۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۱۶۳۵ ۱۳ آبان ۱۳۹۷ - ۰۷:۱۶ دسته: پول و بانک
۰

به گفته کدخدایی سخنگو و قائم مقام شورای نگهبان، این شورا بیش از ۲۰ ایراد به لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم وارد دانسته است.

به گزارش مسیر اقتصاد ۱۵ مهرماه نمایندگان مجلس با ۱۴۳ رای موافق، ۱۲۰ رای مخالف و ۵ رای ممتنع از مجموع ۲۷۱ نماینده حاضر در جلسه به لایحه عضویت ایران در کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم یا همان CFT رای مثبت دادند.

۲۰ ایراد شورای نگهبان به لایحه عضویت ایران در کنوانسیون CFT

این لایحه برای بررسی نهایی در اختیار شورای نگهبان قرار گرفت؛ به گفته کدخدایی سخنگو و قائم مقام شورای نگهبان، این شورا بیش از ۲۰ ایراد به لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم وارد دانسته است.

به گفته کدخدایی، این ایرادات که شامل ابهام، مغایرت با شرع و قانون اساسی می شود، پیش از این از سوی شورای نگهبان و در موعد مقرر به مجلس اعلام شده است.

بر این اساس شورای نگهبان برخلاف روال همیشگی، بررسی لایحه مذکور مجلس و اعلام نظر در خصوص آن را بدون اطلاع رسانی عمومی انجام داده است.

مخالفت کارشناسان با عضویت در CFT

به عقیده کارشناسان، عضویت ایران در CFT می تواند تبعات مختلفی برای کشور داشته باشد. به عنوان نمونه، با وجود اینکه در قالب برجام مقرر شده بود تا مبادلات مالی بین المللی کشور وارد کانال متعارف بانکی شود؛ اما نه تنها این اتفاق نیافتاد بلکه این وظیفه بیش از پیش بر دوش صرافی ها نهاده شد.

در شرایط حال حاضر شناسایی کانال های نقل و انتقالات ارزی صرافی های کشور می تواند موجب تحریم آن ها شود. یکی از مسائل عضویت در کنوانسیون CFT و در ادامه آن قبول قواعد FATF این است که استانداردهای اشتراک اطلاعات آن، می تواند کانال های انتقال ارز شبکه صرافی کشور را شناسایی و در اختیار آمریکا قرار داده و اثرگذاری تحریم های این کشور را افزایش دهد.

انتهای پیام/ نظام مالی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.