۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۱۲۲۶ ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۶ دسته: تولید کارشناس: امیرحسین عسکریان
۰

در آمریکا به منظور تسهیل خرید خودرو، در سال ۲۰۱۷ میلادی بیش از ۱۰۹ میلیون وام خرید خودرو پرداخت شده است که بیش از ۴۴ درصد مردم این کشور را شامل می شود. وام خرید خودرو ۹ درصد از کل تسهیلات بانک های آمریکایی است و در این زمینه بعد از وام خرید مسکن با ۶۷ درصد و وام تحصیل با ۱۰ درصد قرار دارد. پرداخت وام های خرید خودرو در آمریکا از محل ۴ منبع بانک ها، اتحادیه های اعتباری، شرکت های خودروسازی و کمپانی های سرمایه گذاری انجام می‌شود.

به گزارش مسیر اقتصاد امروزه کشورهای پیشرفته تسهیلات ویژه‌ای به خریداران محصولات مختلف اختصاص می‌دهند. هم‌ اکنون پرداخت وام برای خرید کالاهای سرمایه ‌ای و مصرفی گران قیمت در اکثر کشورها معمول است. خودرو نیز به‌عنوان یک کالای گران قیمت در شمول کالاهایی قرار گرفته است که با پرداخت وام خریداری می‌شود.

خریداری خودرو با روش لیزینگ در آمریکا

آمریکا دومین سازنده بزرگ خودرو در جهان است که به ازای هر ۱ هزار نفر جمعیت این کشور، ۸۰۹ نفر صاحب خودرو هستند. بازار خودرو آمریکا به صورتی است که حتی می‌توان خودرو موردنظر خود را به صورت آنلاین خریداری کرد.

در آمریکا سه روش نقدی، پیش پرداخت نقدی و لیزینگ برای خرید خودرو وجود دارد. در روش لیزینگ بانک یا نمایندگی وامی برای مشتری فراهم می‌کند و خریدار هنگامی که قیمت خودرو را به طور کامل پرداخت کند، صاحب آن خواهد بود.

۴۴ درصد مردم آمریکا از وام خرید خودرو بهره برده‌اند

بر اساس آمارهای منتشره در سال ۲۰۱۶ میلادی، مردم آمریکا ۵۶۴.۶ میلیارد دلار وام خودرو دریافت کردند. این میزان دریافتی در سال ۲۰۱۷ میلادی به ۵۶۸.۶ میلیارد دلار رسیده است. این آمارها حاکی از این است که ۴۴ درصد مردم در آمریکا وام خرید خودرو را دریافت می کنند که حدود ۱۰۹ میلیون آمریکایی را شامل می شود.

نمودار ذیل تعداد حساب های دریافت کننده وام خودرو را در ۱۴ سال اخیر نشان می دهد. همانطور که مشخص است از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۷، میزان پرداخت وام خودرو روند رو به رشد داشته است.

تسهیل خرید خودرو در آمریکا با پرداخت گسترده وام به مشتریان

بررسی ها نشان می دهد، مردم آمریکا کار سختی در خرید خودرو ندارند؛ چرا که به مشتریان برای خرید خودروهای نو و دسته دوم وام پرداخت می شود. به عنوان نمونه متوسط مبلغ پرداختی وام خودرو نو توسط بانک ها در سال ۲۰۱۷ میلادی ۳۱ هزار دلار بوده است که بازپرداخت آن ماهیانه ۵۱۵ دلار است.

در آمریکا برای تسهیل خرید خودروی دسته دوم نیز تمهیداتی اندیشیده شده است. به طوریکه متوسط مبلغ پرداختی وام خودرو دسته دوم در سال ۲۰۱۷ میلادی به میزان ۲۱ هزار و ۳۷۵ دلار بوده است. بازپرداخت این وام خودرو ماهیانه ۳۹۸ دلار است.

میانگین نرخ بهره وام خودرو نو در آمریکا ۵ درصد است، با این حال بسته به اعتبار شخص وام گیرنده میزان نرخ بهره متغیر است. همچنین برای دریافت وام خودرو دسته دوم در این کشور دو روش وجود دارد. یک روش عبارتست از گرفتن وام از بانک با نرخ بهره ۱۱ درصد و سپس خرید خودروی دسته دوم از یک شخص حقیقی؛ روش دیگر نیز بدین صورت است که مشتری،  خودرو را از مراکزی که محصولات دسته دوم دارند خریداری نماید. در این صورت نرخ بهره وام پرداختی حدود ۷ درصد است.

در نمودار ذیل میزان پرداخت وام خرید خودروهای نو و دسته دوم مشخص شده است.

سهم ۹ درصدی وام خودرو از کل تسهیلات پرداختی بانک های آمریکایی

لازم به ذکر است، ۹ درصد وام پرداختی بانک ها وام خودرو بوده است. وام خرید مسکن با ۶۷ درصد و وام تحصیلی به دانشجویان با ۱۰ درصد، در این زمینه بالاتر از وام خرید خودرو قرار دارند.

در واقع کارکرد اصلی بانک ها در آمریکا پرداخت وام های خرید است و بخش کمی از تسهیلات بانک ها با هدف مشارکت و سرمایه گذاری پرداخت می شود.

پرداخت وام خرید خودروهای نو و دسته دوم از ۴ منبع اعتباری در آمریکا

لازم به ذکر است، پرداخت وام های خرید خودرو در آمریکا از محل ۴ منبع اعتباری انجام می شود. بانک ها، اتحادیه های اعتباری، شرکت های خودروسازی و کمپانی های سرمایه گذاری چهار منبع اصلی پرداخت کننده وام خودرو در آمریکا هستند. با اینحال مردم دریافت وام از بانک ها را نسبت به سه بنگاه دیگر ترجیح می دهند.

در سال ۲۰۱۷ میلادی، بانک ها ۳۶۸ میلیارد دلار وام خرید پرداخت کردند. اتحادیه های اعتباری نیز ۳۱۳ میلیارد دلار در پرداخت وام خرید خودرو سهم داشته اند. شرکت های خودروسازی نیز به خریداران محصولات، ۲۵۹ میلیارد دلار میلادی وام پرداخت کردند. در پایان کمپانی های سرمایه گذاری در سال گذشته میلادی، ۱۸۹ میلیارد دلار وام خرید خودرو پرداخت نمودند.

در نمودار ذیل میزان وام های خرید خودرو پرداختی توسط این چهار منبع مالی بزرگ در سه سال اخیر نشان داده شده است.

منبع: فایندر yon.ir/xbUhi

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.