۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۱۴۵۳ ۱۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۰ دسته: مسکن
۰

زنگنه با اشاره به وجود ضعف سرمایه گذاری در اقتصاد کشور گفت: مالیات بر عایدی سرمایه به جذب سرمایه‌ لطمه می‌زند و سازندگان مسکن باید از تشویق مالیاتی بهره‌مند شوند. این درحالیست که در طرح مالیات بر عایدی سرمایه، سازندگان از پرداخت این مالیات معاف شده اند.

به گزارش مسیر اقتصاد در برنامه ۹ آبان ۱۸:۳۰ شبکه خبر موضوع اخذ مالیات بر عایدی سرمایه از سوداگران با حضور غلامرضا کرد زنگنه کارشناس مالیاتی بررسی شد.

مالیات علاوه بر درآمدزایی برای دولت ابزار مهم سیاستگذاری است

زنگنه با بیان اینکه زیرساخت های لازم و اطلاعات افراد در دسترس نیست، گفت: افزایش پایه های مالیاتی سیستم دولت الکترونیکی را می طلبد.

این کارشناس مالیاتی گفت: در چنین شرایطی هر نوع افزایش مالیاتی بر عایدی سرمایه ناعادلانه است و کسانی که فرار مالیاتی دارند مشمول مالیات نخواهند شد.

کرد زنگنه با بیان اینکه مالیات باید به کمک اقتصاد و سرمایه گذاری کشور بیاید، گفت: مالیات علاوه بر درآمدزایی برای دولت ها یک نوع ابزار مهم سیاست مالی نیز محسوب می شود.

سازندگان مسکن باید از تشویق مالیاتی بهره‌مند شوند

وی افزود: اقتصاد ما ضعف سرمایه گذاری دارد و چنانچه مالیات بر عایدی سرمایه گذاری نیز وضع شود سرمایه داران داخلی که مشوق سرمایه گذاری ندارند را از کشور فراری می دهد و به جذب سرمایه گذاری خارجی لطمه می زند.

کرد زنگنه ادامه داد: در بخش تولید مسکن، که حدود ۳۰۰ شغل به آن وابسته است، باید سازندگان از سیستم تشویقی در پرداخت مالیات بهره مند شوند.

وی افزود: این مالیات منجر به افزایش رکود خواهد شد و در همه جای دنیا مالیات را می بخشند تا رغبت بیشتری برای سرمایه گذاری ایجاد کنند.

این کارشناس مالیاتی گفت: چنانچه مالیات بر عایدی مسکن وضع شود، موجب فرار سرمایه از این بخش شده و در نهایت این مصرف کننده است که مجبور می شود مسکن گرانتری بخرد؛ یعنی در حقیقت ما مالیات را از خریدار و مصرف کننده گرفته ایم و این درحالی است که دیگر سرمایه گذار خارجی نیز وارد بازار نخواهد شد.

معافیت سازندگان مسکن از قانون مالیات بر عایدی سرمایه

گفتنی است مالیات بر عایدی سرمایه از ما به التفاوت قیمت فروش و خرید (سود) ساختمان از فروشنده اخذ می‌شود و در این مالیات به منظور افزایش تولید، ساخت مسکن معاف شده است.

طرح مالیات بر عایدی مسکن صرفاً برای خرید و فروش در نظر گرفته شده است؛ آن‌هم نه برای همه خرید و فروش‌ها، زیرا در این مالیات هر شخص می‌تواند یک خانه را در هر دو سال معامله کند؛ یعنی هر خانوار به تعداد اعضای خانواده از این مالیات معاف خواهد بود. در بازار مسکن به یک‌باره و در سال‌های مختلف قیمت‌ها جهش می‌کند و برخی از دلالان هر سه چهار ماه، خریدوفروش دارند که باید مالیات بدهند.

انتهای پیام/ راه و ساختمان



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.