۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۴۷۰۰ ۲۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۱ دسته: تجارت و دیپلماسی، سازمان تجارت جهانی کارشناس: میرهادی رهگشای
۰

توافق آمریکا و چین در حاشیه نشست گروه ۲۰، مبنی بر توقف ۳ ماهه اعمال محدودیت های تجاری علیه یکدیگر، در مقایسه با توافق ۶ ماه قبل دو کشور یک پیشرفت محسوب نمی شود. در آن زمان نیز با گذشت زمان کوتاهی از آتش بس تجاری، آمریکا تعرفه واردات بخشی از محصولات چینی را افزایش داد. علاوه بر این در بیانیه پایانی گروه ۲۰ به عدم موفقیت WTO در تحقق اهداف و ضرورت اصلاح ساختار این سازمان تأکید شده است که نشان می دهد حتی با وجود آتش بس تجاری آمریکا و چین، سازمان تجارت جهانی روزهای پایانی خود را سپری می کند.

به گزارش مسیر اقتصاد در حاشیه اجلاس اخیر کشورهای گروه ۲۰، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و شی جین پینگ رئیس جمهور چین با یکدیگر دیدار کردند.

در طول یک سال اخیر دو کشور آمریکا و چین وارد عرصه جدیدی از جنگ تجاری با یکدیگر شده اند و بارها تعرفه واردات محصولات طرف مقابل را افزایش داده اند. نتیجه این دیدار از این جهت بسیار مهم بود که برخی معتقد بودند اگر دو طرف در این دیدار نتوانند به یک توافق درخصوص مسائل تجاری دست یابند، در عمل تداوم جنگ تجاری آن ها به فروپاشی نظام تجارت جهانی فعلی منجر خواهد شد.

آتش بس تجاری ۹۰ روزه حاصل دیدار مقامات آمریکا و چین

در نهایت آنچه به عنوان نتیجه این دیدار عنوان شده است، چیزی بیش از توقف ۹۰ روزه اقدامات دو طرف نیست. در واقع دو طرف توافق کرده اند که برای مدت سه ماه، اقدامی جدید در راستای ضربه زدن به طرف مقابل در جنگ تجاری را در دستور کار قرار ندهند؛ به این امید که در این مدت یک توافق جامع بین دو کشور حاصل شود.

دولت آمریکا پیش از این تعرفه واردات ۲۰۰ میلیارد دلار محصول چینی را به ۱۰ درصد افزایش یافته بود و قرار بود در ابتدای سال ۲۰۱۹ میلادی، تعرفه واردات این محصولات به ۲۵ درصد افزایش یابد. اما با توافق جدید، تعرفه واردات این محصولات برای مدت سه ماه در همان سطح ۱۰ درصد باقی خواهد ماند. همچنین به گفته مقامات آمریکایی، دولت چین این قول را داده است که در این مدت بر میزان واردات خود از آمریکا بیفزاید تا از کسری تجاری گسترده آمریکا در تجارت با چین کاسته شود.

آتش بس آمریکا و چین اتفاق جدیدی نیست

موافقان شرایط فعلی تجارت جهانی، که همواره سیاست های دولت آمریکا در شروع جنگ تجاری با چین را مورد انتقاد قرار می دهند، آتش بس تجاری بین آمریکا و چین را یک موفقیت بزرگ در راستای حفظ نظم موجود ارزیابی کرده اند. اما توجه به واقعیت های دیگر عرصه بین الملل به روشنی نشان می دهد این تنها یک تصور خام و اشتباه است.

نخست آنکه کمتر از ۶ ماه پیش بود که پس از دیدار مقامات دو کشور آمریکا و چین، این طور در رسانه ها عنوان شد که یک توافق تجاری جامع بین دو کشور حاصل شده و جنگ تجاری آن ها پایان یافته است. اما در فاصله ای کوتاه از این دیدار، دولت آمریکا تعرفه واردات محصولات چینی را افزایش داد. اکنون نیز هیچ تضمینی وجود ندارد که به مانند آتش بس ۶ ماه قبل، بار دیگر به سرعت اعمال محدودیت های تجاری از سوی طرفین در دستور کار قرار بگیرد.

بنابراین آتش بس تجاری بین آمریکا و چین اتفاق نادری نبوده است و اکنون در مقایسه با ۶ ماه قبل هیچ پیشرفتی در روابط تجاری دو کشور حاصل نشده است.

آتش بس تجاری آمریکا و چین تغییری در روند زوال WTO ایجاد نمی‌کند

مهم تر آنکه خوشحالی کارشناسان از یک آتش بس تجاری که نتیجه آن تنها توقف مدت دار اقدامات متقابل دو کشور است، نشان از عمق فاجعه ای دارد که اکنون بر عرصه تجارت بین الملل حاکم است.

در حال حاضر دولت آمریکا نه تنها به وضوح دیگر کشورهای جهان را به افزایش تعرفه های تجاری تهدید می کند، بلکه اعلام کرده است اگر ساختار سازمان تجارت جهانی، متناسب با منافع این کشور اصلاح نشود، آمریکا از این سازمان خارج خواهد شد. این تأکیدات با صراحت بیشتری در نشست اخیر گروه ۲۰ بار دیگر تکرار شده است.

به طوریکه درپی تأکید نمایندگان آمریکا و به طور خاص دونالد ترامپ رئیس جمهور این کشور، مسئله عدم توانایی WTO در تحقق اهداف تعیین شده و ضرورت اصلاح ساختاری این سازمان، برای اولین بار در بیانیه پایانی نشست گروه ۲۰ مطرح شده است.

بنابراین سازمان تجارت جهانی که حدود ربع قرن قبل به عنوان رهبر آینده تجارت جهانی مطرح شده بود، اکنون در حال سپری کردن روزهای پایانی خود است و آتش بس تجاری آمریکا و چین نیز این روند را تغییر نخواهد داد.

منبع: گاردین yon.ir/nbvaY

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.