۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۴۴۸۹ ۱۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۸ دسته: انرژی، تغییرات اقلیمی کارشناس: مسعود صباغی
۰

برزیل در جامعه بین المللی، به عنوان یکی از کشورهای مطرح در مبارزه با تغییرات اقلیم شناخته می شد؛ اما با روی کار آمدن دولت جدید در این کشور، معادلات تغییر کرده است. در تازه ترین اقدام، برزیل از میزبانی نشست آتی این کنوانسیون انصراف داده و سیاست های انرژی جدید در این کشور، حاکی از عدم اجرای توافقنامه پاریس است.

به گزارش مسیر اقتصاد برزیل یکی از کشور های پیشرو در مشارکت در برنامه های مقابله با تغییر اقلیم بوده است اما با روی کار آمدن دولت جدید در این کشور در ماه های اخیر، اوضاع متفاوت از قبل شده است.

در تازه ترین رخداد، برزیل از میزبانی نشست آتی کنوانسیون تغییرات اقلیم سازمان ملل متحد که قرار بود در نوامبر ۲۰۱۹ (آذر ۱۳۹۸) برگزار گردد، انصراف داده است.

این اتفاق نشانه این مسئله است که بزرگترین کشور آمریکای لاتین، عزمی برای کاهش اثرات گرمایش زمین ندارد. این تصمیم باعث شده است تا سازمان ملل متحد به دنبال پیدا کردن یک محل جدید برای کنفرانس سال آینده باشد.

الکساندر ساییر، سخنگوی کنوانسیون تغییرات اقلیم سازمان ملل متحد، در بیانیه ای اعلام کرد که اگر هیچ کشوری در آمریکای لاتین، میزبان نشست سال ۲۰۱۹ نشود، این کنفرانس در محل دبیرخانه اقلیمی در بن آلمان برگزار خواهد شد. تصمیم نهایی در این خصوص تا پایان ماه آینده اخذ خواهد شد.

افزایش احتمال خروج برزیل از توافقنامه پاریس

رئیس جمهور منتخب جدید برزیل، ژایر بولسونارو، حدود یک ماه قبل از مراسم تحلیف خود، تعهد داده است ضمن توانمند سازی سرمایه گذاری های تجاری در آمازون و دیگر زیست‌بوم های برزیل، اجرای قوانین زیست محیطی را تقلیل دهد.

ارنستو آراجو، وزیر خارجه آتی برزیل معتقد است که تحرکات مربوط به کاهش گرمایش جهانی، نقشه ای از سوی کشور هایی مثل چین است که بیشترین انتشار گازهای گلخانه ای را داشته اند و هم اکنون سعی در متوقف کردن رشد اقتصادی سایر کشور ها دارند.

وزارت امور خارجه برزیل اعلام کرده است که این تصمیم برای صرفه جویی مالی صورت گرفته است.

برخی از سیاسیون و فعالان محیط زیست که طرفدار بحث های تغییر اقلیمی سازمان ملل متحد هستند، معتقدند که این حرکت باعث می شود که شهرت برزیل به عنوان یک بازیگر پیشرو در زمینه مسائل زیست محیطی و توسعه پایدار زیر سوال برود.

برزیل در سال ۲۰۰۹ اهداف بلندپروازانه ای را برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای تعیین کرد و اقدامات شدیدی را برای جلوگیری از جنگل زدایی در آمازون انجام داد.

این ابتکارات با تحسین نهادهای بین المللی مواجه شد و موجب شد برزیل به عنوان یکی از کشورهای مهم و مصمم در تلاش برای کاهش تغییرات آب و هوایی مطرح شود.

برزیل و استرالیا در آستانه خروج از توافقنامه پاریس

پیش از این نخست وزیر جدید استرالیا، تهدید به خروج از توافقنامه پاریس کرده بود و در حال حاضر بولسونارو، رئیس جمهور جدید برزیل نیز اشاراتی به بیرون رفتن از توافقنامه پاریس داشته است.

دولت برزیل در حالی که رسما از خروج از توافقنامه صحبت نکرده است، اما تاکید کرده است که سیاست انرژی این کشور شامل هیچ برنامه ای برای محدود کردن انتشار گازهای گلخانه ای نمی شود.

پیش از این نیز دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا نیز گفته بود که تحقیقات مربوط به موثر بودن فعالیت های انسانی در گرمایش زمین را قبول ندارد.

علیرغم تحقیقات منتشر شده در خصوص ارتباط گرمایش زمین با فعالیت های انسان، برخی دیگر از دانشمندان، اشکالات جدی به پایه های علمی توافقنامه پاریس وارد می کنند. در مرحله بعد در صورت اثبات این فرضیه نیز اساسا سهم انسان در تولید دی اکسید کربن در میان گاز های گلخانه ای نزدیک به ۰.۲ درصد و بسیار ناچیز است.

اشکالات جدی وارد شده به مبانی علمی گرمایش زمین و همچنین تردید کشور های مختلف در تامین مالی هزینه های مربوط به اجرای این موافقتنامه موجب شده است تا تعداد کشور های مخالف و مردد در اجرای توافقنامه رو به افزایش باشد.

منبع: سیدنی مورنینگ yon.ir/wKFrJ

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.