۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۷۷۶۷ ۲۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۸ دسته: ارز ترجیحی، کشاورزی کارشناس: مهدی سروی
۰

دولت در بودجه ۹۸ معادل ۱۴ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی، برای تخصیص به واردات کالاهای اساسی در نظر گرفته است. بررسی ها نشان می دهد تخصیص ارز دولتی طی ماه های گذشته، تنها منجر به قاچاق معکوس و فساد در واردات کالاهای اساسی شده و تاثیری در کاهش قیمت این محصولات نداشته است. ضروری است دولت سیاست خود در حمایت از اقلام اساسی را تغییر دهد و این یارانه را صرف حمایت از تولید داخلی کالاهای اساسی نماید.

به گزارش مسیر اقتصاد دولت جهت کاهش آثار افزایش نرخ ارز بر قیمت محصولات اساسی داخلی، اقدام به تعیین نرخ ۴۲۰۰ تومان برای واردات محصولات اساسی کرد؛ تا از این طریق بتواند از افزایش بی رویه قیمت ها جلوگیری نماید.

در بین محصولات مشمول ارز ۴۲۰۰ تومانی، نهاده های دام و طیور به دلیل حجم بالای مصرف این محصولات در مزارع دامداران و مرغداران، از اهمیت و جایگاه ویژه ای برای تولیدکنندگان و دولت برخوردار بود.

با این وجود، بررسی ها نشان می دهد روند نامطلوب واردات و توزیع این نهاده ها طی ماه های اخیر با وجود تخصیص ارز دولتی، مشکلات بسیاری برای تولیدکنندگان گوشت مرغ و گوشت قرمز ایجاد کرده است؛ تا جایی که یکی از دلایل افزایش قیمت گوشت و مرغ، افزایش قیمت نهاده های دام و طیور عنوان می شود. این وضعیت، ناشی از ناکارآمدی روش فعلی تخصیص ارز است.

رشد واردات نهاده های دامی در ۸ ماه نخست سال

افزایش قیمت نهاده های دام طیور با وجود تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی در حالی اتفاق افتاده است که طبق اعلام شاه محمدی مشاور معاونت توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی، امسال میزان واردات نهاده های کشاورزی اعم از ذرت، دانه های روغنی، جو و غیره در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته نه تنها کمتر نبوده بلکه بیشتر هم شده است.

بررسی آمار واردات نهاده های دامی طی ۸ ماه نخست سال جاری و مقایسه آن با مدت مشابه سال گذشته که در جدول زیر آمده است، نشان از تایید گفته های مشاور معاونت توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی دارد:

در واقع علیرغم آنکه روند واردات نهاده های مذکور طی ۸ ماهه اول سال جاری نسبت به سال گذشته بیشتر بود و دولت نیز ارز ۴۲۰۰ تومانی را در اختیار واردکنندگان قرار داده، اما نتیجه این اقدامات همچنان مثبت نبوده است.

تشکیل ۲۳۰۰ پرونده تعزیراتی برای واردات نهاده ها

دلایل متعددی برای افزایش قیمت نهایی گوشت مرغ و قرمز در بازار وجود دارد که از جمله آن می توان به عرضه نهاده ها با قیمت بالاتر از نرخ های مصوب، قاچاق نهاده ها و عدم نظارت صحیح دولت بر نظام توزیع این کالاها اشاره کرد.

مشاور معاونت توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی ۱۵ دی ماه در گفتگو با رادیو اقتصاد اعلام کرد: واقعیت این است که هرچه اختلاف نرخ ارز آزاد و دولتی زیادتر باشد، به طورطبیعی نظارت ها بر شبکه وسیع توزیع در کشور سخت تر و هرچه این فاصله کمتر باشد بدون شک نظارت ها راحت تر انجام خواهد شد.

در این رابطه، مدیر نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی ۱۳ دی ماه از تشکیل ۲۳۰۰ پرونده تعزیراتی در حوزه واردات نهاده های دامی طی ماه های گذشته خبر داد.

دکتر محمد قدیری ابیانه تصریح کرد: عمده تخلفات در حوزه گرانفروشی، کم فروشی و توزیع خارج از شبکه بوده است و اخیرا وزارت جهاد کشاورزی در بخش ارزی نیز ورود کرده و چند پرونده در این رابطه تشکیل شده است.[۱]

سرنوشت ۱۴ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی در بودجه ۹۸ چه خواهد شد؟

در حالی واردات نهاده های دام و طیور با ارز ۴۲۰۰ تومانی طی ماه های اخیر، مشکلات بسیاری را برای دامداران و مرغداران و در نهایت مصرف کنندگان ایجاد کرده است که دولت قصد دارد در بودجه سال ۹۸ نیز این روش را برای کلیه کالاهای اساسی ادامه دهد.[۲]

بررسی قانون بودجه سال ۱۳۹۸ نشان می دهد دولت برای واردات کالاهای اساسی حدود ۱۴ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی اختصاص داده است؛ حال آنکه تخصیص این میزان ارز هیچ تاثیری بر کاهش قیمت این محصولات ندارد و تنها به از دست رفتن منابع ارزی دولت منجر می شود.

در واقع از آنجا که تخصیص ارز دولتی به واردکنندگان کالاهای اساسی نظیر نهاده های دام و طیور باعث ایجاد فساد گسترده در شبکه توزیع این کالاها شده و در کاهش قیمت محصولات نهایی نیز تاثیری نداشته است، ضروریست دولت، سیاست خود در حمایت از محصولات اساسی وارداتی را تغییر داده و از تولیدکنندگان نهایی این کالاها به صورت ریالی حمایت کند.

پینوشت:

[۱] وزارت جهاد کشاورزی؛ کد خبر: ۱۰۵۴۶۰

[۲] خبرگزاری ایسنا؛ کد خبر: ۹۷۱۰۰۴۰۲۵۳۱

انتهای پیام/ غذا و کشاورزی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.