۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۳۳۸۴ ۰۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۹ دسته: انرژی
۰

کارشناس امور بین الملل شرکت ملی نفت ضمن بیان اینکه در حال گرفتن بازخورد برای انجام اصلاحات مورد نیاز عرضه نفت در بورس هستیم، گفت: نگاه ما به این اقدام برای استفاده در بلندمدت و تاثیر ضد تحریمی آن است و در همین زمینه بحث فروش تماما ریالی نیز به عنوان یکی از پیشنهادات در وزارت نفت مطرح و در حال بررسی در نهادهای کارشناسی است.

علی فیاضی کارشناس ارشد بازاریابی نفت خام امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران در گفتگو با مسیر اقتصاد ضمن اشاره به اینکه عرضه نفت در بورس برای اولین بار با سازوکاری جدید انجام شد، گفت: برای تکمیل و انجام اصلاحات احتمالی در حال گرفتن بازخورد هستیم تا بتوانیم از این ابزار با قوت و گستردگی بیشتری استفاده کنیم.

وی ادامه داد: با انجام این اصلاحات قصد داریم تا هم در طرف عرضه که شرکت ملی نفت قرار دارد و هم در طرف تقاضا که شرکت های خصوصی خریدار نفت قرار می گیرند، حداکثر انتفاع را بدست آورند.

فیاضی با اشاره به اینکه بارگیری محموله ها، ۳۰ تا ۶۰ روز پس از فروش محموله ها انجام خواهد شد، خاطرنشان کرد: تاکنون شرکت های خریدار نفت تنها ۱۰ درصد از قیمت محموله ها را و آن هم به صورت ریالی پرداخت کرده اند.

قیمت نفت در روز تحویل و بارگیری، تعدیل خواهد شد

وی ادامه داد: پیش از آنکه شرکت ها بخواهند ۱۰ درصد دوم و ضمانت نامه ریالی را ارائه کنند، در صورت افزایش و کاهش قیمت نفت در آن روز، قیمت ها برای مشتریان به روز و تعدیل می شود.

کارشناس ارشد بازاریابی نفت خام امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران در پاسخ به این سوال که چرا فروش به صورت کاملا ریالی انجام نشد، خاطر نشان کرد: شرکت ملی نفت ایران، نماینده فروش نفت ایران و حافظ منافع مردم ایران در این زمینه است. پولی که در این زمینه نیز بدست می آید، مستقیما وارد حساب بانک مرکزی و خزانه داری می شود.

پیشنهاد فروش ۱۰۰ درصد ریالی نفت از طریق بورس در حال بررسی است

وی ادامه داد: بنابراین از بابت اینکه فروش ریالی و یا دلاری باشد، تفاوتی برای شرکت ملی نفت ندارد. شایان ذکر است که در پیشنهاد اولیه برای عرضه نفت در بورس از طرف وزیر نفت نیز فروش کاملا ریالی عنوان شده بود ولی در مصوبه شورای هماهنگی اقتصادی، این عدد به ۲۰ درصد ریالی و ۸۰ درصد ارزی تغییر پیدا کرد.

فیاضی با بیان اینکه فروش ۱۰۰ درصد ریالی نفت به عنوان یک پیشنهاد در وزارت نفت مطرح است، افزود: اما علیرغم آن، مسئله فروش تماما ریالی نفت، در نهاد های متعددی کارشناسی و بررسی خواهد شد؛ از جمله مرکز پژوهش های مجلس، وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و … که برآیند نظرات مطرح شده در آن ها، نتیجه را مشخص خواهد کرد.

نگاه بلند مدت و ضد تحریمی به بورس نفت داریم

کارشناس ارشد بازاریابی نفت خام امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران درباره تاثیر بورس نفت در بی اثر کردن تحریم، خاطرنشان کرد: نگاه ما به بورس نفت، صرفا برای کوتاه مدت و ۶ ماه آتی نیست، همچنین هدف ما صرفا بی اثر کردن تحریم نیست بلکه به عنوان یک راهکار برای تنوع بخشی در روش های فروش نفت خواهد بود.

وی در پایان درباره زمان عرضه بعدی نفت در بورس انرژی، عنوان کرد: هدف این است که هرچه سریع تر، عرضه های بعدی انجام شود اما همانطور که خدمت شما عرض کردم بناست تا با بررسی دقیق و با گرفتن بازخورد از عرضه یک میلیون بشکه نفت خام در دو مرحله، اصلاحات انجام شود و شرایطی مهیا شود تا این روند برای مقابله و بی اثر کردن تحریم ها، قابل استفاده در بلند مدت باشد.

انتهای پیام/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.