۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۱۹۷۱ ۱۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۳ دسته: پول و بانک
۰

درپی استفاده گسترده آمریکا از ابزار تحریم، کشورهای جهان استفاده از دلار در ذخیره دارایی های خارجی خود را کاهش داده اند. در طول دو سال اخیر سهم دلار از ذخایر خارجی کشورهای جهان با ۴ درصد کاهش به حدود ۶۲ درصد رسیده است. کارشناسان پیش بینی کرده اند با افزایش اقدامات بی ثبات کننده دولت آمریکا، انتظار می رود روند کاهش سهم دلار از ذخایر خارجی کشورهای جهان همچنان ادامه داشته باشد.

به گزارش مسیر اقتصاد دولت آمریکا در طول سال های اخیر به طور گسترده تری از ابزار دلار برای تحریم کشورها و تحمیل خواسته های خود به آن ها استفاده نموده است. به طور خاص کشورهای ایران و روسیه در این مدت بارها هدف قوانین تحریمی آمریکا قرار گرفته اند. هرچند تحریم های آمریکا تنها مختص این دو کشور نبوده است.

تلاش کشورها برای کاهش وابستگی به نظام دلاری

این روند موجب شده است بسیاری از کشورها تلاش نمایند تا از میزان وابستگی خود به نظام دلاری بکاهند. در این میان عدم استفاده از دلار آمریکا به منظور ذخیره دارایی های خارجی یکی از راهکارهای کشورها در راستای کاهش وابستگی به دلار آمریکاست.

در واقع قدرت دلار آمریکا در نظام مالی جهانی به طور کلی از دو مسئله ناشی می شود که عبارتند از: «استفاده از دلار در مبادلات بین المللی» و «استفاده از دلار به عنوان ابزار ذخیره دارایی های خارجی»؛ و کشورهای جهان برای کاهش وابستگی به دلار در هر دو زمینه برنامه ریزی نموده اند.

فروش نیمی از ذخایر خارجی دلاری روسیه در کمتر از ۳ ماه

بر اساس گزارش بانک گلدمن ساکس، بر اساس آخرین گزارشات منتشر شده سهم دلار در ذخایر خارجی بانک‌های مرکزی در جهان با کاهش قابل توجه مواجه شده است. این بانک همچنین پیش بینی کرده است که روند کاهش سهم دلار از ذخایر خارجی کشورهای جهان همچنان ادامه خواهد داشت.

به طور خاص بانک مرکزی روسیه در طول سه ماهه دوم سال جاری میلادی، ۸۵ میلیارد دلار از ذخایر خارجی دلاری خود را به فروش رسانده است. این درحالیست که پیش از این کل میزان ذخایر خارجی دلاری روسیه در حدود ۱۵۰ میلیارد دلار گزارش شده بود. بنابراین این کشور در کمتر از سه ماه بیش از نیمی از کل ذخایر خارجی دلاری خود را به فروش رسانده است.

تحلیلگران پیشبینی کرده اند که روسیه برای جلوگیری از بلوکه شدن دارایی های خارجی خود قصد دارد به کلی دارایی های خارجی دلاری خود را در زمانی کوتاه به فروش برساند و در مقابل از روش های دیگری برای سرمایه گذاری دارایی های خود استفاده نماید.

سهم دلار از ذخایر خارجی کشورها روبه کاهش است

آمارهای صندوق بین المللی پول نشان می دهد که سهم دلار از ذخایر خارجی کشورها روندی نزولی دارد و در طول دو سال اخیر در حدود ۴ درصد کاهش یافته و به ۶۲.۳ درصد رسیده است. این درحالیست که در طول این مدت میزان ذخایر خارجی کشورهای جهان، خصوصا کشورهای درحال توسعه با روندی فزاینده در حال افزایش است.

در نمودار زیر روند سهم دلار از ذخایر خارجی کشورهای جهان، از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۸ میلادی نشان داده شده است.

بر اساس این گزارش سهم دیگر ارزهای جهان روا همچون یورو، ین و یوآن، از ذخایر خارجی کشورها با افزایش همراه بوده است.

نقش سیاست های جهانی دولت آمریکا در کاهش سهم دلار

دولت فعلی آمریکا بر استفاده از ابزار دلار در اعمال تحریم ها و همچنین افزایش یکجانبه تعرفه های واردات تأکید دارد. سیاست های تجاری و اقتصادی این کشور در طول دو سال اخیر بر بسیاری از کشورهای جهان از اتحادیه اروپا تا چین و ایران اثرگذار بوده است.

کارشناسان معتقدند یکی از نتایج قطعی این سیاست های آمریکا، افزایش بی ثباتی در عرصه بین الملل است که نتیجه ای جز بی اعتمادی کشورها به دلار این کشور درپی نخواهد داشت.

منبع: بلومبرگ yon.ir/5ntUC

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.