۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۵۵۲۷ ۲۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۹ دسته: انرژی
۰

دولت عربستان در بودجه سال آینده خود قیمت هربشکه نفت را ۸۰ دلار پیش بینی نموده است که به مراتب بیشتر از قیمت ۵۸ دلاری کنونی است. با این وجود در این بودجه ۲۹۴ میلیارد دلاری، ۳۵ میلیارد دلار کسری بودجه وجود دارد. به این ترتیب برای ششمین سال متوالی میزان هزینه های دولت عربستان از میزان درآمدهایش بیشتر بوده و لذا روند کاهش میزان ذخایر خارجی این کشور همچنان ادامه خواهد داشت.

به گزارش مسیر اقتصاد دولت عربستان سعودی به تازگی بودجه سال ۲۰۱۹ خود را منتشر نموده است. مهم ترین نکته در این بودجه، فرض قیمت ۸۰ دلاری برای هر بشکه نفت در سال آینده میلادی است؛ که به عقیده کارشناسان بسیار خوشبینانه است و تفاوت زیادی با واقعیت های بازار جهانی نفت دارد.

این درحالیست که عربستان سال گذشته و در زمان تعیین بودجه، قیمت هر بشکه نفت را در سال ۲۰۱۸ در حدود ۶۳ دلار پیشبینی کرده بود؛ اما اکنون که روزهای پایانی سال نزدیک فرارسیده است، شاخص ها نشان می دهند که قیمت هر بشکه نفت در سال ۲۰۱۸ به طور میانگین ۷۲ دلار بوده است.

کسری بودجه ۳۵ میلیارد دلاری عربستان با فرض قیمت ۸۰ دلاری نفت

بر اساس این بودجه، دولت عربستان انتظار دارد در سال ۲۰۱۹ به طور میانگین روزانه ۱۰.۲ میلیون بشکه نفت تولید نماید؛ که با توافقات صورت گرفته در گروه اوپک پلاس در هفته های اخیر تطابق دارد.

با احتساب قیمت ۸۰ دلاری هر بشکه نفت و میزان تولید روزانه ۱۰.۲ میلیون بشکه، درآمد کل حاصل از تولید نفت عربستان در سال آینده درحدود ۲۹۸ میلیارد دلار پیشبینی شده است؛ که با کسر هزینه های اجرایی شرکت آرامکو و دیگر هزینه ها، درنهایت درآمدهای دولت از محل فروش نفت ۱۷۷ میلیارد دلار خواهد بود که حدود ۱۰ درصد بیشتر از سال ۲۰۱۸ است و بیشترین میزان از سال ۲۰۱۴ تا به حال محسوب می شود.

اما با این وجود دولت عربستان برای پنجمین سال متوالی با کسری بودجه مواجه خواهد شد. در بودجه منتشر شده پیش بینی شده است درصورت تحقق درآمد ۱۷۷ میلیارد دلاری از محل فروش نفت، بیش از ۳۵ میلیارد دلار کسری بودجه ایجاد شود؛ که لازم است با استفاده از ذخایر خارجی این کسری پوشش داده شود.

لازم به ذکر است کل بودجه سال آینده عربستان درحدود ۱۱۰۰ میلیارد ریال عربستان، معادل ۲۹۴ میلیارد دلار در نظر گرفته شده است.

کسری بودجه دولت عربستان ۶ ساله می شود

دولت عربستان از سال ۲۰۱۴ میلادی و با آغاز روند کاهشی قیمت نفت، با کسری بودجه مواجه بوده است؛ به طوریکه در ۵ سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ کسری بودجه این کشور به ترتیب ۴۶، ۱۰۴، ۱۱۱، ۶۱ و ۳۶ میلیارد دلار بوده است.

به این ترتیب حتی در صورتی که این کشور بتواند در سال آینده نفت خود را با قیمت ۸۰ دلاری به فروش برساند، برای ششمین سال پیاپی با کسری بودجه مواجه خواهد شد.

در نمودار زیر میزان درآمد نفتی، تولید روزانه نفت، قیمت هر بشکه نفت و کسری بودجه عربستان در طول ۶ سال اخیر، به همراه پیشبینی این کشور در بودجه سال ۲۰۱۹ نشان داده شده است.

تعادل بودجه عربستان به نفت ۹۵ دلاری نیاز دارد

همچنین محاسبات صورت گرفته حاکی از آن است که اگر عربستان بخواهد در سال آینده هیچ کسری بودجه ای نداشته باشد، باید بتواند نفت خود را در طول سال با قیمت هر بشکه ۹۵ دلار به فروش برساند. همچنین کاهش سهم آرامکو از قیمت فروش نفت دیگر راهکار ممکن برای کاهش میزان کسری بودجه این کشور عنوان شده است.

قیمت هر بشکه نفت درحالی در بودجه عربستان درحدود ۸۰ دلار در نظر گرفته شده است که تحلیلگران پیش بینی کرده اند قیمت نفت در سال ۲۰۱۹ میلادی تفاوت چندانی با سال ۲۰۱۸ نداشته باشد و به طور میانگین هر بشکه نفت در حدود ۷۳ دلار قیمت گذاری شود. بنابراین انتظار می رود میزان کسری بودجه دولت عربستان بیش از ۳۵ میلیارد دلارِ پیش بینی شده، باشد.

لازم به ذکر است اغلب کشورهای نفتی همچون قطر و ایران، در بودجه سالانه خود قیمت هر بشکه نفت در سال آینده را پایین تر از ۶۰ دلار در نظر گرفته اند؛ چراکه اکنون قیمت هر بشکه نفت در بازارهای جهانی درحدود ۵۸ دلار است.

منبع: بلومبرگ yon.ir/lyZUM

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.