۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۴۰۴۴ ۱۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۸ دسته: انرژی، تغییرات اقلیمی کارشناس: مسعود صباغی
۰

ترکیه از سال ها پیش خود را به عنوان یک کشور توسعه یافته در جهان مطرح می کرد؛ اما اجرای توافقنامه پاریس جهت کاهش انتشار گازهای گلخانه ای، به قدری برای این کشور گران تمام خواهد شد که قصد دارد با انصراف از این عنوان، پذیرش توافق پاریس را مشروط به اخذ کمک های مالی گسترده از منابع بین المللی نماید.

به گزارش مسیر اقتصاد ترکیه یکی از ۱۸ کشور از مجموع ۱۹۷  کشور حاضر در توافقنامه پاریس است که هنوز آن را به تصویب نرسانده است. این کشور در حال حاضر به عنوان یک کشور توسعه یافته در توافقنامه پاریس حضور دارد؛ اما قصد دارد وضعیت خود در کنوانسیون تغییر اقلیم سازمان ملل متحد را به کشوری «در حال توسعه» تغییر دهد تا بتواند برای تامین بودجه مورد نیاز اجرای آن و همچنین پوشش هزینه های ناشی از آن، از منابع مالی صندوق سبز بهره مند گردد.

دریافت منابع مالی گسترده شرط ترکیه در پذیرش توافقنامه پاریس

پس از آنکه دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا از توافقنامه پاریس در سال ۲۰۱۷، خارج شد، اردوغان رئیس جمهور ترکیه نیز گفت که این کشور نیز آن را تصویب نخواهد کرد، مگر اینکه کشورش واجد شرایط استفاده از کمک های مالی بین المللی صندوق سبز گردد.

در همین راستا قرار است حذف ترکیه از لیست کشورهای توسعه یافته «ضمیمه ۱» در طول دور جدید مذاکرات COP24 انجام شود که در تاریخ ۲ دسامبر، معادل ۱۱ آذر ماه در لهستان آغاز به کار نموده است. در صورت محقق شدن این مسئله، ترکیه می تواند برای توسعه زیرساخت های خود و بهبود تحقیقات و فناوری از کمک های مالی بین المللی برای اجرای توافقنامه پاریس بهره مند گردد.

ترکیه در سال ۱۹۹۲ به عنوان یک کشور توسعه یافته، کنوانسیون سازمان ملل متحد در مورد تغییرات اقلیمی را امضا کرد. وضعیت آن روز این کشور به علت نقش استراتژیک آن در جنگ سرد و سابقه عضویت آن در سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) تعیین شده بود.

ترکیه از پس هزینه های اجرای توافقنامه پاریس بر نمی آید

اما بعد از گذشت چند سال آنکارا متوجه شد که قرار گرفتن در گروه کشورهای توسعه یافته در کنوانسیون تغییر اقلیم سازمان ملل متحد، تبعاتی را برای این کشور به همراه دارد که موجب می شود، نه تنها از دریافت کمک های مالی بین المللی محروم گردد، بلکه برای کمک به اجرای توافقنامه پاریس در کشور های در حال توسعه، مبالغی را نیز پرداخت نماید. بنابراین ترکیه به سرعت تلاش برای تغییر وضعیت خود را آغاز کرد. اکنون نیز رئیس جمهور این کشور دریافت کمک های مالی را به عنوان پیش شرطی مهم در زمینه پذیرش اجرای توافق پاریس اعلام نموده است.

این در حالیست که اکنون نیز ترکیه دارای «شرایط ویژه» در توافقنامه پاریس است، اما کماکان به دنبال کسب امتیازات بیشتری است که تا بتواند از کمک های مالی کشورهای توسعه یافته، استفاده نماید.

تلاش ترکیه برای اخذ منابع مالی بین المللی در ازای پذیرش توافق پاریس به خوبی نشان می دهد که اجرای این توافق حتی برای کشوری مانند ترکیه که فعالیت چندانی در زمینه صنایع انرژی بر همچون نفت و گاز ندارد، هزینه های زیادی را به همراه خواهد داشت و محدودیت هایی را به بخش های مختلف اقتصاد تحمیل خواهد نمود.

منبع: احوال نیوز yon.ir/N7EuD

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.