۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۰۹۸۸ ۰۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۲ دسته: انرژی
۰

یک پالایشگاه خصوصی در ترکیه، درپی اخذ مجوز مقامات آمریکا به منظور تداوم واردات نفت از ایران است و گفته شده درصورتی که این مجوز صادر نشود، روند واردات نفت از ایران را متوقف خواهد کرد. این درحالیست که ایران به دلیل نزدیکی جغرافیایی و قیمت مناسب، بهترین گزینه ترکیه در زمینه واردات انرژی محسوب می شود. در این شرایط ضروری است ایران اقدامات خود را برای تقویت ارتباطات با کشورهای نزدیکتر گسترش دهد و از این فرصت پیش از آنکه دیر شود، استفاده نماید.

به گزارش مسیر اقتصاد در آستانه آغاز تحریم های نفتی آمریکا علیه ایران، مقامات پالایشگاه توپراس ترکیه اعلام کردند قصد دارند درخصوص تداوم روند واردات نفت از ایران با مقامات آمریکایی مذاکره نمایند.

یک پالایشگاه خصوصی در ترکیه واردات نفت از ایران را متوقف می‌کند

پالایشگاه توپراس بزرگترین پالایشگاه خصوصی کشور ترکیه است که بخشی از نیاز خود به نفت خام را از ایران وارد می کند. به گفته مقامات این پالایشگاه درصورتی که آمریکا مجوز واردات نفت خام از ایران را برای آن ها صادر نکند، این روند تداوم نخواهد داشت و آن ها واردات از ایران را متوقف خواهند کرد.

یک منبع آگاه در این خصوص گفت: «در حال حاضر پالایشگاه توپراس ماهانه سه یا چهار محموله نفت خام ایران را خریداری می کند و قصد دارد درصورت صدور مجوز آمریکا به این روند ادامه دهد. اما اگر این اجازه صادر نشود، روند واردات به ناچار متوقف خواهد شد.»

ایران بهترین گزینه تأمین انرژی ترکیه

کشور ترکیه به طور گسترده ای به واردات انرژی وابسته است و ایران یکی از مناسب ترین گزینه های این کشور برای تأمین انرژی محسوب می شود. به طوریکه نزدیکی جغرافیایی و همچنین قیمت مناسب نفت و گاز ایران موجب شده است در طول سال های اخیر ترکیه بخش قابل توجهی از نیاز خود به انرژی را از این کشور تأمین نماید. در سال ۲۰۱۷ میلادی ایران جلوتر از کشورهای عراق و روسیه در صدر مبادی وارداتی نفت ترکیه قرار داشته است.

با اینحال درپی فشارهای مقامات آمریکایی، در طول ماه های اخیر این کشور نیز از حجم واردات نفت خود از ایران کاسته است تا مشمول تحریم های آمریکا نشود.

بر اساس داده های حاصل از رصد حرکت نفت کش ها و اطلاعات کشتی ها، میزان واردات نفت خام ترکیه از ایران در دو ماه اخیر به ترتیب ۹۷ و ۱۳۳ هزار بشکه در روز گزارش شده است. انتظار می رود در ماه جاری میلادی نیز میزان خرید نفت ترکیه کمتر از ۱۰۰ هزار بشکه در روز باقی بماند. این درحالیست که در ماه های ابتدایی سال جاری این رقم در حدود ۲۴۰ هزار بشکه در روز بوده است.

مذاکره مورد به مورد استراتژی آمریکا در تحریم نفتی ایران

مقامات آمریکایی در طول ماه های اخیر بر ضرورت کاهش خرید نفت کشورهای خریدار نفت ایران تأکید کرده اند و اعلام کرده اند قصد دارند با کشورهای مختلف به طور دوجانبه بر سر میز مذاکره بنشینند.

در واقع مقامات آمریکایی برخلاف دور قبلی تحریم ها در سال ۲۰۱۲، از اعلام شرایط کلی برای تخفیف قائل شدن در خرید نفت ایران خودداری کرده اند و قصد دارند با کشورهایی همچون ترکیه، هند، کره جنوبی و ژاپن به طور جداگانه و دوجانبه به مذاکره بپردازند.

مقامات آمریکایی تأکید کرده اند همه کشورها باید در کاهش خرید نفت از ایران همکاری کنند و تخفیف های احتمالی به طور موردی اعطا خواهد شد.

در زمینه واردات نفت کشور ترکیه، مقامات آمریکایی تا به حال از اعلام نظر صریح خودداری کرده اند اما تأکید کرده اند تمامی کشورها باید جزئیات نیاز خود به تداوم واردات نفت از ایران را با ارائه مستندات دقیق و علمی به این کشور ارائه نمایند تا شاید تخفیف هایی برای آن ها در نظر گرفته شود.

در حال حاضر پالایشگاه های جهان در زمینه تداوم خرید نفت از ایران تحت فشار قرار گرفته اند چراکه در این صورت با تحریم های مالی آمریکا مواجه می شوند که می تواند ارتباط مالی آن ها با نظام پولی مبتنی بر دلار را به کلی قطع نماید.

در این شرایط ضروری است ایران اقدامات خود را برای تقویت ارتباطات با کشورهای نزدیکتر گسترش دهد و از این فرصت پیش از آنکه دیر شود استفاده نماید.

منبع: رویترز yon.ir/4NUI2

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.