۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۷۵۸۹۸ ۰۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۰ دسته: دولت و حکمرانی نام نویسنده: محمد خانزاده
۰

۵۰ کشور اسلامی با رژیم صهیونیستی مراودات تجاری دارند که در مجموع این رژیم ۹ درصد کالاهای مورد نیاز خود را از طریق آن‌ها تامین می‌کند و ۵ درصد از بازار فروش کالاهای تولید این رژیم نیز در کشورهای اسلامی است. ترکیه با ۶۱ درصد سهم از صادرات و ۷۰ درصد سهم از واردات رژیم صهیونیستی از کشورهای اسلامی، بیشترین تعامل تجاری یک کشور مسلمان با این رژیم را به خود اختصاص داده است.

مسیر اقتصاد/ در ماه‌های اخیر رژیم صهیونیستی به صورت وحشیانه درحال حمله به نوار غزه بوده و به گفته کارشناسان حقوق‌بشر سازمان ملل، درحال نسل‌کشی است. اما رژیم صهیونیستی در این اقدام تنها نیست و بعضی کشورها به صورت مستقیم یا غیرمستقیم در این جنایات همراه هستند.

۵۰ کشور اسلامی با رژیم صهیونیستی مراودات تجاری دارند

کمک و همراهی با رژیم صهیونیستی وجوه مختلفی دارد، از جمله کمک‌های نظامی، اطلاعاتی و غیره که یکی از مهم‌ترین موارد، تجارت با این رژیم و کمک به حفظ جریان مالی آن است. با توجه به بررسی‌های صورت گرفته، کشورهای جهان اسلام مراودات تجاری با رژیم صهیونیستی در حوزه‌های مختلف مانند انرژی، مواد غذایی و… دارند که این موضوع قدرت تحریم رژیم صهیونیستی را در اختیار این کشورها می‌گذارد.

با توجه به بررسی‌های به عمل آمده، ۵۰ کشور اسلامی با رژیم صهیونیستی مراودات تجاری دارند که در مجموع این رژیم ۹ درصد کالاهای مورد نیاز خود را از طریق آن‌ها تامین می‌کند و ۵ درصد از بازار فروش کالاهای تولید این رژیم نیز در کشورهای اسلامی است.

ترکیه بیشترین تعامل تجاری را با رژیم صهیونیستی دارد

ترکیه با ۶۱ درصد سهم از صادرات و ۷۰ درصد سهم از واردات رژیم صهیونیستی از کشورهای اسلامی، بیشترین تعامل تجاری یک کشور مسلمان با این رژیم را به خود اختصاص داده است. برای مثال، ۳۰ درصد آهن و فولاد رژیم صهیونیستی از طریق ترکیه تامین می‌شود که حجم آن در سال ۲۰۲۲، یک میلیارد و ۱۸۹ میلیون و ۵۹۵ هزار دلار بوده است.

همچنین کشور ترکیه نقش مهمی در تامین نفت مورد نیاز رژیم صهیونیستی دارد. حدود ۳۰ الی ۴۰ درصد نفت مورد نیاز رژیم صهیونیستی از قزاقستان تامین می‌شود که بخشی مهمی از آن از طریق دریای خزر توسط کشتی وارد آذربایجان شده و سپس از طریق خط لوله باکو-تفلیس-جیهان به بندر جیهان در ترکیه در ساحل مدیترانه می‌رسد. سپس از طریق کشتی به رژیم صهیونیستی ارسال می‌گردد. فروش نفت آذربایجان به رژیم صهیونیستی نیز از طریق ترکیه انجام می‌شود که نشان‌دهنده وابستگی امنیت انرژی رژیم صهیونیستی به ترکیه است.

لزوم تلاش دولت برای قطع جریان کالا، سوخت و نفت به رژیم صهیونیستی

در همین راستا، مقام معظم رهبری نیز تاکیدات بسیاری داشتند. به طوری که ایشان در دیدار مردم خوزستان و کرمان در ۲ دی ۱۴۰۲ فرمودند: امروز وظیفه است که دولت‌های مسلمان نگذارند کالا و نفت و سوخت و مانند اینها به رژیم صهیونیستی برسد، همچنان که او نمیگذارد آب به مردم غزّه برسد؛ این وظیفه‌ی دولت‌های مسلمان است. وظیفه‌ی ملّت‌های مسلمان [هم این] است که از دولت‌های خودشان بخواهند هر گونه کمکی [به رژیم صهیونیستی] را قطع کنند، بلکه رابطه‌های خود را قطع کنند؛ اگر قادر نیستند رابطه‌ی خود را به طور دائم قطع کنند، لااقل به طور موقّت قطع کنند روابط خودشان را، فشار بگذارند روی این عنصر خبیث ظالم خونخوار سفّاک.

رئیس جمهور نیز در اجلاس سازمان همکاری‌های اسلامی در ریاض ده پیشنهاد برای حل بحران غزه ارائه داد که یکی از آن‌ها قطع هرگونه ارتباط سیاسی و اقتصادی با رژیم صهیونیستی توسط کشورهای اسلامی بود. همچنین مراجع عظام تقلید نیز در حکمی هرگونه معامله با واسطه و یا بی واسطه با صهیونیست‌ها را حرام و خلاف شرع اعلام کردند.

درنتیجه با توجه به منویات مقام معظم رهبری، مبنی بر تلاش برای قطع ارسال کالا، نفت و سوخت به رژیم صهیونیستی توسط کشورهای مسلمان، همچنین حکم مراجع عظام تقلید و در راستای پیشنهادات دولت در اجلاس ریاض، دولت جمهوری اسلامی باید از تمام ابزارهای خود، به ویژه ابزار دیپلماسی استفاده کند تا این مهم محقق شود.

با توجه به اهمیت کشور ترکیه در تجارت با رژیم صهیونیستی و همچنین سفر ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران، جناب آقای دکتر رئیسی به این کشور، فرصت مغتنمی برای رایزنی درباره این موضوع و افزایش فشار بر رژیم صهیونیستی فراهم شده است.

انتهای پیام/ دولت و حکمرانی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.