۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۷۵۸۴۷ ۰۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰ دسته: حمل و نقل
۰

عبدالله خانعلی دبیر انجمن رانندگان کامیون‌های یخچال‌دار، دلیل تعلیق عضویت ایران در کنوانسیون «کارت سبز بیمه» اتحادیه اروپا را تعلل «بیمه مرکزی» در پرداخت حق بیمه و شرکت در جلسات عنوان کرد و افزود: اکنون کامیون‌داران مجبورند با ۴ برابر هزینه، از کشورهای ثالث، بیمه نامه الزامی برای ورود به جاده‌های اتحادیه اروپا را تهیه کنند.

عضویت ایران در کنوانسیون کارت بیمه سبز به تازگی به حالت تعلیق درآمده و این مسئله کامیون‌داران حمل بین الملل ایران را در مسیر اتحادیه اروپا دچار مشکل ساخته است. کارت سبز بیمه نوعی بیمه شخص ثالت است که در زمان جبران خسارت ناشی از بروز حادثه، مورد استفاده کامیون‌های ترانزیتی در حوزه کشورهای اروپایی قرار می‌گیرد. دریافت این بیمه برای تردد ناوگان باری در حوزه اتحادیه اروپا الزامی است. در این راستا عبدالله خانعلی دبیر انجمن رانندگان کامیون‌های یخچال‌دار در گفتگو با مسیر اقتصاد به تشریح دلایل خودداری اروپا از صدور کارت سبز بیمه کامیون‌های ترانزیتی پرداخت و گفت: عدم حضور مسئولان بیمه مرکزی در جلسات این کنوانسیون و تاخیر در پرداخت خسارت بیمه‌ها، دلایل اصلی این موضوع است.

«بیمه مرکزی» مقصر اصلی تعلیق ایران از کنوانسیون کارت سبز بیمه اروپا

وی افزود: براساس قوانین کنوانسیون اگر هر یک از اعضا، سه جلسه متوالی یا پنج جلسه متناوب در جلسات حضور پیدا نکند، مستعفی شناخته شده و عضویتش به حالت تعلیق در می‌آید. اغلب رانندگان و کامیون‌داران حق بیمه را به موقع و در زمان صدور بیمه نامه به بیمه ایران (متولی صدور کارت سبز بیمه در کشور) پرداخت می‌کردند، اما ظاهرا بیمه مرکزی در پرداخت این حق بیمه به کنوانسیون تعلل کرده و تعهداتش را به موقع انجام نداده است.

خانعلی ضمن تاکید بر اینکه چالش به وجود آمده به دلیل کوتاهی مدیران بیمه مرکزی و دیگر مسئولان مرتبط است، افزود: ضعف دانش و تخصص لازم موجب شد این افراد از اهمیت موضوع و اثرات منفی آن بر اقتصاد و تورم کشور غافل شوند. حالا هم آنها راه‌حل جایگزین را در دریافت کارت آبی بیمه به جای کارت سبز مطرح می‌کنند. در حالیکه کارت آبی بیمه مربوط به کشور روسیه است و به دلیل تعلیق شدن مشابه عضویت این کشور در کنوانسیون جهانی نظام بیمه، کارت آبی مجوزی برای تردد در جاده‌های اروپا نیست و عملا کارایی ندارد.

افزایش ۴ برابری هزینه بیمه، نتیجه تعلیق عضویت ایران

این کارشناس حوزه حمل و نقل، پیامدهای عدم صدور کارت سبز بیمه را تحمیل هزینه مضاعف و طولانی شدن زمان تردد رانندگان در مسیر اروپا عنوان کرد و افزود: مبلغ حق عضویت یکساله برای دریافت این کارت بیمه به صورت قانونی و از طریق کنوانسیون یادشده، ۱۱۵۰ یورو است. با تعلیق عضویت ایران، بلغارستان حاضر شده در ازای دریافت این مبلغ کارت بیمه سه ماهه به رانندگان ایرانی بدهد. با این حساب کامیونداران باید برای مدت یکسال، چهار برابر بیشتر از گذشته هزینه پرداخت کنند. دریافت بیمه نامه برای تردد در جاده‌های اروپایی با استفاده از کارت بیمه بلغارستان، یک مشکل بزرگ‌تر نیز دارد و آن اینکه وقتی کشوری عضویتش در کنوانسیون لغو شده باشد، راننده آن کشور در صورت بروز حادثه نمی‌تواند از کنوانسیون درخواست جبران خسارت کند، زیرا تنها مشکل جواز تردد در جاده‌های اروپا را حل می‌کند و در واقع، خاصیت بیمه ندارد.

دبیر انجمن رانندگان کامیون‌های یخچال‌دار تصریح کرد: هنوز ماه ابتدایی سال جدید میلادی است و تعطیلات به تازگی پایان یافته است. بنابراین فعالیت‌‎های تجاری و حمل و نقل کالا از ایران به مقصد کشورهای اروپایی و برعکس بعد از این شروع خواهد شد. طبیعتا صادر نشدن کارت سبز بیمه و محدودیت‌های تزانزیتی مرتبط با آن، بعد از این عمیق‌تر خواهد شد. راه‌حل فعلی برای برون رفت از این چالش، تا زمان به نتیجه رسیدن رایزنی‌ها و برقراری مجدد عضویت کشورمان در کنوانسیون، دریافت بیمه شخص ثالت در مناطق مرزی کشورهای اروپایی در هر سفر است. هرچند این روش هزینه‌ها را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد اما فعلا موثرترین راه‌حل است.

انتهای پیام/حمل و نقل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.