۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۷۵۲۴۹ ۲۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۰ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

در راستای گسترش نفوذ ترکیه در قاره آفریقا، شرکت‌های طرف قرارداد ترک تا پایان سال ۲۰۲۳، ۱۸۶۴ پروژه به ارزش ۸۵.۴ میلیارد دلار را در سراسر آفریقا تکمیل کرده‌اند. حجم تجارت ترکیه با کشورهای آفریقایی از ۵.۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۰۳ به نزدیک ۴۱ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ افزایش یافته است و پیش‌بینی می‌شود این رقم در سال ۲۰۲۳ به ۵۰ میلیارد دلار هم برسد.

به گزارش مسیر اقتصاد در سال‌های اخیر، چین، روسیه و ایالات متحده سرمایه گذاری زیادی در زیرساخت‌های قاره آفریقا انجام داده‌اند و به تازگی ترکیه نیز به دنبال ایفای این نقش در آفریقاست. شرکت‌های ترکیه با حضور در ده‌ها میلیارد دلار پروژه‌های زیربنایی و روبنایی آفریقا و ایجاد صدها هزار شغل به دنبال گسترش جایگاه خود هستند.

اولویت قاره آفریقا برای سیاست خارجی اردوغان

بر اساس داده‌های هیات روابط اقتصادی خارجی ترکیه (DEIK)، شرکت‌های طرف قرارداد ترک تا پایان سال ۲۰۲۳، ۱۸۶۴ پروژه به ارزش ۸۵.۴ میلیارد دلار (۲.۵۷ تریلیون لیر) را در سراسر آفریقا تکمیل کرده‌اند. سرمایه‌گذاری شرکت‌های ترک در این قاره بیش از ۱۰ میلیارد دلار بوده و بیش از ۱۰۰ هزار آفریقایی را به استخدام خود درآورده‌اند. تعامل ترکیه با قاره آفریقا در سال‌های اخیر سرعت بیشتری پیدا کرده است. به ویژه، در دو ده اخیر و پس از روی کار آمدن رجب طیب اردوغان، روابط خود را با این قاره تقویت کرده و ترکیه را به عنوان بازیگری بهتر نسبت به قدرت‌های سابق استعماری معرفی می‌کند. حجم تجارت ترکیه با آفریقا از ۵.۴ میلیارد دلار سال ۲۰۰۳ به نزدیک ۴۱ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ افزایش یافته است. پیش‌بینی می‌شود این رقم در سال ۲۰۲۳ به ۵۰ میلیارد دلار هم برسد. اولویت دولت برای تعامل با آفریقا به تسهیل رشد تجارت و روابط تجاری کمک کرده است. این امر از طریق تعهدی قوی بر کمک‌های مستقیم، زیرساخت‌ها، پروژه‌های حمل و نقل و مشارکت‌های اقتصادی سودمند متقابل همراه است.

رونق اقتصادی اوگاندا با توسعه راه آهن

برای نمونه، شرکت‌های بزرگ ساختمانی ترکیه در اوگاندا پروژه‌های بزرگی را تکمیل کرده‌اند. شرکت «پولاد یول» برنده یک قرارداد عمرانی شده تا جاده مویمبه-ناکاپیری پیریت، به طول ۹۲ کیلومتر (۵۷ مایلی) را ارتقا دهد که اوگاندا را به کنیا، سودان جنوبی و اتیوپی متصل می‌کند. به گفته ساکنان، تجارت در امتداد این جاده و در مناطق بولامبولی، کوین و ناکاپیری پیریت، بهبود یافته است. این جاده از منطقه حفاظت شده حیات وحش پیان آپ، دومین منطقه حفاظت شده بزرگ اوگاندا عبور می‌کند. همچنین، پس از تکمیل این پروژه، جریان گردشگری را در منطقه تقویت و فرصت‌های شغلی بسیاری برای ساکنان ایجاد می‌کند که در نهایت، مزایای اقتصادی دولت را افزایش می‌دهد. پیان آپ، پناهگاهی زیبا برای علاقه مندان به طبیعت و حافظان محیط زیست است که به دنبال تجربه هیجان در حیات وحش آفریقا هستند. همچنین بهترین مکان برای مشاهده نادرترین حیوان اوگاندا، یوزپلنگ است. این امر درآمد مالیاتی و فرصت‌های تجاری صنعت گردشگری را گسترش می‌دهد. اکثر فعالان در این پروژه از شهروندان اوگاندا هستند.

در آغاز سال ۲۰۲۳، دولت اوگاندا شرکت ترک «یاپی مرکزی» را برای ساخت یک بخش ۲۷۳ کیلومتری (۱۷۰ مایلی) از خط راه‌آهن استاندارد گاج (SGR) از پست مرزی مالابا بین اوگاندا و کنیا تا کامپالا انتخاب کرد که انتظار می‌رود هزینه آن ۲.۲ میلیارد دلار باشد. قرار بود این خط راه آهن توسط شرکت مهندسی بندر چین (CHEC) ساخته شود، اما پس از هشت سال عدم اجرا، اوگاندا سازنده ترک را برای ساخت این خط انتخاب کرد. هماهنگ کننده پروژه SGR، اعلام کرد که کامپالا یادداشت تفاهم را با یاپی مرکزی امضا کرد. شرکت‌های ترکیه‌ای همچنین مرکز همایش‌های طرابلس در لیبی، مرکز همایش‌های کیگالی در رواندا، ساختمان پارلمان در کامرون، داکار آرنا مجموعه ورزشی پیشرفته چندمنظوره با ظرفیت ۱۵ هزار نفر در سنگال، مرکز کنفرانس سنگال، فرودگاه بین‌المللی بلز دیاگن در سنگال و فرودگاه نیامی در نیجر و غیره را ساخته است. فاتح آک، سفیر ترکیه در اوگاندا، می‌گوید که ترکیه قصد دارد دانش خود در زمینه توسعه زیرساخت‌ها و همه جنبه‌های تسهیل‌کننده رفاه اوگاندا را به اشتراک بگذارد. او گفت: «ما به این موضوع توجه می‌کنیم که شرکت‌های فعال ترکیه‌ در اوگاندا، اقدامات مناسبی انجام می‌دهند که مستقیماً شبکه حمل‌ونقل اوگاندا را بهبود می‌بخشد، مهارت‌ها را به اشتراک می‌گذارد و برای مردم اوگاندا شغل ایجاد می‌کند.»

منبع: روزنامه صباح

انتهای پیام/ تجارت و دیپلماسی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.