۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۴۷۸۴ ۲۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۵ دسته: مالیات، مالیات بر عایدی سرمایه کارشناس: علی ملک زاده
۰

طبق گزارش سیاستی مجلس نیوزلند، تجربه استرالیا نشان می دهد کمتر از ۱۰ درصد مردم که عموما ثروتمندان و سوداگران هستند، مشمول پرداخت CGT می شوند. همچنین انتظار می رود این پایه مالیاتی بتواند به عنوان یک منبع پایدار درآمدی برای دولت مطرح شود و حتی در شرایط بحران مالی نیز درآمد قابل توجهی را نصیب دولت نماید.

به گزارش مسیر اقتصاد نیوزلند در صدد ایجاد پایه مالیاتی جدیدی به نام مالیات بر عایدی سرمایه است. در همین راستا گزارشی سیاستی از طرف مجلس این کشور منتشر شده است که در آن به توضیح طرح مالیات بر عایدی سرمایه پرداخته و ابهامات پیرامون مسائل علمی و فنی اجرای این طرح را پاسخ داده است.

در ادامه مهم ترین ابهامات و پاسخ های مربوط به آن مورد بررسی قرار گرفته است.

کمتر از ۱۰ درصد مردم مشمول مالیات بر عایدی سرمایه می‌شوند

بر اساس تجربه استرالیا انتظار می رود که کمتر از ۱۰ درصد از نیوزلندی ها CGT را در هر سال پرداخت کنند. بر اساس تجربه کشورهای دیگر که دارای CGT هستند، این مالیات عموما توسط افرادی پرداخت می شود که بیشترین درآمد را دارند.

در استرالیا، کسانی که درآمد بیش از ۱۸۰،۰۰۰ دلار دارند، ۶۰٪ از CGT را پرداخت می کنند. در کانادا و ایالات متحده ۱٪ از مالیات دهندگان با درآمد بالا تقریبا ۶۰٪ از CGT را پرداخت می کنند.

درآمد CGT در اوج بحران مالی جهانی برای استرالیا سالانه ۶ میلیارد دلار بود

کارشناسانی مستقل از دولت در مورد CGT مطالعه و برآورد کرده اند. بر این اساس در سال اول اجرای قانون ۷۸ میلیون دلار درآمد خواهد داشت و طی ۱۰ سال سالانه به ۲.۲۷ میلیارد دلار در سال خواهد رسید. به طوری که طی ۱۵ سال این طرح مجموعا بیش از ۲۶ میلیارد دلار درآمد برای دولت نیوزلند درپی خواهد داشت.

البته میزان افزایش درآمد مالیاتی CGT بسته به چرخه های اقتصادی با نوسان همراه خواه بود. اما تجربه استرالیا نشان داده است که CGT می تواند به عنوان یک منبع درآمدی پایدار برای دولت مطرح باشد؛ چراکه حتی در شرایط بحران مالی جهانی نیز این پایه مالیاتی سالانه ۶ میلیارد دلار درآمد برای دولت استرالیا به همراه داشت.

تعلق مالیات بر عایدی سرمایه بر سود و نه قیمت فروش

مالیات بر عایدی سرمایه با نرخ ۱۵ درصد بر سود فروش ملک یا سایر دارایی ها دیگر تعلق می گیرد. البته خانه اصلی هر خانوار از پرداخت مالیات معاف است. اما نکته ای که باید مورد تاکید قرار بگیرد این است که این پایه مالیاتی تنها بر عایدی (سود) حاصل از فروش دارایی و نه قیمت فروش آن، اعمال می شود.

همچنین این مالیات، به دارایی هایی که پیش از اجرای قانون خریداری شده اند تعلق نمی گیرد. منتها هنگامی که مالیات بر عایدی سرمایه اجرایی می شود، تمامی دارایی ها بر اساس ارزش روز قیمت گذاری می گردد. البته هیئت کارشناسی هم وجود دارد که قیمت های اعلام شده را صحت سنجی و تایید می کند.

CGT راه درمان فاصله طبقاتی، کسری بودجه و انحراف منابع

نیاز نیوزلند به CGT به خاطر کسری بودجه بیش از ۱۶ میلیارد دلاری دولت و بدهی خارجی ۱۴۲ میلیاردی است. اگر هم اکنون اقدام به وضع CGT نشود اوضاع بد و بدتر می گردد. هم چنان که شوک های مالی آینده نظیر بلایای طبیعی و افزایش جمعیت افراد مسن در پیش است.

دلیل دیگر برای نیاز به CGT نیاز به حفظ دارایی ها و جلوگیری از انحراف منابع است. بدون وجود CGT دارایی های با ارزش نیوزلند به راحتی به فروش می رسد و در مصارف غیرمولد به کار گرفته می شوند.

هم چنین هزینه های زندگی برای افراد کم درآمد و جوان فزاینده شده است. اعمال CGT می تواند آن ها را از این هزینه ها رها کند.

ایجاد شغل با هدایت منابع به سمت فعالیت های مولد

اعمال مالیات بر عایدی سرمایه، تصمیم جسورانه ای است که بر اساس آن عایدی حاصل از سرمایه مانند حقوق، دستمزد و سایر درآمدها مشمول مالیات شود. این پایه مالیاتی موجب هدایت سرمایه گذاری ها و تمرکز زدایی از سوداگری و فعالیت های غیرمولد به سمت فعالیت های مولد و مفید خواهد شد.

برآیند و نتیجه چنین خواهد بود که شغل بیشتری ایجاد خواهد شد و رشد اقتصادی به خوبی انجام خواهد گرفت. لذا این پایه مالیاتی به نفع همه مردم خواهد بود.

استفاده از درآمد CGT به منظور تخفیف مالیاتی به افراد مولد اقتصادی

درآمد مالیات بر عایدی سرمایه صرف پرداخت بدهی ها و تخفیف مالیاتی برای افراد و خانواده های سخت کوش مولد خواهد شد. بیش از نیمی از درآمد بدست آمده از CGT صرف افزایش آستانه معافیت مالیاتی افراد تا سقف ۵۰۰۰ دلار می گردد. بقیه درآمدها نیز بیشتر صرف پرداخت بدهی های دولتی می گردد.

منبع: گزارش سیاستی حزب کارگر پارلمان نیوزلند yon.ir/xj53t

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.