۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۵۸۶۸ ۰۳ دی ۱۳۹۷ - ۰۷:۳۳ دسته: انرژی، پنجمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی
۰

باقری نایب رئیس سندیکای صنعت برق، پایش انطباق اقتصاد کشور با سند اقتصاد مقاومتی را یکی از مهمترین دستاوردها و نتایج همایش های سالانه اقتصاد مقاومتی دانست. پنجمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی با موضوع «انرژی؛ پیشران اقتصاد ایران» بهمن ماه سال جاری برگزار می شود.

به گزارش مسیر اقتصاد  شبکه تحلیلگران اقتصاد مقاومتی به منظور رصد و پایش اقتصاد مقاومتی در کشور و در ادامه‌ی برگزاری چهار همایش اقتصاد مقاومتی، «پنجمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی» را با موضوع «انرژی، پیشران اقتصاد ایران» در بهمن ماه سال جاری برگزار می نماید.

این همایش معتبرترین رویداد اقتصاد مقاومتی در سطح کشور است که سالانه برگزار می شود و در آن به بررسی و پایش مهمترین مسائل مرتبط با اقتصاد مقاومتی به عنوان الگوی اقتصادی کشور پرداخته خواهد شد.

در همین راستا، گفتگویی با پیام باقری نایب رئیس سندیکای صنعت برق انجام شده که در ادامه آمده است.

پایش انطباق اقتصاد کشور با سند اقتصاد مقاومتی دستاورد همایش های سالانه

سوال: شبکه تحلیلگران اقتصاد مقاومتی هر سال در پایان بهمن ماه هم زمان با سالروز ابلاغ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، همایش سالانه ای را به منظور رصد و پایش اقتصاد مقاومتی در کشور، تقویت پایه های علمی و پژوهشی اقتصاد مقاومتی و ارائه پیشنهادهای عملیاتی برای تحقق اقتصاد مقاومتی برگزار می کند. به نظر شما این همایش های سالانه تا چه میزان می تواند به پیشرفت اقتصاد کشور و تحقق اقتصاد مقاومتی کمک کند؟

پاسخ: مجموعه ای از اسناد و قوانین بالادستی در کشور وجود دارد که مسیر راه و چراغ هدایت اقدامات کشور محسوب می شوند. یکی از این اسناد بالادستی، سند اقتصاد مقاومتی است که مدتی از ابلاغ آن می گذرد. یکی از دستاوردها و نتایجی که حتما باید مد نظر این همایش ها  قرار گیرد، پایش انطباق اقتصاد کشور با سند اقتصاد مقاومتی است. باید ببینیم چه قدر در مسیر تحقق این سند حرکت کرده ایم و اگر نسبت به مفاد، اهداف، مبانی و منویات این سند فاصله داریم، دلایل آن چه بوده است و برای این که خود را به حداکثر انطباق با این سند برسانیم، باید چه اقداماتی انجام دهیم.

از طرف دیگر، این همایش ها فرصت بسیار خوبی برای تضارب آرا و انعکاس نقطه نظرات کارشناسان و متخصصین امر است و این نقطه نظرات می تواند در مسیر تحقق اهداف سند اقتصاد مقاومتی به کار گرفته شود.

انرژی محور توسعه کشور است

سوال: امسال پنجمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی در زمینه انرژی و با عنوان انرژی، پیشران اقتصاد ایران برگزار خواهد شد. به نظر شما بخش انرژی چه جایگاهی در سیاست های اقتصاد مقاومتی و پیشرفت اقتصاد کشور دارد و چگونه می تواند پیشران اقتصاد کشور باشد؟

پاسخ: انرژی نه تنها در کشور ما بلکه در تمام دنیا محور توسعه محسوب می شود. ایران یکی از کشورهایی است که به صورت خدادادی از منابع قابل توجه انرژی از جمله نفت و گاز برخوردار است. همچنین در حوزه های دیگر انرژی از جمله برق در طول عمر ۴۰ ساله انقلاب پیشرفت قابل توجهی داشته ایم. بنابراین انرژی برای کشور ما محور توسعه و مزیت رقابتی محسوب می شود.

اقتصاد مقاومتی یک اقتصاد دانش پایه مبتنی بر استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی و ظرفیت های مردم و آحاد جامعه است. حوزه انرژی به دلیل فراگیر بودن آن در سطح جامعه، دارای انطباق حداکثری با منویات اقتصاد مقاومتی است. بخش انرژی نقش بسیار پررنگ و تاثیرگذاری در مسیر تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی دارد و برگزاری همایش در حوزه انرژی تصمیم به جایی است.

سوال: موضوعات و محور های همایش امسال تا چه میزان دست بر روی نقاط پر اهمیت و استراتژیک حوزه انرژی گذاشته است؟

پاسخ: تمام این محورها، محورهای مهمی در حوزه انرژی است و انرژی را با نگاه اقتصاد مقاومتی بررسی می کند. در تمام این محورها، مباحث بسیار ارزنده ای را می توان طرح کرد و همه این محورها از درجه اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. به طور خاص، اقتصاد برق به عنوان رسته تخصصی بنده، امروز به طور جدی مورد توجه مسئولین و کارشناسان ذیربط است.

نامتوازن بودن ترازهای مالی مهمترین چالش اقتصاد برق

سوال: مهم ترین مشکلات و چالش های کشور در حوزه اقتصاد برق چیست و چه اقداماتی باید برای تحقق اقتصاد مقاومتی در این حوزه انجام شود؟

پاسخ: در بخش اقتصاد برق، امروز با یک عارضه بسیار مهم و جدی مواجه هستیم. اقتصاد برق به لحاظ ترازهای مالی، یک اقتصاد نامتوازن و نامتعادل است. علی رغم دستاوردهای بسیار خوبی که در ۴ دهه پس از انقلاب اسلامی داشته ایم و از وابستگی تقریبا صد درصدی به یک صنعت برق پویا و توانمند دست پیدا کرده ایم، عارضه ای که سبب ایجاد مشکلات بسیار ریشه ای در صنعت برق شده است، تفاوت بین قیمت تمام شده و قیمت تکلیفی است که در غالب یارانه یا سوبسید در اختیار صنایع، کشاورزی و آحاد مردم قرار می گیرد.

نامتعادل بودن تراز مالی در صنعت برق منجر به ایجاد بدهی های عدیده در این صنعت شده و تاثیر بسیار جدی بر عملکرد بخش خصوصی به عنوان اهرم های اجرایی و عملیاتی صنعت برق گذاشته است؛ به طوری که منابع لازم در اختیار دستگاه متولی یعنی وزارت نیرو قرار نمی گیرد و بدهی های عدیده و معوقه ای ایجاد شده است که باعث وارد شدن صدمات و لطمات جدی به بدنه صنعت برق شده است. این عارضه، علت العلل و ریشه بسیاری از مشکلات دیگری است که گریبان گیر صنعت برق شده است.

اصلاح تعرفه ها و اصلاح الگوی مصرف، ۲ اقدام مهم در طرف تقاضای برق

بهره وری یکی از نکات دیگری است که حتما باید در صنعت برق به آن توجه کنیم. در بخش برق هم طرف عرضه داریم و هم طرف تقاضا. در طرف تقاضا، اصلاح تعرفه ها یکی از اقداماتی است که باید انجام شود و نکته دیگر، فرهنگ الگوی مصرف و اصلاح الگوی مصرف است. به دلیل آن که برق ما نسبت به خیلی از کشورهای دنیا ارزان است، در الگوهای استاندارد دنیا مصرف نمی کنیم و مصرف گرا هستیم. یکی از آمارها یا شاخص هایی که نشان می دهد، یک کشور مصرف گرا هستیم، شدت انرژی است که در کشور ما بالاتر از حد استاندارد است.

مهمترین اقدامات در طرف عرضه برق

در طرف عرضه نیز صنعت برق یک صنعت سرمایه بر است و برای این که بتوانیم طرف تقاضا را پوشش دهیم، باید سرمایه گذاری سنگینی در قالب احداث نیروگاه های جدید داشته باشیم؛ اما به علت محدودیت منابع، نتوانسته ایم متناسب با نیاز، سرمایه گذاری کرده و نیروگاه احداث کنیم که منجر بهخاموشی های تابستان سال جاری شد.

علاوه بر این، در سمت عرضه باید افزایش راندمان نیروگاه ها، کاهش تلفات شبکه برق و استفاده از تجهیزات و زیرساخت های لازم از جمله کنتورهای هوشمند را در دستور کار قرار دهیم.

پینوشت:

اخبار و اطلاعات پنجمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی از طریق سایت همایش قابل دسترسی است.

انتهای پیام/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.