالی و مدیریت سیستم سوئیفت، موجب نگرانی کشور چین از کاهش امنیت مالی بین المللی اش شده است. این کشور برای مقابله با این تهدیدات اقدام به راه اندازی یک سیستم پرداخت بین بانکی بین المللی جایگزین سوئیفت نموده است تا وابستگی خود به نظامات پرداخت اروپایی و آمریکایی را کاهش دهد. علاوه بر این چین در راه اندازی سیستم پرداخت مخصوص خود اهداف دیگری از قبیل بین المللی کردن یوآن را نیز در نظر دارد.

به گزارش مسیر اقتصاد چین بیش از سه سال است که اقدام به راه اندازی سیستم پرداخت بین بانکی بین المللی (CIPS) نموده است و از طریق این سیستم در نظر دارد معاملات فرامرزی را به وسیله ارز خود یعنی یوآن انجام دهد.

سؤالی که پیش می آید این است که چرا چین و استفاده کنندگان بین المللی یوآن قصد ندارند به سیستم مخابراتی موجود که سیستم سوئیفت نام دارد وابسته باشند و از این سیستم استفاده کنند؟

در حال حاضر سیستم سوئیفت به عنوان یک شبکه جهانی پیام رسانی مالی، به عنوان ابزار رابط جهت انجام معاملات بانکی عمل می کند. برای درک صحیح از ابتکار چین در راه اندازی CIPS ضروریست که بررسی دقیق تری از چگونگی ارتباطات در ساختار قدرت جهانی صورت بگیرد.

شکل گیری سوئیفت و توسعه آن در سطح بین المللی

تجارت و سرمایه گذاری، حجم زیادی از داده های مالی حاصل از معاملات متعدد را تولید می کند. در طی دهه پس از جنگ، کسب و کارهای آمریکا به بازارهای بین المللی منتقل شدند و بانک های بزرگ ایجاد شدند تا به روند پردازش اطلاعات مالی کمک کنند. بعضی از بانک ها در آمریکا این اقدام را با توسعه سیستم های رایانه ای اختصاصی انجام دادند.

اما گزینه پیچیده تر و هدفمندتری در سال ۱۹۷۰ به وسیله سوئیفت به عنوان وسیله ای برای ارسال و دریافت دستورالعمل های پرداختی و سایر معاملات مالی ایجاد شد. در سیستم سوئیفت، پول واقعی از شبکه عبور نمی کند، بلکه پول به وسیله سیستم های انتقال الکترونیکی جداگانه منتقل می شود. در اصل سوئیفت فقط با استاندارد کردن پیام های مالی وظیفه کمک به تسهیل انتقال وجه را دارد.

دخالت های سیاسی موجب بی نظمی در کنترل سوئیفت شده است

رفته رفته سوئیفت به یک سیستم پرداخت جهانی مهم تبدیل شده است و بیش از ۱۱ هزار مؤسسه مالی و بانک در بیش از ۲۰۰ کشور از این سیستم استفاده می کنند. در حال حاضر سوئیفت یکی از زیرساخت های ضروری تجارت و سرمایه گذاری در بازارهای مالی است.

ممکن است تصور شود که سازوکار سوئیفت اهمیت آنچنانی ندارد و فقط یک ابزار فنی برای انجام مبادلات مالی بین المللی است. اما این برداشت اشتباه است و سیاست به طور مداوم در امور شبکه سوئیفت دخالت دارد که این نشان دهنده بی نظمی در کنترل آن است.

سوئیفت به عنوان یک تعاونی، توسط آمریکا و چند کشور اروپایی مدیریت می شود و دیگر کشورها نظارتی بر این سیستم ندارند. مرکز داده های سوئیفت در آمریکا، سوئیس و هلند قرار دارد. در نتیجه آمریکا، اروپا و هم‌پیمانان سیاسی آن ها کنترل شرکت سوئیفت را بر عهده دارند. بنابراین ظرفیت این سیستم است که کمک کرده است دلار آمریکا به عنوان ارز اصلی مبادلاتی، سهم ۴۵ درصدی از معاملات بین المللی و یورو به عنوان دومین ارز، سهم ۲۷ درصدی را داشته باشند.

سوئیفت ابزار نظارت آمریکا بر داده های مالی کشورها

از آنجا که سوئیفت بسیار حیاتی است، در نتیجه اخراج از سوئیفت می تواند اثرات مخربی را داشته باشد. باتوجه به اهمیت دلار آمریکا در سرمایه گذاری و بازارهای مالی جهانی، دولت آمریکا قادر است که قدرت سیاسی و اقتصادی خود را از طریق سیستم پرداخت سوئیفت به اجرا بگذارد.

آمریکا از سوئیفت به عنوان یک ابزار سیاسی خارجی برای ممنوعیت دسترسی سایر کشورها استفاده می کند. از طرفی سوئیفت نه تنها در جنگ اقتصادی آمریکا بلکه در زمینه نظارت بر سایر کشورها نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

طبق اعلام نشریه اشپیگل آلمان و رسانه های آمریکایی، آژانس امنیت ملی آمریکا از معاملات انجام شده از طریق سوئیفت آگاهی دارد. همچنین وزارت خزانه داری آمریکا اعتراف کرده است که بعد از حملات ۱۱ سپتامبر، میلیون ها اطلاعات مالی محرمانه سوئیفت توسط آمریکا منتقل شده و مورد استفاده قرار گرفته است.

چرا چین سیستم پرداخت جایگزین سوئیفت طراحی کرده است؟

کنترل آمریکا بر ارتباطات مالی بین المللی چالش هایی را به وجود آورده است که در طول سال های اخیر چشم انداز ژئوپولیتکی و اقتصادی جهان را دستخوش تغییراتی کرده است. یک رقیب اساسی سوئیفت در سال های اخیر CIPS چین بوده است. چین برای راه اندازی این سیستم با ده ها بانک بین المللی همکاری کرده است. سیستم پرداخت جایگزین سوئیفت طراحی شده توسط چین سه هدف دارد.

اول اینکه به عنوان وسیله ای است که سیستم پرداخت داخلی چین را به شبکه فرامرزی مرتبط می کند. هدف دوم این سیستم کاهش وابستگی چین به بانک های آمریکایی و اروپایی است که بر تصمیم گیری سوئیفت اثر می گذارند. سومین هدف نیز رفع نگرانی چین از بابت جاسوسی است،؛ چراکه در استفاده از سوئیفت، چین باید به سیستمی وابسته باشد که توسط سازمان های اطلاعاتی آمریکا کنترل می شود.

البته سیستم پرداخت چینی، قصد دارد یوآن چین را بین المللی کند که می تواند به عنوان هدف چهارم برشمرده شود. راه اندازی این سیستم پرداخت یک پیام و مفهوم برای سیستم پرداخت کنونی که توسط اروپا و آمریکا کنترل می شود دارد؛ اگر اروپا و آمریکا تصمیم گرفتند روسیه را از سوئیفت اخراج کنند، ممکن است روسیه به CIPS چین پناه ببرد.

منبع: اینفورمیشن آبزرویتوری yon.ir/fv82V

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.