۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۶۸۰۳ ۱۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۳ دسته: پول و بانک
۰

بر اساس پیشنهادی که در کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی جهت الحاق به بودجه ۹۸ ثبت شده است، وام ازدواج در سال آتی به ۳۰ میلیون تومان با بازپرداخت ۶ ساله افزایش خواهد یافت.

به گزارش مسیر اقتصاد امروز آخرین مهلت ارائه پیشنهاد توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی جهت اصلاح و تکمیل بودجه ۹۸ بود. به این منظور نمایندگان فرصت داشتند تا پیشنهادهای خود را جهت بررسی در کمیسیون های تخصصی و الحاق به بودجه ارائه نمایند.

با توجه به اینکه دولت برای افزایش وام ازدواج از طریق لایحه بودجه اقدام نکرد، خبرها حاکی از آن است که این بار نیز مجلس شورای اسلامی در این زمینه قدم برداشته است.

بر این اساس، کمیسیون اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مجلس، پیشنهادهای خود جهت افزایش وام ازدواج را ارائه نموده اند. در این میان پیشنهاد زارع عضو کمیسیون اقتصادی مجلس از سایر پیشنهادها دقیقتر و کارشناسی تر است.

پیشنهاد افزایش وام ازدواج به ۳۰ میلیون تومان در بودجه ۹۸ ثبت شد

طبق بند الف تبصره ۱۶ لایحه بودجه سال ۱۳۹۸، به منظور حمایت از ازدواج جوانان، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است کلیه بانک ها و موسسات اعتباری کشور را ملزم کند به اندازه سهم خود از مجموع کلیه منابع در اختیار پس انداز، جاری و سپرده قرض الحسنه بانک ها در پرداخت تسهیلات قرض الحسنه مشارکت کرده و تسهیلات قرض الحسنه ازدواج را در اولویت نخست پرداخت قرار دهند. تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای هر یک از زوجین در سال ۹۸ معادل ۱۵ میلیون تومان با دوره بازپرداخت پنجساله می باشد. بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است گزارش عملکرد این بند را هر شش ماه یکبار، به کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ارائه نماید.

بر این اساس، زارع عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، پیشنهاد افزایش وام ازدواج به ۳۰ میلیون تومان با بازپرداخت ۶ ساله را جهت اصلاح این بند پیشنهاد داده است. همچنین در این پیشنهاد، بانک مرکزی موظف به ارائه گزارش ۳ ماهه به کمیسیون اقتصادی و درج وضعیت صف وام ازدواج در سامانه وام ازدواج شده است.

با توجه به اینکه هزینه های ازدواج ۲ تا ۳ برابر شده و رهبر انقلاب نیز بر اصلاح بودجه متناسب با رفع نیازهای معیشتی مردم تاکید داشته اند، بهبود تنها سیاست حمایتی کشور جهت رفع موانع ازدواج جوانان ضروری بوده و مجلس شورای اسلامی نیز با آن همراه است. لذا تصویب تبصره پیشنهادی، احتمال بالایی دارد و اگر با سنگ اندازی بانک ها مواجه نشود، به نتیجه خواهد رسید.

افزایش وام ازدواج به ۳۰ میلیون تومان امکانپذیر است

بررسی ها نشان می دهد منابع قرض الحسنه مردم در بانک ها، کفایت لازم برای این افزایش را دارد و به این منظور، نیازی به بودجه دولت یا سایر منابع بانکی نیست. با توجه به اینکه سالانه حدود ۱.۲ میلیون وام قرض الحسنه ازدواج به جوانان اعطا می شود، وام ازدواج ۳۰ میلیون تومانی نیازمند حدود ۳۶ هزار میلیارد تومان منابع خواهد بود که از طریق ۴ منبع قرض الحسنه بانکی قابل تخصیص است.

سپرده های موجود و مصرف نشده قرض الحسنه پس انداز، بازپرداخت اقساط تسهیلات قرض الحسنه، افزایش سپرده های قرض الحسنه پس انداز مردم در بانک ها (که سالانه حداقل ۲۵ درصد است) و تنها ۱۰ درصد از سپرده های قرض الحسنه جاری، ۴ منبعی است که می تواند برای اعطای وام قرض الحسنه مورد استفاده قرار گیرد. این منابع مردمی با نرخ صفر درصد تجهیز شده و طبق قانون، باید در مصارف مشخص از جمله وام ازدواج استفاده گردد و بانک حق دخل و تصرف در آن را ندارد.

طبق آخرین آمار منتشر شده از بانک مرکزی مربوط به شهریورماه سال جاری، بانک ها معادل ۹۱.۳ هزار میلیارد تومان سپرده قرض الحسنه از مردم جذب نموده اند و از این مبلغ، تاکنون ۶۸.۲ تسهیلات قرض الحسنه به مردم اعطا شده است.

پس از کسر سپرده قانونی و منابع غیرمرتبط قرض الحسنه، منابع قرض الحسنه ای که برای پرداخت وام ازدواج ۳۰ میلیون تومانی در سال آتی در اختیار بانک ها خواهد بود، عبارتند از: ۱۰ هزار میلیارد تومان از محل منابع موجود که وام داده نشده است، ۱۳ هزار میلیارد تومان از محل بازپرداخت اقساط تسهیلات قرض الحسنه، ۱۸ هزار میلیارد تومان از محل افزایش حداقلی سپرده های قرض الحسنه و ۱۵ هزار میلیارد تومان نیز از محل ۱۰ درصد سپرده های قرض الحسنه جاری؛ که در مجموع ۵۶ هزار میلیارد تومان می شود.

این آمار نشان می دهد که علاوه بر امکانپذیر بودن اعطای وام ازدواج ۳۰ میلیون تومانی، ۲۰ هزار میلیارد تومان از منابع قرض الحسنه نیز طبق برآورد صورت گرفته، در سال آتی در اختیار بانک ها باقی خواهد ماند که می تواند به سایر مصارف قرض الحسنه تخصیص یابد.

جلب رضایت عموم مردم در پی افزایش وام ازدواج

خانه ملت در اقداماتی قابل تقدیر، از سال ۱۳۹۵ تا کنون ۲ بار مبلغ وام قرض الحسنه ازدواج و دوره بازپرداخت آن را افزایش داد. این اقدامات، به تسهیل بخشی از موانع ازدواج و در نتیجه رضایت عموم جامعه به ویژه جوانان، منجر شد.

از آنجا که منابع قرض الحسنه مردم در بانک ها برای این افزایش کفایت لازم را داشت و مصارف غیرقانونی نیز توسط بانک مرکزی ساماندهی شد، مشکلی در اعطای این وام ایجاد نشد و صف وام ازدواج برخلاف تصور اولیه، از حدود ۵۰۰ هزار نفر در سال ۱۳۹۵ با وام ازدواج ۳ میلیونی، به کمتر از ۲۰۰ هزار نفر در سال ۱۳۹۷ با وام ازدواج ۱۵ میلیونی رسید.

انتهای پیام/ نظام مالی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.