۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۷۶۸۶ ۲۳ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۶ دسته: انرژی، تعرفه گذاری انرژی کارشناس: صالح رحیمی
۰

شیلی منابع فسیلی اندکی دارد و قیمت سوخت‌های فسیلی در این کشور، با شرایط بازار جهانی تنظیم می‌شود. اما در این کشور با استفاده از یک نوع مالیات ویژه فروش سوخت به نام IEC، تعرفه‌گذاری حامل‌های انرژی به نحوی صورت می‌گیرد که ضمن عدم ثبات طولانی مدت قیمت ها، تاثیر نوسانات جهانی قیمت سوخت بر زندگی مردم حداقل شود.

به گزارش مسیر اقتصاد در کشور شیلی قیمت سوخت‌های فسیلی با شرایط بین‌المللی بازار تنظیم می‌شود. به همین دلیل و درپی نوسانات جهانی، تغییر قیمت در همه سطوح حتی خرده‌فروشی سوخت در ایستگاه‌های خدمات شهری نیز وجود دارد.

مقامات شیلی برای جلوگیری از این نوسانات قیمتی و کاهش اثرگذاری آن ها، از یک نوع مالیات ویژه فروش سوخت به نام IEC برای کنترل تغییرات قیمت استفاده می‌کنند.

کاهش عدم قطعیت قیمت‌های داخلی محصولات نفتی

پیش از این در فوریه ۲۰۱۱ سیستمی با نام «سامانه صیانت در مقابل تغییرات قیمت‌های بین‌المللی سوخت» موسوم به SIPCO، با هدف کاهش عدم قطعیت قیمت‌های داخلی محصولات نفتی معرفی و جایگزین «صندوق تثبیت قیمت فراورده‌های نفتی» با نام FEPCO شده بود.

SIPCO بنگاه‌های تجاری کوچک و متوسط را پوشش می‌دهد و تاثیر تغییرپذیری قیمت چهار نوع سوخت خودرویی (بنزین، دیزل، LPG خودرو و CNG) را از طریق یک بخش متغیر که به بخش اصلی مالیات ویژه سوخت اضافه و یا از آن کم می شود، تعدیل می‌کند.

این بخش به وسیله اختلاف نرخ برابری واردات و حد بالا یا پایین قیمت‌های مرجع تعیین می‌شود. این تنظیمات در صورتی اعمال می‌شود که قیمت‌های جهانی نفت بیشتر از ۱۰٪  متفاوت از قیمت مرجع باشد. قیمت مرجع نیز به وسیله وزارت اقتصاد تعیین می‌شود.

اخذ مالیات فروش سوخت در شیلی با هدف خنثی‌ کردن نوسانات جهانی

سیستم SIPCO در سال ۲۰۱۴ با مکانیسم جدیدی به نام «مکانیسم تثبیت قیمت سوخت» موسوم به MEPCO جایگزین شد. MEPCO بر اساس همان قواعد تنظیم بخش متغیر مالیات سوخت البته با برخی اصلاحات، کار می‌کند و به بخش ثابت مالیات سوخت دست نمی‌زند.

در این روش محدودیت تغییرات قیمت ها تا ۵٪ کاهش می‌یابد و یک حدی برای تغییرات هفتگی قیمت قرار داده می شود؛ به طوری که قیمت‌های هر لیتر سوخت بیشتر از ۵ پسو (واحد پول شیلی) در هفته کم یا زیاد نشود. تحت این سیستم، یک محدوده قیمتی حول میانگین قیمت های قبلی و آینده سوخت، تعیین می شود.

اگر قیمت سوخت از این حد تعیین شده بالاتر رود یا پایین‌تر بیاید، مالیات IEC برای خنثی کردن این تغییرات تنظیم می‌شود. به این وسیله تغییرات قابل ملاحظه قیمت های بین‌المللی با مالیات IEC خنثی می‌شود و فشار برای مصرف‌کننده به حداقل می رسد.

سرمایه‌گذاری ویژه شیلی در انرژی‌های تجدیدپذیر

ذکر این نکته خالی از لطف نیست که در سال ۲۰۱۳، شیلی قانونی را تصویب کرد که بر اساس آن، ۲۰ درصد از انرژی این کشور تا سال ۲۰۲۵ باید از منابع تجدیدپذیر تامین شود. این قانون باعث شد پروژه‌های مختلف در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر در شیلی آغاز شود.

از آنجایی که شیلی سوخت فسیلی زیادی ندارد و به واردات وابسته است، برق در این کشور بسیار گران است. در واقع کمبود سوخت‌های فسیلی در شیلی باعث شد چاره دیگری جز سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر برای آینده باقی نماند.[۱]

جلوگیری از نوسانات شدید و در عین حال عدم ثبات قیمت

این نوع تعرفه‌گذاری حامل‌های انرژی در کشور شیلی، یک الگوی مناسب برای دیگر کشورها محسوب می‌شود. اثرگذاری مستقیم نوسانات شدید جهانی بر قیمت‌های داخلی مضرات متعددی برای کشورها به همراه دارد. البته ثبات قیمت در داخل و عدم تأثیرپذیری حتی جزئی آن از قیمت‌های جهانی امر قابل ملاحظه‌ای است که در این نوع تعرفه‌گذاری، مورد آسیب قرار گرفته است.

در چنین شرایطی الگوی کشور شیلی شرایط را برای اثرگذاری حداقلی قیمت‌های جهانی در بازار داخلی فراهم کرده و در عین حال از نوسانات شدید و اثرگذاری نامطلوب بر زندگی مردم جلوگیری نموده است.

پینوشت:

[۱] برق نیوز، کد خبر: ۳۴۷۱۹

منابع:

سند APEC energy overview 2014

سند Fossil Fuel Subsidy and Pricing Policies

انتهای پیام/ اقتصاد بین‌الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.