۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۱۱۰۲ ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۰ دسته: مالیات
۰

کارشناسان معتقدند افزایش نرخ مالیات بر درآمد ثروتمندان یکی از مناسب ترین راهکارهای افزایش درآمد دولت هاست. چراکه در این صورت دولت می تواند با کمترین اثرگذاری منفی بر عملکرد اقتصاد کشور، هزینه های تأمین اجتماعی، آموزش و بهداشت عمومی را تأمین نماید. علاوه بر این نتایج تحقیقات صورت گرفته نشان می دهد افزایش نرخ مالیات بر درآمد ثروتمندان به بهبود عدالت اجتماعی و کاهش نابرابری اقتصادی در جامعه منجر می شود.

به گزارش مسیر اقتصاد به تازگی یکی از نمایندگان کنگره آمریکا به نام الکساندر اوکازیو کورتز، طرحی را به مبنی بر افزایش قابل توجه نرخ مالیات بر درآمد اقشار ثروتمند جامعه آمریکا مطرح نموده است.

بر اساس این طرح قرار است نرخ بالاترین طبقه مالیاتی، که به افراد با بیش از ۱۰ میلیون دلار درآمد در سال اختصاص دارد، به ۷۰ درصد افزایش یابد. این افراد تنها یک درصد از کل جمعیت آمریکا را شامل می شود، اما افزایش مالیات آن ها می تواند درآمد قابل توجهی را نصیب دولت نماید.

سابقه آمریکا در اخذ مالیات های بالا از ثروتمندان

درحال حاضر بالاترین نرخ مالیات بر درآمد در کشور آمریکا در حدود ۳۳ درصد است؛ درحالیکه تاریخ آمریکا در دهه های اخیر نشان دهنده نرخ های بالای این مالیات است. به طور خاص در تاریخ این کشور بالاترین نرخ مالیات بر درآمد از اواخر دهه ۳۰ تا اوایل دهه ۶۰ میلادی بیشتر از ۹۰ درصد بوده است.

در نمودار زیر بالاترین نرخ مالیات بر درآمد در آمریکا در طول یک قرن اخیر نشان داده شده است.

استقبال مردم آمریکا از افزایش نرخ مالیات بر درآمد ثروتمندان

این طرح گرچه با مخالفت ثروتمندان و برخی از سیاستمداران آمریکایی مواجه شده است، اما بر اساس یک نظرسنجی بیش از ۵۹ درصد مردم آمریکا با آن موافق هستند.

کورتز در دفاع از این طرح گفته است: این قابل پذیرش نیست که در کشوری برخی از مردم به غذا و سلامت عمومی دسترسی نداشته باشند و در مقابل برخی میلیارد ها دلار سرمایه انباشت داشته باشند.

افزایش مالیات بر درآمد ثروتمندان بهترین راه تأمین مالی بودجه دولت

کارشناسان معتقدند افزایش نرخ مالیات بر درآمد ثروتمندان یکی از مناسب ترین راهکارهای افزایش درآمد دولت هاست. چراکه اگر اقتصاد کشورها در شرایط رکود نباشد و رشد اقتصادی در سطح قابل قبولی قرار داشته باشد، کسری بودجه گسترده دولت ها تنها با راهکارهایی مانند افزایش مالیات بر درآمد ثروتمندان قابل پوشش است.

در این صورت دولت می تواند هزینه های تأمین اجتماعی، آموزش و بهداشت عمومی را از محل اخذ مالیات از درآمد ثروتمندان و با کمترین اثرگذاری منفی بر عملکرد اقتصاد کشور تأمین نماید.

بهبود عدالت اجتماعی با افزایش مالیات بر درآمد ثروتمندان

علاوه بر این افزایش نرخ مالیات بر درآمد ثروتمندان به بهبود شرایط عدالت اجتماعی در جامعه نیز منجر می شود.

بر اساس آمارهای جهانی در طول دهه های اخیر میزان درآمد یک درصد ثروتمند جامعه در اغلب کشورهای جهان روندی فزاینده داشته است. به طور خاص در آمریکا میزان درآمد یک درصد ثروتمند جامعه از سال ۱۹۷۹ تا ۲۰۱۵ بیش از ۳ برابر شده است؛ درحالیکه نرخ مالیات بر درآمد در این کشور در این مدت تغییر چندانی نداشته است.

بنابراین افزایش درآمد ثروتمندان ایجاب می کند که به مرور زمان بالاترین نرخ مالیات بر درآمد نیز متناسب با آن افزایش یابد.

همه فعالیت های اقتصادی ثروتمندان در راستای افزایش ثروت کل جامعه نیست

از طرف دیگر نتایج تحقیقات صورت گرفت نشان داده است که هرچه بالاترین نرخ مالیات بر درآمد در کشوری بیشتر باشد، نرخ نابرابری اقتصادی در این کشور کمتر خواهد بود.

چراکه بر اساس مطالعات صورت گرفته تمامی فعالیت های اقتصادی که ثروتمندان برای کسب درآمد بیشتر در دستور کار قرار می دهند، در راستای افزایش تولید ثروت برای کل جامعه نیست؛ بلکه برخی از اقدامات آن ها به کاهش درآمد اقشار متوسط و کم درآمد جامعه منجر می شود.

منابع:

سی ان ان yon.ir/Fnwsl

استاتیستا yon.ir/cTSXq

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.