۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۵۶۶۹ ۰۱ دی ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۱ دسته: انرژی، پنجمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی
۰

خیامیان رئیس هیئت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت (استصنا) نگاه به داخل و درونگرایی را فلسفه اصلی اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: همایش سالانه اقتصاد مقاومتی که امسال برای پنجمین بار و با موضوع انرژی برگزار می‌شود، می‌تواند برنامه ریزی های کلان اقتصاد مقاومتی را تقویت کند.

به گزارش مسیر اقتصاد  شبکه تحلیلگران اقتصاد مقاومتی به منظور رصد و پایش اقتصاد مقاومتی در کشور و در ادامه‌ی برگزاری چهار همایش اقتصاد مقاومتی، «پنجمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی» را با موضوع «انرژی، پیشران اقتصاد ایران» در بهمن ماه سال جاری برگزار می نماید.

این همایش معتبرترین رویداد اقتصاد مقاومتی در سطح کشور است که سالانه برگزار می شود و در آن به بررسی و پایش مهمترین مسائل مرتبط با اقتصاد مقاومتی به عنوان الگوی اقتصادی کشور پرداخته خواهد شد.

در همین راستا، گفتگویی با رضا خیامیان رئیس هیئت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت (استصنا) انجام شده است که به شرح زیر است:

همایش سالانه اقتصاد مقاومتی برنامه‌ریزی کلان را تقویت می‌کند

سوال: شبکه تحلیلگران اقتصاد مقاومتی هر سال در پایان بهمن ماه هم زمان با سالروز ابلاغ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، همایش سالانه ای را به منظور رصد و پایش اقتصاد مقاومتی در کشور، تقویت پایه های علمی و پژوهشی اقتصاد مقاومتی و ارائه پیشنهادهای عملیاتی برای تحقق اقتصاد مقاومتی برگزار می کند. به نظر شما این همایش های سالانه تا چه میزان می تواند به پیشرفت اقتصاد کشور و تحقق اقتصاد مقاومتی کمک کند؟

پاسخ: یکی از مسائل بسیار مهم در اقتصاد ایران که توسط مقام معظم رهبری اعلام شد، مسئله اقتصاد مقاومتی است. امسال نیز سال حمایت از تولید ملی اعلام شد و اینها همه پیش زمینه توجه به توانمندی های داخلی است. نمی گوییم که با خارج نباید ارتباط داشت، اما از توانمندی های داخلی باید به نحو احسن استفاده کنیم و مدیران پروژه ها و مسئولین، باید شرکت های ایرانی را باور کنند. فلسفه اصلی اقتصاد مقاومتی نگاه به داخل و درونگرایی است و این همایش می تواند برنامه ریزی های کلان اقتصاد مقاومتی را تقویت کند. امیدواریم شرکت کنندگان در همایش بتوانند بهره کافی را از آن ببرند.

انرژی، لوکوموتیو پیشرفت صنایع

سوال: امسال پنجمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی در زمینه انرژی و با عنوان انرژی، پیشران اقتصاد ایران برگزار خواهد شد. به نظر شما بخش انرژی چه جایگاهی در سیاست های اقتصاد مقاومتی و پیشرفت اقتصاد کشور دارد و چگونه می تواند پیشران اقتصاد کشور باشد؟

پاسخ: بخش نفت و انرژی در کشور ما بسیار مهم است و بیشترین درآمد کشور از این راه به دست می آید. بخش انرژی و نفت می تواند لوکوموتیو یا محرک پیشرفت سایر صنایع باشد؛ یعنی می تواند سایر صنعت ها را به دنبال خود بکشد. این بخش هم دارای منابع خوبی است و هم کشور در آن مزیت های بسیار خوبی دارد.

سوال: موضوعات و محور های همایش امسال تا چه میزان دست بر روی نقاط پر اهمیت و استراتژیک حوزه انرژی گذاشته است؟

پاسخ: محورهای همایش، محورهای بسیار مهمی است. در بین این محورها، زنجیره تامین با انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت مرتبط است. زنجیره تامین می تواند فعالیت بسیار خوبی در بخش انرژی داشته باشد و سازندگان داخلی می توانند خیلی از مسائل کشور را در این بخش حل کنند.

«صندوق های سرمایه گذری» راهکار استفاده از سرمایه مردم در تامین مالی صنعت نفت

سوال: تامین مالی یکی از مسائل مهم زنجیره تامین صنعت نفت است. با توجه به توانمندی سازندگان داخلی تجهیزات صنعت نفت، چه قدر توانسته ایم از منابع مالی داخل کشور برای تامین مالی صنعت نفت استفاده کنیم؟ راهکار استفاده از منابع مالی داخل کشور برای تامین مالی صنعت نفت چیست؟

پاسخ: متاسفانه خیلی موفق نبوده ایم که در زنجیره تامین از منابع داخلی استفاده کنیم و مردم را به سمت کارهای مولد سوق دهیم. وقتی سود کارهای غیر مولد بیشتر از کارهای مولد است، همه به سمت کارهای غیر مولد سوق پیدا می کنند. تا وقتی که یک نفر پولش را در بانک می گذارد و سود خوبی می گیرد، به راحتی پولش را در صنعت نمی آورد.

به جای رفتن به دنبال فاینانسورهای خارجی، باید صندوق های سرمایه گذاری در بخش های تخصصی ایجاد کنیم و دولت، این صندوق های تخصصی را تضمین کند تا مردم پولشان را در آن بگذارند و با دریافت سود خوب بتوانند کارهای بزرگ انجام دهند. وقتی فاینانسور خارجی تامین مالی پروژه ای را انجام دهد، باید ۵۰ تا ۷۰ درصد تجهیزات مورد نیاز پروژه را از کشور خارجی بخریم.

صندوق توسعه ملی نیز باید گرایش داخلی داشته باشد. حرکت صندوق توسعه ملی به گونه ای است که همه را به سمت خریدهای خارجی سوق می دهد.

ضرورت تغییر رویکرد از خام فروشی به تکمیل زنجیره ارزش

سوال: با توجه به رتبه اول ایران از نظر ذخایر نفت و گاز جهان، برای رسیدن به نقطه عدم خام فروشی و حداکثرسازی ارزش افزوده در نفت و گاز چه اقداماتی باید انجام دهیم؟

پاسخ: این کار نیازمند یک عزم ملی است. مطالعاتی بر روی کشورهای نفتی دیگر داشته ایم. به عنوان مثال، نروژ یک کشور نفت خیز است، ولی پول نفت را اصلا سر سفره مردم نمی آورند و پول نفت برای زیرساخت های بخش انرژی استفاده می شود. ما هم باید چنین کاری انجام دهیم و از خام فروشی خارج شویم.

بخش نفت نیاز به سرمایه گذاری دارد. در حال حاضر، ۱۴ درصد بودجه کشور صرف بخش نفت و گاز می شود که این مقدار، برای پروژه ها کافی نیست. وزارت نفت آن قدر عریض و طویل شده است که خیلی از بودجه ها را می خورد. باید دیدگاه خود را از فروش نفت به فروش فرآورده تغییر دهیم. باید دیدگاه خود را از فروش گاز به سمت ایجاد پتروشیمی تغییر دهیم و زنجیره ارزش را تکمیل کنیم. باید در کنار صنایع بالادستی پتروشیمی، صنایع پایین دستی ایجاد کنیم تا زنجیره کامل شود و بتوانیم درآمد خوبی برای کشور ایجاد کنیم.

بخش انرژی می تواند پویایی مهمی در کشور ایجاد کند، چون ظرفیت هایش را دارد. ما در خیلی از جاهای کشور هزینه می کنیم که ظرفیت ندارد، ولی در بخش انرژی، ظرفیت، منابع و افراد بسیار متخصص در کشور داریم.

پینوشت:

اخبار و اطلاعات پنجمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی از طریق سایت همایش قابل دسترسی است.

انتهای پیام/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.