۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۸۵۲۲ ۲۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۶ دسته: فرار مالیاتی، مالیات
۰

تصویب ۲ مصوبه در کمیسیون تلفیق مجلس برای الزام پزشکان به استفاده از کارت خوان و پرداخت مالیات در سال آینده، با مخالفت شدید جامعه پزشکی روبرو شده است. این در حالیست که بسیاری از نمایندگان مجلس، اظهار داشته اند که این طرح برای جلوگیری از فرار مالیاتی پزشکان، با رای بالا در کمیسیون تلفیق بودجه ۹۸ به تصویب رسیده و قابل تغییر نیست.

به گزارش مسیر اقتصاد شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که در مطب برخی از پزشکان، با جمله کارت خوان نداریم مواجه شده باشید. در حالی که امروزه اکثر فروشگاه ها و حتی دست فروشان نیز کارت خوان دارند. استفاده نکردن از کارت خوان شیوه ای برای فرار مالیاتی است.

بر این اساس، به منظور مقابله با فرار مالیاتی پزشکان، کمیسیون تلفیق بودجه ۹۸ دو مصوبه در ماه جاری تصویب نموده است.

دو مصوبه مالیاتی پزشکان در کمیسیون تلفیق مجلس

در مصوبه اول، مقرر شد تمامی صاحبان حرف و مشاغل پزشکی، دامپزشکی، داروسازی و پیراپزشکی که مجوز فعالیت آنها توسط وزارت بهداشت، نظام پزشکی یا نظام دامپزشکی صادر می شود موظف هستند از پایانه های فروشگاهی استفاده کنند.

در مصوبه دوم نیز مقرر شد تمامی مراکز درمانی که صورت حساب بیمار را صادر می کنند ۱۰ درصد از مبلغ دستمزد پزشک را مستقیما به حساب سازمان امور مالیاتی بابت علی الحساب مالیات آن پزشک واریز کنند.

در واقع، براساس مصوبه اول پزشکان ملزم به استفاده از پایانه های فروشگاهی یا همان دستگاه پوز (کارت خوان) در مطب خواهند شد و براساس مصوبه دوم مالیات علی الحساب ۱۰ درصدی از درآمد پزشکان در مراکز درمانی برداشته می شود. نکته کلیدی هر دو مصوبه کمیسیون تلفیق این است که موجب شفافیت درآمد پزشکان می شود و جلوی فرار مالیاتی گسترده آنها را می گیرد.

بر اساس گزارش ۱۶۲۱۹ مرکز پژوهش‌های مجلس درباره لایحه بودجه ۹۸ که اوایل دی ماه منتشر شد، مقدار واقعی مالیات پزشکان در سال حداقل حدود ۶۷۰۰ میلیارد تومان تخمین‌زده می‌شود؛ لذا جامعه پزشکی در حال حاضر با توجه به میزان مالیات پرداختی، حدود ۶۵۰۰ میلیارد تومان فرار مالیاتی دارد.

جامعه پزشکی کماکان به دنبال فرار مالیاتی

با انتشار اخبار مربوط به این طرح، جامعه پزشکی نسبت به آن عکس العمل نشان داد. از همان ابتدا با انتشار بیانیه و جمع آوری طومار، از قداست این شغل، جایگاه پزشکان در جامعه و تصور غلط درمورد فرار مالیاتی پزشکان صحبت شد و مخالفت ها به صورت علنی اظهار گردید.

به عنوان نمونه دکتر عزت‌الله گل‌علی‌زاده نایب رئیس شورای عالی نظام پزشکی، با اشاره به دو مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس شورای‌اسلامی درباره مالیات پزشکان، به ایسنا گفته است: نگاهی که در حال حاضر به ویژه در بین برخی مسئولین و نمایندگان مجلس وجود دارد به نوعی جو ضد پزشک را ایجاد کرده است؛ در حالیکه این تصویر از پزشکان درست نیست. باید پرسید که در این مملکت چند نفر از پزشکان فرار مالیاتی دارند؟ در سایر مشاغل فرار مالیاتی چقدر است؟

وی بیان کرد: باید توجه کرد که پزشک معامله انجام نمی‌دهد و رابطه خرید و فروشی با بیمار ندارد، بلکه به بیمار خدمت ارائه می‌دهد. بنابراین اگر قرار است اولویتی هم باشد، این اولویت باید در سایر مشاغل انجام و زیرساخت‌های آن فراهم شود و بعد سراغ گروه پزشکی بیایند. البته ما تابع قانون نظام صنفی نیستیم، بلکه نظام پزشکی قانون مستقلی دارد.

رئیس نظام پزشکی استان گرگان نیز در واکنشی دیگر با نامه به اعضای کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی گفته است: پزشکان کاسب نیستند که صندوق فروش لازم داشته باشند. جامعه پزشکی چه هیزم تری به شما (مجلس) فروخته است؟ تخم مرغ محلی و مربای هویج بیمارم را چگونه در صندوق فروش مطب تعریف کنم.

علاوه بر این قبیل اظهارات، خبرها حاکی از آن است که برخی از پزشکان با اعمال فشار به نمایندگان مجلس تلاش می کنند که این مصوبه کمیسیون را حذف کنند تا این طرح به صحن مجلس نرسد.

نمایندگان مصمّم هستند؟

در مقابل، نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز واکنش نشان دادند. به عنوان نمونه عباس پاپی زاده عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی بیان کرده است: این مصوبات قدمی در راستای عدالت مالیاتی در کشور است و برای تمامی گروه‌های درآمدی باید وجود داشته باشند.

پاپی‌‏زاده ادامه داد: جامعه پزشکی متناسب با میزان درآمد خود موظف به پرداخت مالیات است. مصوبات مذکور به هیچ عنوان قابل بررسی و رای گیری مجدد در کمیسیون تلفیق نیستند و پزشکان باید از آن تبعیت کنند.

همچنین جلال میرزایی عضو دیگر کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی گفته است: به اعتقاد بنده، مصوبات کمیسیون تلفیق مجلس درباره اخذ مالیات از پزشکان نباید بررسی و رای‌گیری مجدد شوند، زیرا هر دو مصوبه با رای بسیار بالایی در کمیسیون تلفیق تصویب شدند.

وی افزوده است: در این راستا انتظار ما از سازمان نظام پزشکی و سایر انجمن‌ها یا تشکل‌های صنفی مرتبط با جامعه پزشکی این است که در اجرای درست این قانون کمک کنند و نه اینکه انتظار داشته باشند که این قانون تغییر پیدا کند.

در اظهار نظری دیگر، کوسه غراوی عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی بیان کرده است: عزم نمایندگان و مجلس برای هر گونه تبعیض و فرار مالیاتی راسخ است و قطعا این نگاه ادامه خواهد یافت و اجازه حذف را نمی‌دهیم.

وی با اشاره به ضرورت توجه به اخذ مالیات عادلانه در جامعه تصریح کرد: با توجه به اوضاع اقتصادی قطعا مبارزه با فرار مالیاتی می تواند علاوه بر پیامدهای مثبت، منجر به افزایش درآمدهای دولت شود.

فاطمه ذوالقدر نماینده مردم تهران نیز درباره فشار لابی پزشکان به این کمیسیون برای حذف مصوباتش گفته است: این دو ماده با رای بسیار بالایی در کمیسیون تلفیق مجلس به تصویب رسید و من بعید می دانم تغییر کند و تا کنون هم هیچ صحبتی درباره این موضوع در کمیسیون مطرح نشده است.

ذوالقدر ادامه داد: از سویی دولت در بودجه سال ۹۸ به دلیل محدودیت فروش نفت، با مشکل روبرو است و لذا قطعا به منابع درآمدی دیگر احتیاج دارد که یکی از این منابع، مالیات است. در این رابطه، همه اقشار جامعه مانند پزشکان، بازاری ها و … باید مالیات بپردازند. از طرف دیگر هم بحث های زیادی درباره فرار مالیاتی پزشک ها است و این دو مصوبه برای شفاف سازی درآمد پزشکان به تصویب رسید.

عضو کمیسیون تلفیق مجلس اظهار داشت: نکته دیگر آنکه صرفا نباید کارمندها و یک سری اقشار ملزم به دادن مالیات باشند. در این موضوع باید برابری ایجاد شود و از این رو هیچ استثنایی در گرفتن مالیات توسط دولت وجود ندارد. بر طبق قانون از یک درآمد مشخص به بالا، از همه مالیات گرفته می شود و فقط حقوق بگیران زیر ۳ میلیون تومان از این مساله معاف خواهند بود.

حال باید منتظر ماند و دید که سرانجام این مصوبه چه خواهد شد؟ آیا دست های پشت پرده باعث تسلیم نمایندگان در برابر خواسته پزشکان می شوند یا نمایندگان که هم اکنون مصمّم تر از همیشه هستند، در این قائله به نفع مردم پیروز خواهند شد؟

انتهای پیام/ دولت و حاکمیت



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.