۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۷۸۸۷۲ ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۰ دسته: کشاورزی
۰

با افزایش جوجه‌ریزی‌ در دی و بهمن، کشور از اواسط اسفند با مازاد گوشت مرغ مواجه خواهد شد. مازاد مرغ انگیزه مرغداران را برای جوجه‌ریزی کاهش می‌دهد و منجر به کاهش قیمت جوجه گوشتی و زیان مزارع مرغ مادر می‌شود. شرکت پشتیبانی امور دام می‌تواند با خرید تضمینی گوشت مرغ مازاد برای تامین ذخایر استراتژیک، ضمن جلوگیری از افزایش قیمت مرغ در بهار ۱۴۰۳ از حذف گله‌های مرغ مادر جلوگیری کند.

مسیراقتصاد/ مزارع مرغ مادر به عنوان گله‌های مولد اهمیت بالایی برای تولید و تامین جوجه گوشتی دارند و حذف آنها باعث توقف کامل تولید گوشت مرغ می‌شود. حفظ این گله ها وابستگی مستقیمی به قیمت جوجه گوشتی در صنعت مرغداری دارد. در واقع قیمت جوجه گوشتی تعیین کننده سود یا زیان مزارع مرغ مادر برای تصمیم گیری جهت حفظ یا حذف گله های مولد است.

قیمت جوجه گوشتی وابسته به مکانیزم عرضه و تقاضای این محصول در صنعت مرغداری است و اگر تعادل عرضه و تقاضا برای تامین جوجه گوشتی از بین برود، قیمت جوجه گوشتی بشدت تحت تاثیر قرار می گیرد. در این راستا می‌توان به تجربه سال ۱۴۰۱ اشاره کرد.

توقف یک هفته‌ای تولید جوجه گوشتی در سال ۱۴۰۱

بررسی‌ها نشان می‌دهد بعد از حذف ارز ترجیحی در اردیبهشت ۱۴۰۱ مرغداران گوشتی با زیان رو به رو شدند؛ چرا که همواره تا قبل از آغاز سال ۱۴۰۲ قیمت گوشت مرغ زیر قیمت مصوب بود. تداوم این مسئله تقاضا برای تولید گوشت مرغ و خرید جوجه گوشتی توسط مرغداران را کاهش داد. از سوی دیگر اصرار دولت بر تولید ماهانه ۱۱۰ الی ۱۲۰ میلیون قطعه جوجه گوشتی همزمان با کاهش تقاضا، قیمت جوجه گوشتی را به شدت کاهش داد تا در نهایت مزارع مرغ مادر نیز با زیان جدی روبرو شوند.

زیان ۳۰۰۰ میلیارد تومانی مزارع مرغ مادر با حذف بی‌برنامه ارز ترجیحی

این مزارع به منظور کاهش زیان و جلوگیری از حذف گله‌های مولد، تولید جوجه گوشتی را در بهمن ۱۴۰۱ به مدت ۱ هفته متوقف کردند. این اقدام باعث کاهش جوجه‌ریزی مرغداران گوشتی از ۱۱۰ میلیون قطعه به ۸۵ میلیون قطعه در اسفند ۱۴۰۱ شد. با توجه به این که طول دوره پرورش جوجه گوشتی ۴۲ الی ۵۰ روز است، آثار این کمبود تولید در فروردین و اردیبهشت سال ۱۴۰۲ با افزایش شدید قیمت گوشت‌مرغ به بیش از ۷۰ هزار تومان نشان داده شد.

گرانی فعلی مرغ نتیجه توقف یک‌هفته‌ای جوجه‌ریزی در بهمن ۱۴۰۱

رکورد جوجه‌ریزی با پرورش ۱۵۲ میلیون قطعه جوجه گوشتی

وزارت جهادکشاورزی به منظور تحریک تولید و همچنین جلوگیری از افزایش شدید قیمت گوشت مرغ در اردیبهشت ۱۴۰۲ قیمت مصوب گوشت مرغ را از ۶۳ هزار تومان به ۷۳ هزار تومان افزایش داد تا میزان تولید افزایش یابد. از سوی دیگر جهش قیمت گوشت قرمز و جایگزینی گوشت مرغ با این کالا باعث شد تا تقاضا برای جذب گوشت مرغ در کشور وجود داشته باشد.

در نتیجه این عوامل مطابق با تصویر زیر[۱] میزان جوجه‌ریزی در کشور در سال جاری نسبت به سال های گذشته رشد چشم گیری پیدا کرد.

میزان جوجه‌ریزی در کشور

در پی افزایش تولید گوشت مرغ و ایجاد تقاضا برای خرید جوجه گوشتی، مطابق با تصویر زیر[۲] قیمت جوجه گوشتی در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ سیر صعودی یافت. این مسئله انگیزه مزارع مرغ مادر را برای حفظ گله های مولد تقویت کرد و مانع از حذف این گله ها شد.

قیمت ماهانه جوجه گوشتی

در نهایت به منظور تامین تقاضای گوشت مرغ برای نوروز و ماه رمضان رکورد جوجه ریزی در دی ۱۴۰۲ با پرورش ۱۵۲ میلیون قطعه جوجه گوشتی زده شد. محصول نهایی این میزان جوجه ریزی از اواسط اسفند وارد بازار مصرف می‌شود. در این راستا علی ابراهیمی مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی در بهمن ۱۴۰۲ گفت: با توجه به جوجه‌ریزی‌های انجام شده میزان تولید مرغ در دی و بهمن‌ از مرز ۲۵۰ هزار تن فراتر خواهد رفت؛ لذا با توجه به افزایش تولید و روند بی سابقه جوجه‌ریزی، شرکت پشتیبانی امور دام  ملزم به خرید مرغ و تامین ذخایر از محل تولید داخل با قیمت حمایتی است.[۳]

ثبت رکورد ۱۵۲ میلیون قطعه جوجه‌ریزی و لزوم تدبیر بازار مرغ

خرید تضمینی شرکت پشتیبانی امور دام مانع حذف گله‌های مرغ مادر

در همین راستا شرکت پشتیبانی امور دام در فراخوانی اعلام کرد برای حمایت از تولید داخلی گوشت مرغ و مرغداران، برای تکمیل ذخایر استراتژیک خود، اقدام به خرید محصول مازاد تولیدی در بازار می‌نماید.[۴]

این فراخوان شرکت پشتیبانی امور دام برای خرید گوشت مرغ مازاد اثر ویژه‌ای در تنظیم بازار گوشت مرغ دارد و از کاهش شدید قیمت گوشت مرغ و زیان تولیدکنندگان جلوگیری می‌کند؛ اما هرگونه کوتاهی در این خصوص، آثار منفی بسیاری بر صنعت مرغداری کشور خواهد داشت چرا که در پی مازاد تولید گوشت مرغ، قیمت این محصول در بازار کاهش یافته و انگیزه اقتصادی مرغداران برای جوجه‌ریزی کاهش می‌یابد.

همانطور که پیش تر نیز گفته شد، کاهش قیمت جوجه گوشتی باعث زیان اقتصادی مزارع مرغ مادر می‌شود و این موضوع در نهایت زمینه حذف گله‌های مرغ مادر را فراهم می‌کند. نتیجه بروز چنین مسئله‌ای در نهایت افزایش مجدد قیمت گوشت مرغ در سال ۱۴۰۳ خواهد بود.

پینوشت:

[۱] سامانه سماصط

[۲] سایت ITPNews

[۳] ۸۶۴۹۲۶۱باشگاه خبرنگاران جوان؛ شماره خبر:

[۴] ایانا؛ شماره خبر: ۱۴۴۶۰۶۵

انتهای پیام/ کشاورزی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.