۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۰۷۴۹ ۱۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۱ دسته: کشاورزی
۰

طی ماه های اخیر قیمت گوشت قرمز در بازار روند صعودی پیدا کرده است؛ این درحالیست که طبق گزارش های مرکز آمار، عرضه دام زنده در کشور افزایش یافته و همزمان، واردات گوشت با ارز دولتی نیز در حال انجام است. نظارت ناقص دولت بر بازار گوشت و تخصیص ارز دولتی به واردات، زمینه را برای سوء استفاده دلّالان و قاچاقچیان فراهم کرده و منجر به رشد افسارگسیخته قیمت گوشت شده است.

به گزارش مسیر اقتصاد سرانه مصرف گوشت قرمز به عنوان یکی از محصولات پروتئینی مورد نیاز خانوارهای ایرانی، به ازای هر فرد حدود ۱۲ کیلوگرم در سال است.

طبق آمارهای وزارت جهاد کشاورزی، اکثر نیاز کشور به گوشت از طریق تولیدات داخلی تامین می شود. بر اساس اعلام مدیرعامل شرکت پشتیبانی اموردام برای تامین نیاز بازار داخلی، حدود ۸۷۰ هزار تن گوشت داخلی تولید شده و ۱۲۰ هزار تن نیز از دیگر کشورها وارد کشور می شود.[۱]

در حالی اغلب نیاز بازار داخلی از طریق تولیدات داخلی تامین می شود که طی ماه های جاری، قیمت گوشت قرمز به علت ورود دلالان و قاچاقچیان به این بازار، روند صعودی پیدا کرده است.

رشد ۱۸۸ درصدی واردات گوشت تاثیری بر قیمت این محصول نداشت

رشد قیمت گوشت قرمز در بازار، دولت را بر آن داشت تا با تخصیص ارز دولتی به واردات گوشت اقدام به تنظیم بازار این محصولات نماید تا از رشد بیشتر قیمت ها جلوگیری کند.

به همین منظور مدیرعامل گمرک جمهوری اسلامی ایران ۱۴ بهمن ماه از رشد ۱۸۸ درصدی واردات گوشت قرمز نسبت به سال گذشته خبر داد و اعلام کرد: اخبار مربوط به قاچاق دو میلیون تنی دام از کشور صحت ندارد.[۲]

این در حالی است که شواهد حاکی از آن است که قاچاق دام در کشور جدی بوده و دلالان نیز مانع از توزیع مناسب گوشت قرمز در سطح میادین عرضه این محصول می شوند.

به عنوان مثال رئیس اتحادیه دامداران چندی پیش اعلام کرد: سالانه یک میلیون رأس دام به کشورهای عربی قاچاق می‌شود که اگر هر راس دام زنده را ۲۰ کیلوگرم گوشت خالص باشد، ۲۰۰ هزار تن گوشت از کشور خارج می شود.[۳]

افزایش ۲۰ درصدی دام زنده در کشور طی ۴ سال اخیر

بر اساس آمار جدید مرکز آمار ایران که ۱۳ بهمن ماه منتشر شد، در مهر ماه سال جاری تعداد ٣٧,٥ میلیون رأس گوسفند و بره و ١٤.٥ میلیون رأس بز و بزغاله در دامداری‌های کشور موجود بوده که نسبت به زمان مشابه در سال ١٣٩٣، به‌ترتیب ٢٠ و ١٧.٦ درصد افزایش یافته است.

تعداد گوسفند و بره در آبان و آذر امسال به‌ترتیب به ٣٩,٦ و ٤٠ میلیون رأس، و تعداد بز و بزغاله در همین مدت به ١٤.٩ و ١٥.٤ رسیده است.  نکته جالب گزارش اعلامی مرکز آمار ایران آن است که بررسی ترکیب گله و زایش دام‌ها نشان از روند افزایشی جمعیت دام سبک کشور در ماه‌های آتی دارد.[۴]

مرکز آمار ایران قاچاق و دلّالی گوشت را تایید کرد

مرکز آمار ایران ۱۵ بهمن ماه با انتشار گزارش دیگری از وضعیت تولید گوشت قرمز کشور در پائیز سال جاری اعلام کرد: میزان تولید و عرضه گوشت در این فصل کاهش پیدا کرده است.

بر اساس نتایج این آمارگیری، گوشت گاو و گوساله با ٤٦,٦ هزار تن، ۵۵.۳ درصد از کل وزن گوشت قرمز تولید شده را به خود اختصاص داده است. گوسفند و بره با ۲۸.۲  هزار تن، بز و بزغاله با ۷.۶ هزار تن و سایر انواع دام‌ها با ۲ هزار تن، به‌ترتیب ۳۳.۵ درصد، ۹ درصد و ۲.۲ درصد از کل وزن گوشت قرمز تولید شده را به خود اختصاص داده‌اند.

اما مقایسه عملکرد کشتارگاه‌های کشور در پاییز سال ۱۳۹۷ با عملکرد فصل مشابه سال ۱۳۹۶ نشان‌دهنده کاهش ۲۰ درصدی مقدار تولید گوشت قرمز در کشتارگاه‌های رسمی کشور است. کاهش مقدار تولید گوشت نسبت به فصل مشابه سال قبل برای گوسفند و بره ۲۲ درصد، برای بز و بزغاله ۱۴ درصد، برای گاو و گوساله ۱۸ درصد، برای گاومیش و بچه گاومیش ۲۳ درصد، و برای شتر و بچه شتر ۴۴ درصد بوده است.[۵]

همانگونه که از گزارشات آماری مرکز آمار ایران مشخص است، میزان عرضه گوشت قرمز علیرغم افزایش تعداد دام های زنده در کشور طی فصل پائیز کاهش یافته که این موضوع موید حضور دلالان و قاچاقچیان در بازار این محصولات است.

آنچه که مشخص است دلالان بازار گوشت قرمز و قاچاقچیان دام، نبض بازار این محصول را با کاهش عرضه تولیدات داخلی در دست گرفته و دولت نیز بدون توجه به اقدامات آنان، درصدد واردات بیشتر گوشت از کشورهای دیگر با تخصیص ارز دولتی است.

این در حالی است که بررسی وضعیت بودجه سال آینده حکایت از تداوم سیاست غلط فعلی دولت در تخصیص ارز دولتی به واردات محصولات اساسی نظیر گوشت قرمز دارد. دولت می تواند با تخصیص مابه التفاوت ارز دولتی با نرخ ارز رایج سامانه نیما به حساب سرپرستان خانوار، علاوه بر واقعی سازی قیمت گوشت در بازار نظارت خود را بر بازار دام افزایش دهد تا زمینه سوء استفاده دلالان را از بین ببرد.

پینوشت:

[۱] خبرگزاری فارس؛ کد خبر: ۱۳۹۷۱۱۱۴۰۰۱۰۴۶

[۲] خبرگزاری فارس؛ کد خبر: ۱۳۹۷۱۱۱۴۰۰۰۳۸۸

[۳] خبرگزاری انتخاب؛ کد خبر: ۴۵۳۰۷۴

[۴] مرکز آمار ایران؛ کد خبر: ۱۰۰۳۲

[۵] مرکز آمار ایران؛ کد خبر: ۱۰۰۴۵

انتهای پیام/ غذا و کشاورزی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.