۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۱۲۸۷ ۰۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۱ دسته: پایش اقتصاد مقاومتی، دولت و حکمرانی کارشناس: سید بهزاد بقایی
۰

کلی و مبهم بودن بخشی از پروژه های مصوب در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی برای دستگاه ها، یکی از عواملی است که موجب شده نظارت و پیگیری اجرای آن ها غیرممکن شود. بررسی ها نشان می دهد بخش قابل توجهی از این پروژه ها بدون اجرایی شدن از دستور کار دستگاه خارج شده است. برای تغییر این شرایط ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی باید نسبت به تصویب پروژه های دقیق و مشخص با شاخص های قابل سنجش اقدام نماید.

مسیر اقتصاد/ دولت ها برای پیشبرد اهداف اقتصادی و دستیابی به رشد و توسعه، برنامه ریزی می کنند و ذیل برنامه های مختلف، پروژه هایی را تعریف می نمایند. این پروژه ها برای اینکه اهداف مدنظر را محقق نماید، باید ویژگی های مشخصی داشته باشد.

یکی از مهمترین ویژگی هایی که هر پروژه کلان باید داشته باشد، دقیق و مشخص بودن ابعاد آن است؛ به این معنا که بعد از تعریف پروژه، نتوان برداشت گوناگون و بعضا متناقض از آن نمود.

ضرورت تعیین اهداف مشخص کیفی و کمی در پروژه ها

یک پروژه برای دقیق بودن علاوه بر تعریف واحد، تا حد ممکن باید دارای اهداف کیفی و کمّی مشخص باشد تا بتوان تحقق یا عدم تحقق آن را سنجید.

در صورتی که پروژه کلی بوده و دقیق نباشد، نظارت و پیگیری بر اجرای آن نیز سخت و بعضا غیر ممکن می‌شود؛ زیرا دستگاه و نهاد مجری می تواند اقدامات غیر مرتبط خود را در راستای تحقق پروژه مد نظر جلوه دهد و یا به دلیل مشخص نبودن اهداف کیفی و کمّی، پیشرفت پروژه را بیش از مقدار واقعی اظهار نماید.

تصویب پروژه های مبهم و کلی در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی

ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی به عنوان متولی اجرای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، از زمان شکل گیری تا به حال دست کم ۲۴۲ پروژه اولویت دار سالانه و ۲۰۲ طرح، برنامه و اقدام اجرایی تعریف نموده است؛ اما تعریف این میزان پروژه اولویت دار نتوانسته است تحول مشخصی در اقتصاد کشور ایجاد نماید.

دلیل این امر آن است که بخش قابل توجهی از این پروژه ها از جمله اقدامات جاری دستگاه ها محسوب می شد و علاوه بر این تعداد زیادی از آن ها دقیق نبوده و قابلیت برداشت های مختلف از آن وجود داشته است؛ ضمن اینکه بخش قابل توجهی از پروژه ها نیز دارای اهداف کمی و کیفی مشخص نبوده است.

نمونه هایی از عدم موفقیت در اجرای پروژه های اولویت دار

به عنوان نمونه می توان به پروژه های اصلاح نظام بانکی در بانک مرکزی، اصلاح ساختار کلان دولت در سازمان برنامه و بودجه، توانمندسازی صنعت بیمه کشور در وزارت کار، رونق بخش مسکن در وزارت راه و شهرسازی و موارد مشابه دیگر، به عنوان تعدادی از پروژه های مصوب ستاد که از دقت لازم برخوردار نبوده و در نتیجه نظارت را سخت و حتی غیرممکن می نماید، نام برد.

تعریف غیردقیق و کلی پروژه ها توسط ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی موجب شده است بسیاری از پروژه ها بدون اجرایی شدن از دستور کار خارج شوند؛ زیرا نمی توان بر پروژه های کلی نظارت دقیق و مشخصی داشت و عملکرد دستگاه را بر اساس آن سنجید.

برای تغییر این وضعیت و بهبود اجرای پروژه های اولویت دار در راستای تحقق اهداف تعیین شده در قالب اقتصاد مقاومتی، لازم است ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در تعریف پروژه ها شاخص های مشخصی را مدنظر قرار دهد و از تعریف پروژه های کلی و تفسیرپذیر اجتناب نماید. در واقع لازم است پروژه های مصوب ستاد برای دستگاه ها، دقیق و با اهداف مشخص کمی و کیفی باشد.

انتهای پیام/ دولت و حاکمیت



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.