۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۶۵۵۵ ۱۷ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۸ دسته: تجارت و دیپلماسی، سازمان تجارت جهانی کارشناس: میرهادی رهگشای
۰

ونزوئلا از سال ۱۹۹۰ به عضویت توافق گات درآمده و از سال ۱۹۹۵ با تشکیل سازمان تجارت جهانی، یکی از اعضای این سازمان بوده است. با اینحال اکنون به دلیل نفوذ گسترده آمریکا در WTO، ونزوئلا حتی امکان طرح یک شکایت در نهاد داوری این سازمان علیه اقدامات تحریمی آمریکا و متحدانش را ندارد. این اتفاق که برای کشورهای دیگری همچون قطر نیز تکرار شده است، نشان می دهد سازمان تجارت جهانی در مواقع لازم توان حمایت قانونی از کشورهای عضو علیه کشورهای قدرتمندی همچون آمریکا را ندارد.

به گزارش مسیر اقتصاد کشور ونزوئلا در طول ماه های اخیر با بحران های بی سابقه ای مواجه بوده است. از زمان شروع دور دوم ریاست جمهوری نیکولاس مادورو در ونزوئلا، مخالفان وی به سرکردگی خوآن گایدو، علیه وی شورش به پا کرده اند.

در این مدت نزدیک به ۵۰ کشور، به رهبری آمریکا، دولت قانونی مادورو را فاقد صلاحیت حکومت بر ونزوئلا دانسته اند و به طور رسمی گایدو را به عنوان رئیس جمهور موقت این کشور پذیرفته اند.

تحریم های تجاری گسترده آمریکا و متحدانش علیه ونزوئلا برخلاف قوانین WTO

به همین دلیل آمریکا و دیگر متحدانش در آمریکای جنوبی و اروپا، تحریم های مالی و تجاری گسترده ای را علیه دولت فعلی ونزوئلا وضع نموده اند که به وضوح برخلاف قواعد سازمان تجارت جهانی است.

بر اساس قوانین WTO، هیچ کدام از کشورهای عضو حق ندارند علیه کشور دیگر محدودیت تجاری وضع نمایند. این درحالیست که آمریکا در ماه های اخیر قوانین تحریمی متعددی همچون تحریم فروش نفت و تحریم نقل و انتقال پول را علیه ونزوئلا وضع کرده است.

علاوه بر این دولت آمریکا از متحدانش درخواست کرده است به این کشور در اعمال فشار تجاری و مالی بر دولت ونزوئلا بپیوندند و در این راستا تحریم های ثانویه ای را نیز اعمال نموده است.

ونزوئلا حتی امکان طرح شکایت در WTO ندارد

در پی این اقدامات از سوی دولت آمریکا، دولت ونزوئلا نیز در تلاش است شرایط را برای برقراری ثبات و کاهش تنش های تجاری و مالی به اقتصاد این کشور فراهم نماید.

یکی از اقداماتی که در این راستا در دستور کار دولت ونزوئلا قرار گرفته است، شکایت از آمریکا و متحدانش در نهاد داوری سازمان تجارت جهانی است تا ضمن محکوم نمودن رسمی اقدامات اخیر آمریکا، دست کم از همراهی دیگر کشورها با این سیاست ها جلوگیری نماید. اما نفوذ دولت آمریکا در این سازمان به ظاهر بین المللی، راه را برای طرح یک شکایت ساده از سوی دولت ونزوئلا نیز بسته است.

پیش از این قرار بود نشست بررسی اولیه طرح شکایت ونزوئلا از قوانین تحریمی آمریکا علیه این کشور، در نهاد داوری سازمان تجارت جهانی برگزار شود؛ اما نماینده دولت آمریکا، به عنوان متشاکی، به بهانه اینکه دولت مادورو را به رسمیت نمی شناسد، از برگزاری این جلسه جلوگیری کرد.

عضویت در سازمان تجارت جهانی هیچ فایده‌ای برای ونزوئلا ندارد

این درحالیست که بسیاری از تحلیلگران معتقدند حتی در صورت طرح شکایت نیز نمی توان انتظار داشت شکایت در WTO در نهایت سودی برای ونزوئلا داشته باشد؛ چراکه مراحل رسیدگی به شکایت ها بسیار زمان بر است و سه تا پنج سال به طول می انجامد و علاوه بر این امکان استفاده از قید «امنیت ملی» این اجازه را به کشورهای قدرتمندی همچون آمریکا می دهد که هر قانون محدودکننده تجارتی را بدون توجه به قواعد سازمان تجارت جهانی وضع نمایند.

بنابراین می توان گفت در شرایطی که کشوری همچون ونزوئلا به عنوان عضوی از سازمان تجارت جهانی، به حمایت قانونی این سازمان نیاز دارد، حتی اجازه طرح شکایت از این کشور سلب شده است و در عمل عضویت در WTO هیچ فایده ای برای این کشور نداشته است.

این درحالیست که ونزوئلا از سال ۱۹۹۰ به عضویت توافق گات درآمده و از سال ۱۹۹۵ با تشکیل سازمان تجارت جهانی، یکی از اعضای این سازمان بوده است.

لازم به ذکر است که چنین اتفاقی در موارد متعدد برای دیگر کشورها نیز رخ داده است و یکی از نمونه های اخیر آن کشور قطر است که با تحریم های گسترده کشورهای عربستان، امارات، بحرین و مصر مواجه شد اما عضویت در WTO هیچ فایده ای برای این کشور نداشت.

این درحالیست که اکنون نهاد داوری سازمان تجارت جهانی با فشارهای بی سابقه ای از سوی آمریکا مواجه شده است. آمریکا بیش از یک سال است که از افزوده شدن داور جدید به این نهاد جلوگیری کرده است و ادامه این روند در پایان سال جاری میلادی به کلی نهاد داوری WTO را به تعطیلی خواهد کشاند.

منبع: رویترز linkp.ir/jN5z

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.