۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۳۵۱۳ ۰۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۲ دسته: تجارت و دیپلماسی، مبارزه با پولشویی
۱

در روزهای اخیر بزرگترین پولشویی تاریخ به ارزش ۲۲۷ میلیارد دلار در دانسک بانک دانمارک افشا شد. در این پولشویی ۷ کشور عضو اصلی FATF به مدت ۷ سال نقش داشته اند که این سؤال را به ذهن متبادر می کند که با وجود عضویت این کشورها، چگونه این حجم از پولشویی قابلیت وقوع پیدا کرده است؟

به گزارش مسیر اقتصاد این روزها رسانه ها خبر از یک پولشویی بزرگ در یکی از بزرگترین بانک های دانمارک می دهند. دانسک بانک دانمارک در معرض یکی از بزرگترین پولشویی های تاریخ قرار گرفته است.

پولشویی ۲۲۷ میلیارد دلاری توسط ۷ عضو اصلی FATF

طبق گزارش رویترز هاوارد ویل کینسون کارمند سابق دانسک بانک دانمارک به عنوان بزرگ ترین بانک این کشور، در برابر پارلمان این کشور از وقوع یک پولشویی عظیم و بلندمدت در این بانک خبر داده است. اقدامی که با کمک و همکاری ۶ کشور دیگر انجام شده است.

وی که قبلاً مدیر مبادلات این بانک دانمارکی در حوزه دریای بالتیک بوده است، اعلام کرده است که در مبادلات مشکوک انجام شده بین سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۴ مجموعاً ۲۰۰ میلیارد یورو معادل ۲۲۷ میلیارد دلار پولشویی در این بانک اتفاق افتاده است.

۷ سال پولشویی پنهان با وجود عضویت در FATF

رویترز گزارش داده است که این پولشویی بزرگ ترین پولشویی تاریخ محسوب می شود که برای انجام آنها از پوشش شرکت های مختلفی از قبیل شرکت های نفت شیل استفاده شده است.

ویل کینسون که این پولشویی را افشا کرده است گفته است که چندین بار به مقامات ارشد دانسک بانک نسبت به وقوع پولشویی هشدار دادند، اما این مسئله مورد توجه آنها قرار نگرفته است.

این حجم از پولشویی بین سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۱۴ به وقوع پیوسته است و در شعب این بانک در انگلیس، قبرس، لتونی، روسیه و استونی پول های کثیف شسته می شدند.

درگیری اعضای اصلی FATF در بزرگترین پولشویی تاریخ

در حال حاضر سازمان های رده بالای نظارت بر فعالیت های مالی در آمریکا، اتحادیه اروپا و دانمارک دست به کار شده اند تا تحقیقاتی را در این زمینه به جریان بیاندازند. مقصد پول های شسته شده نیز انگلیس، ترکیه، چین، استونی، لتونی، سوئیس و ۱۵۰ کشور دیگر بوده است.

نکته جالب در رابطه با وقوع این پولشویی تاریخی این است که این پولشویی در کشوری اتفاق افتاده است که نه تنها کشور همکار با FATF است، بلکه جز ۳۵ کشور اصلی عضو FATF محسوب می شود. کشور دانمارک از سال ۱۹۹۱ و به مدت ۲۷ سال است که عضو گروه ویژه اقدام مالی است.

همچنین سایر اعضای درگیر در این پولشویی بزرگ ۲۲۷ میلیارد دلاری از قبیل اتحادیه اروپا، انگلیس، سوئیس، چین، روسیه و ترکیه همگی عضو اصلی گروه ویژه اقدام مالی هستند.

وضع نابسمان دانمارک در ارزیابی های FATF

در ماه آگوست سال ۲۰۱۷، FATF ارزیابی اقدامات ضدپولشویی و مبارزه با تأمین مالی تروریسم در رابطه با دانمارک را منتشر کرده است که نشان دهنده وضع نابسامان این کشور در ارزیابی ها بوده است.

گزارش ارزیابی FATF درباره این کشور در آن سال نشان داده است که این کشور یک استراتژی ملی برای مقابله با تأمین مالی تروریسم و پولشویی ندارد، اهداف و فعالیت های ملی اش در این زمینه با یکدیگر هماهنگی ندارند، فاقد واحد اطلاعات مالی (FIU) مؤثر و دایر است، پولشویی به طور جدی دنبال نمی شود و یک درک ناکافی در مورد خطرات و ضعف در اجرای اقدامات مقابله با تأمین مالی تروریسم و پولشویی تقریبا در تمامی بخش هایش وجود دارد.

این تصویری که FATF برای یکی از اعضای اصلی خود طراحی کرده است در واقع نشان دهنده شکل گیری یک محیط آرام برای هر جنایتکار جهت مخفی کردن فعالیت ها و خطوط مالی خود است.

همچنین لازم به ذکر است که در ماه سپتامبر سال جاری کمیسیون اتحادیه اروپا اعلام کرده است که پرونده های اخیر مربوط به پولشویی در برخی از بانک های اتحادیه اروپا باعث افزایش نگرانی هایی شده است که قوانین پولشویی در اتحادیه اروپا به طور مؤثر و قابل نظارت اجرا نمی شود.

منابع:

رویترز yon.ir/vwAVq

خبرنامه روسی yon.ir/WhZNQ

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل

  1. بسم الله تعالی
    با سلام و خدا قوت
    از مباحث این سایت بسیار استفاده می کنم
    اگر می توانید گردانندگان این سایت را برایم معرفی بفرمایید
    آیا این سایت محترم مسیر اقتصاد به نهاد خاصی وابسته است یا زیر نظر مراکز خود جوش فرهنگی خاصی است
    باتشکر از تمامی زحمات شما

    ۰۱


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.