۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۱۰۷۲ ۲۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۲ دسته: انرژی، پنجمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی
۰

کارشناس انرژی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در نشست «بررسی ظرفیت بازار سرمایه به منظور تامین مالی مردمی پروژه های کلان صنعت انرژی» گفت: تثبیت و افزایش میزان تولید نفت خام، به سرمایه گذاری کلان در پروژه های نفتی نیاز دارد. شرکت نفت می تواند با جذب سرمایه از طریق صندوق های سرمایه گذاری بازار سرمایه، بار مالی خود را سبک کند.

به گزارش مسیر اقتصاد میثم پیله فروش، کارشناس انرژی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در نشست «بررسی ظرفیت بازار سرمایه به منظور تامین مالی مردمی پروژه های کلان صنعت انرژی» با اشاره به عدم نتیجه گیری در قراردادهای جدید نفتی مانند IPC عنوان کرد: اگر نفت در داخل کشور استخراج و پالایش شود پاسخی به مساله اقتصاد مقاومتی است.

این نشست به عنوان یکی از پیش نشست های پنجمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی برگزار شده است. پنجمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی به همت شبکه تحلیلگران اقتصاد مقاومتی و با موضوع «انرژی؛ پیشران اقتصاد ایران» ۲۹ بهمن ماه، همزمان با سالروز ابلاغ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی برگزار خواهد شد.

وی در ادامه به توقف رویکرد مشتری یابی برای نفت از سال ۹۱ تاکید کرد و افزود: اگر به دنبال راه حل های اقتصاد مقاومتی هستیم باید به دنبال راهکارهایی برای افزایش صرفه اقتصادی و میل به سرمایه گذاری در پالایشگاه های داخلی باشیم.

فروش فرآورده نفتی راحت تر از فروش نفت خام است

پیله فروش ادامه داد: تامین و فروش فرآورده های نفتی در این برهه راحت تر از فروش نفت خام است که در ماه های آینده دچار مشکل جدی تر خواهد شد.

وی با اشاره به پیش بینی مرکز پژوهش های مجلس در مورد اتفاقات سال ۹۷ تصریح کرد: راهکارهای حل این مسائل به صورت رسمی و محرمانه به وزارت نفت ابلاغ شده بود؛ اما چنانچه تامین مالی برای وزارت نفت صورت نگیرد در عمل هرگونه پیشنهادی در زمینه توسعه صنعت نفت بی فایده خواهد بود و روند سال گذشته در سال ۹۸ هم ادامه خواهد داشت.

کاهش بار مالی سرمایه گذاری در پروژه های نفتی از طریق بازار سرمایه

کارشناس مرکز پژوهش های مجلس با استناد به گزارش اخیر این مرکز تاکید کرد: شرکت ملی نفت در نخستین گام باید در مورد دارایی های خود تجدید ارزیابی کرده و بخشی از بدهی ۵۰ میلیاردی خود را تسویه کند و اگر مشخص شد که ورشکسته نیست پس از آن به تامین مالی و حتی عرضه سهام در بورس اقدام کند.

وی اظهار داشت: شرکت ملی نفت روزانه ۲ میلیون بشکه نفت خام در روز استخراج می کند و برای تثبیت این میزان به سرمایه گذاری نیاز دارد. با اینحال این شرکت باید با جذب سرمایه از طریق صندوق های سرمایه گذاری بازار سرمایه بار مالی خود را سبک کند.

صدور پروانه مستقل برای میادین نفتی

پیله فروش در بخش پایانی سخنان خود گفت: همانطور که قانون نیز اجازه صدور پروانه مستقل را داده است، وزارت نفت می تواند برای هر میدان نفتی یک پروانه مستقل صادر نماید تا نیازهای متفاوت میدان ها در برنامه ها گنجانده شود.

انتهای پیام/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.