۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۸۰۶۹۸ ۲۷ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۰ دسته: انرژی کارشناس: امیررضا راد
۰

کشورهای آسیایی و اروپایی در حال حاضر به مشتریان اصلی نفت آمریکا تبدیل شده‌اند. از آن‌جایی که رشد تولید نفت خام آمریکا کماکان تداوم دارد، اعضای اوپک پلاس تلاش می‌کنند با کاهش عرضه نفت، قیمت را افزایش دهند و بازار را متعادل‌ کنند. به همین دلیل، آمریکا توانسته است تا حدودی سهم بازار صادرات نفت اعضای اوپک پلاس را تصاحب کند.

به گزارش مسیر اقتصاد افزایش تولید نفت خام آمریکا در کنار عواملی مانند کاهش عرضه نفت توسط اعضای اوپک پلاس و افزایش تنش‌ها در جنوب غرب آسیا، منجر به افزایش بی‌سابقه صادرات نفت آمریکا شده است. در حال حاضر، پیش‌بینی‌های زیادی حاکی از آن است که آمریکا می‌تواند با افزایش صادرات خود، سهم بازار اعضای اوپک پلاس را تصاحب کند اما آیا این چالش منجر به کاهش صادرات نفت اوپک پلاس خواهد شد؟

اروپا بزرگ‌ترین واردکننده نفت از ایالات متحده آمریکا

به دلیل تحریم‌های روسیه، عدم اطمینان در مورد لغو تحریم‌های نفتی ونزوئلا و ادامه تنش‌ها در جنوب غرب آسیا، اروپا تمایل بیشتری به خرید نفت از ایالات متحده آمریکا نشان داده است؛ چرا که محموله‌های نفتی صادراتی آمریکا در مدت زمان کمتری به مقصد می‌رسد و مشکل تحریم و پرداخت را برای کشورهای اروپایی به همراه ندارد.

در حال حاضر، صادرات نفت خام آمریکا از زمان لغو ممنوعیت صادرات در سال ۲۰۱۵ علی‌رغم پیش‌بینی‌ها به بالاترین حد خود رسیده است. اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA[۱]) در گزارشی اعلام کرد که میانگین صادرات نفت خام آمریکا در سال ۲۰۲۳ به بالاترین حد خود یعنی ۴.۱ میلیون بشکه در روز رسید که ۱۳ درصد نسبت به رکورد صادرات نفت سال ۲۰۲۲ بیشتر است. تولید نفت خام آمریکا به طور میانگین ۹ درصد در سال افزایش پیدا کرد و به ۱۲.۹ میلیون بشکه در روز رسید.

اعضای اوپک پلاس برای بازگرداندن ثبات به بازار و افزایش قیمت نفت خام، اقدام به کاهش عرضه داوطلبانه نفت کردند. مشاور ارشد صندوق Black Gold Investors در گفت‌و‌گو با بلومبرگ گفت: «تولید و صادرات نفت خام آمریکا با توجه به سیاست‌های قیمتی پیش‌ِ رو برای نفت خام افزایش پیدا کرده و اعضای اوپک پلاس برای مقابله با سیاست فعلی آمریکا اقدام به کاهش عرضه نفت کردند؛ پس می‌توان انتظار داشت که آمریکا سهم بیشتری از بازار را خواهد داشت.»

افزایش تنوع در سبد نفت صادراتی آمریکا، عامل کلیدی افزایش تقاضای هلند و چین

سال گذشته و پس از تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه به دلیل درگیری این کشور با اوکراین، اتحادیه اروپا واردات نفت از آمریکا را افزایش داد و به بزرگ‌ترین مشتری نفت خام این کشور تبدیل شد. همچنین، گنجاندن نفت وست تگزاس اینترمدیت (WTI[۲]) در سبد نفت صادراتی آمریکا نیز منجر به افزایش تنوع در این سبد شده است.

به عنوان مثال، هلند نفت خام وارداتی از ایالات متحده آمریکا را به یک مرکز ذخیره‌سازی بزرگ در روتردام می‌برد و بر اساس برآوردهای اداره اطلاعات انرژی در سال ۲۰۲۳، به طور متوسط ۶۵۲ هزار بشکه در روز نفت از آمریکا خریداری می‌کردند.

برآوردهای اداره اطلاعات انرژی آمریکا نشان داد که پس از هلند، دومین بازار بزرگ نفت خام صادراتی آمریکا، چین بود که به طور متوسط ۴۵۲ هزار بشکه در روز واردات نفت از آمریکا انجام داده‌ است که این آمار دو برابر بیشتر از سال ۲۰۲۲ است. چین طی چند سال گذشته، جزء یکی از بزرگ‌ترین متقاضیان نفت روسیه محسوب می‌شد اما پس از تحریم‌های نفتی روسیه، مجبور به واردات نفت از دیگر کشورها شده است.

قطع خرید نفت هند از روسیه با تشدید تحریم‌های آمریکا و اروپا

هند در اواخر سال ۲۰۲۲ و اوایل ۲۰۲۳ یکی از متقاضیان بزرگ نفت ارزان قیمت روسیه بوده است، اما پس از تشدید تحریم‌های آمریکا در پایان سال گذشته، واردات نفت خود از روسیه را کاهش داد. اوایل سال جاری، ایالات متحده آمریکا چندین شرکت نفتکش دولتی روسیه را تحریم کرد و به خریداران هندی نفت روسیه هشدار داد تا تحریم‌های اتحادیه اروپا را نقض نکنند.

هند قرار است در ماه آوریل بالاترین حجم نفت مورد نیاز خود را از آمریکا وارد کند؛ چرا که اجرای سخت‌گیرانه تحریم‌های ایالات متحده آمریکا و اروپا بر علیه روسیه منجر به کاهش چشمگیر خرید نفت روسیه توسط هند شده است. همچنین کارشناسان مدعی شده‌اند که پالایشگاه‌های هند خرید نفت خام از ونزوئلا را به دلیل انقضای معافیت تحریم‌های آمریکا برای خرید نفت ونزوئلا در ۱۸ آوریل به تعلیق درآورده‌اند و در صورت عدم تمدید معافیت‌ها، ممکن است هند تقاضای نفت از آمریکا را افزایش دهد. با تفاسیر فوق می‌توان نتیجه گرفت که آمریکا توانسته سهم بازار اعضای اوپک پلاس را با افزایش صادرات نفت خود تصاحب نماید.

پی‌نوشت:

[۱]  Energy Information Administration

[۲]  west Texas Intermediate

منبع: اویل پرایس

انتهای پیام/ انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.